Wiele nowości dla pasażerów POLREGIO w Małopolsce. 2021 rok, pomimo pandemii, obfituje w ciekawe propozycje dla pasażerów kolei w Małopolsce. Od początku roku coraz większą popularnością cieszą się szybkie, tanie i komfortowe pociągi POLREGIO z Krakowa do Katowic. Już w maju przewoźnik planuje start specjalnych pociągów superREGIO do Parku Rozrywki ENERGYLANDIA w Zatorze.
POLREGIO realizuje przewozy pasażerskie w oparciu o umowy zawarte z Samorządem Województwa Małopolskiego i Śląskiego. Każdego dnia Małopolski Zakład POLREGIO uruchamia ponad 200 pociągów na odcinkach:
- Katowice – Olkusz – Sędziszów/Kielce,
- Kraków – Sędziszów – Kielce/Ostrowiec Świętokrzyski,
- Kraków – Katowice,
- Kraków – Krzeszowice/Trzebinia – Oświęcim/Czechowice Dziedzice - Cieszyn,
- Kraków – Tarnów – Rzeszów,
- Tarnów – Nowy Sącz – Piwniczna Zdrój/Krynica Zdrój,
- Stróże/Gorlice – Jasło/Rzeszów,
- Kraków – Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona - Sucha Beskidzka – Zakopane,
- Sucha Beskidzka – Żywiec,
- Kraków – Wadowice – Bielsko Biała.
W swojej ofercie POLREGIO posiada wiele popularnych wśród pasażerów ofert specjalnych, dzięki którym można podróżować w atrakcyjnej cenie. Są to m.in. oferty:
„Małopolski bilet rowerowy” www.polregio.pl/pl/oferty-i-promocje/oferty-regionalne/malopolski-bilet-rowerowy/
- „Małopolski bilet dla rodziny” www.polregio.pl/pl/oferty-i-promocje/oferty-regionalne/malopolski-bilet-dla-rodziny/
- „Małopolski bilet dla „Zasłużonych Honorowych Dawców Krwi” www.polregio.pl/pl/oferty-i-promocje/oferty-regionalne/malopolski-bilet-dla-zasluzonych-honorowych-dawcow-krwi/
Spółka, po zakończonej w ubiegłych latach restrukturyzacji, obecnie rozwija się stale podnosząc jakość usług dla pasażerów. W 2020 r. POLREGIO, pomimo pandemii, utrzymało przychody na poziomie blisko 1,5 mld zł. Przewoźnik wypracował 23 mln zł zysku netto. Zadłużenie finansowe spółki zmniejszyło się o ponad 30 mln zł, a koszt działalności gospodarczej o 11 mln zł. Spółka podpisała wieloletnie umowy przewozowe z samorządami 14 województw na obsługę połączeń kolejowych o wartości 9 mld, w tym w 8 regionach aż na 10 lat. Zapewnia to firmie stabilną perspektywę finansową w okresie długoterminowym. Ponadto, w 2020 r. przewoźnik wyszedł z definicji spółki będącej w trudnej sytuacji ekonomicznej, co pozwala mu planować modernizację oraz zakup nowego taboru. Spółka wnioskuje o dofinansowanie inwestycji taborowych, m.in. z Krajowego Planu Odbudowy.
Współpraca z samorządami województw pozwala rozwijać ofertę POLREGIO dla pasażerów. Najlepszym przykładem z regionu Małopolski jest bardzo oczekiwana zmiana dla mieszkańców Krakowa i okolic podróżujących w kierunku Śląska. Dotyczy ona nowo wyremontowanej linii kolejowej prowadzącej z Krakowa do Katowic, gdzie po wieloletniej modernizacji zniknęły autobusy komunikacji zastępczej, a czas przejazdu pociągów skrócił się do około 70 minut.
Już od grudnia 2020 roku linia ta została udostępniona dla ruchu pasażerskiego. Nie ulega wątpliwości, że na tej trasie obserwuje się wysokie zapotrzebowanie na połączenia kolejowe.
W miarę luzowania ograniczeń pandemicznych, obserwujemy rosnącą liczbę pasażerów podróżujących np. w celach zawodowych, a także turystycznych. Czas przejazdu w nieco ponad 70 minut z dworca głównego w Krakowie do centrum Katowic to wielka oszczędność czasu i niezaprzeczalna przewaga wobec innych form transportu. Na linię jest aktualnie kierowany najnowszy tabor typu EN-63A Impuls lub zmodernizowane składy EN-57 FPS Feniks obsługiwane przez POLREGIO.
