Podróż zastępcza. Kolej remontuje 405
Na początku lipca rozpocznie się remont linii 405 między Słupskiem a Szczecinkiem. Kolej organizuje komunikację zastępczą.
Zaczyna się remont linii kolejowej 405 łączącej Ustkę ze Szczecinkiem. Pierwsze prace i całodobowe zamknięcie trasy zaplanowano na 3 lipca. Początkowo zarządca infrastruktury, czyli spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, zakładał rozpoczęcie prac 3 września, jednak w związku z pojawieniem się możliwości wcześniejszego rozpoczęcia robót termin realizacji został przyspieszony. Zamknięcie tej linii ze Słupska od Szczecinka ma potrwać do 9 grudnia tego roku. Fragment ze Słupska do Ustki nie będzie modernizowany w tym sezonie. W tym przypadku prace powinny rozpocząć się po wakacjach.
Polregio, czyli dawne Przewozy Regionalne, ogłosiło już przetarg na komunikację zastępczą. Kto będzie kursować między dworcami od Słupska przez Miastko do Szczecinka, dowiemy się w czwartek 29 czerwca, czyli na kilka dni przed zamknięciem 405-tki. Co, jeśli przetarg z różnych powodów się nie uda? Na przykład któryś z oferentów się odwoła się od wyniku postępowania?
– Jako największy polski przewoźnik mamy duże doświadczenie w organizacji komunikacji zastępczej – zapewnia Michał Stilger, rzecznik przewoźnika. – Sytuacja, o której pan wspomina, nie miała nigdy miejsca. Posiadamy odpowiednie procedury umożliwiające nam zapewnienie transportu zastępczego.
– Wymagamy, aby oferenci dysponowali minimum pięcioma większymi autobusami i jednym busem przystosowanym do obsługi osób niepełnosprawnych. Zakładamy, że w zamiany za poszczególne pociągi, w zależności od frekwencji, będziemy podstawiali od jednego do dwóch autobusów – dodaje Stilger.
W ramach inwestycji powstaną nowe przystanki: Słupsk Strefa i Ustka Osiedle. Mieszkańcy i turyści otrzymają dzięki temu lepszy dostęp do kolei. W 20 miejscowościach, m.in. na stacjach Miastko i Ustka oraz na przystankach Słosinko, Biesowice, Gałęzinowo czy Mokrzyca komfortową obsługę zapewnią przebudowane perony. Będą podwyższone i wyposażone w nowe oświetlenie, wiaty i ławki. Montaż pochylni ułatwi dostęp do pociągów osobom o ograniczonej sprawności ruchowej.
Osobom niewidomym i niedowidzącym orientację ułatwią ścieżki dotykowe. Pasażerowie zyskają wygodne przejście pod torami w Kępicach i wyremontowane przejście w Miastku. W sumie przebudowane zostaną 53 przejazdy kolejowe, 4 mosty i 8 wiaduktów.
Linia nie zostanie jednak zelektryfikowana. Zwiększyć ma się za to siatka połączeń. Takie zapewnienie złożył Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.