Pociągi na tej linii mogą rozpędzać się do 120 km/h. To jednak nie koniec. PKP PLK S.A. zapewnia, że dopuszczalna prędkość zostanie w niedalekiej przyszłości zwiększona do 160 km/h. Odpowiedni certyfikat zarządca infrastruktury chciałby uzyskać w przyszłym roku. Wówczas czas przejazdu pociągów pośpiesznych do Katowic dodatkowo ulegnie skróceniu, stając się jeszcze korzystniejszą alternatywą dla drożejących przejazdów autostradą.
Efekty kończącej się przebudowy to nie tylko podniesienie prędkości. To też znaczne ułatwienie dostępu mieszkańców do kolei. W Bronowicach oddany do użytku został nowy przystanek, dzięki któremu mieszkający w pobliżu Krakowianie mogą w wygodny sposób skorzystać z przejazdu pociągiem. Inne stacje i przystanki przeszły modernizację, dzięki której są dostępne dla osób z niepełnosprawnościami, rowerzystów czy rodziców z wózkami. To zupełnie nowa jakość.
Na linii Kraków – Katowice zwiększyliśmy znacząco częstotliwość pociągów kursujących w układzie cyklicznym praktycznie co godzinę zarówno w jedną jak i drugą stronę. Ogólnie na tej linii każdego dnia jest uruchamianych przez POLREGIO 28 pociągów co znacząco wpływa na dogodność i komfort zaplanowanej podróży. Cena biletu normalnego od 2 sierpnia 2021 r. wynosi 14,50 zł, natomiast studenckiego: 7,10 zł.
Kolejną ciekawą propozycją POLREGIO będzie uruchomienie od 29 maja br. połączeń kategorii superREGIO z Krakowa i Katowic do parku rozrywki ENERGYLANDIA w Zatorze. Po okresie obostrzeń
i ograniczeń spowodowanych pandemią koronawirusa, przewoźnik już zachęca całe rodziny do zaplanowania wycieczki w komfortowych warunkach i regenerację sił w parku rozrywki. Cena biletu normalnego z Katowic do Zatora wynosi 12,00 zł, natomiast studenckiego 5,88 zł oraz dla uczniów 7,56 zł. Cena biletu normalnego z Krakowa do Zatora to 11,50 zł, , studenckiego 5,63 zł oraz dla uczniów 7,24 zł. Czas przejazdu w każdą stronę określa się w przedziale ok. 1 godziny. W pociągach superREGIO obowiązują wszystkie ulgi ustawowe, a także popularne oferty POLREGIO: „Ty i raz, dwa, trzy”, „REGIO Senior”, „Razem w Polskę Standard”, „Razem w Polskę Komfort” oraz Taryfa RAZEM dla posiadaczy REGIOkart.
Bilety na pociągi POLREGIO warto kupić za pośrednictwem Internetu, np. w systemie sprzedaży polregio.pl i aplikacji mobilnej POLREGIO lub w wielu innych elektronicznych kanałach sprzedaży. Kupując bilet w kasach biletowych i u obsługi pociągu zachęcam do korzystania z możliwości dokonywania płatności kartą.
www.polregio.pl/pl/dla-podroznych/informacje/bezplatna-aplikacja-polregio-dla-podroznych/
Naszymi pociągami jeździ coraz więcej pasażerów, rośnie zapotrzebowanie na przewozy, stąd powrót pociągów jest jak najbardziej wyczekiwany i uzasadniony. Liczymy, że sytuacja epidemiczna, dzięki odpowiedzialności nas wszystkich, unormuje się, co naturalnie wpłynie także na wzrost zainteresowania podróży pociągami.
POLREGIO to największy pasażerski przewoźnik w Polsce istniejący od 20 lat. Każdego dnia na tory w całym kraju wyjeżdża około 1900 pociągów zamawianych i finansowanych przez samorządy wojewódzkie, które zatrzymują się na ponad 1900 stacjach i przystankach. Do wielu miejscowości w Polsce POLREGIO dojeżdża jako jedyny przewoźnik. Dzięki dynamicznemu rozwojowi w ostatnich latach z usług POLREGIO skorzystało nawet do 88 mln pasażerów rocznie. Udział POLREGIO w rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce wynosi 27%. Większościowym udziałowcem spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. (50% i jeden udział).
Więcej informacji o wakacyjnej ofercie
www.polregio.pl
Andrzej Siemieński
Dyrektor Małopolskiego Zakładu w Krakowie
POLREGIO sp. z o.o.