Pociągiem z Poznania na lotnisko Ławica, do Tarnowa Podgórnego i bezpośrednio do Warszawy przez Kalisz? PKP sprawdzą, czy to możliwe
Pociągiem z Poznania pojedziemy na lotnisko Ławica, do Tarnowa Podgórnego, Kaźmierza, a nawet bezpośrednio do Warszawy przez Kalisz i Łódź? Chociaż na razie taka wizja wydaje się nierealna, nie jest to wykluczone w przyszłości. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały bowiem umowę na opracowanie koncepcji rozwoju Poznańskiego Węzła Kolejowego, w ramach którego mają zostać sprawdzone możliwości na wykonanie m.in. powyższych inwestycji.
Poznań od lat jest drugim największym ośrodkiem kolejowym w Polsce, zaraz po Warszawie. Przez stolicę Wielkopolski co roku podróżują miliony pasażerów oraz przejeżdżają setki tysięcy pociągów. Dlatego też już od dłuższego czasu mówi się o konieczności dalszych prac nad infrastrukturą kolejową w Poznaniu oraz jego okolicach. Krokiem na przód w tym kierunku ma być umowa na opracowanie wstępnego studium wykonalności dla rozwoju Poznańskiego Węzła Kolejowego, którą podpisały PKP Polskie Linie Kolejowe.
@PKP_PLK_SA podpisały umowę na przygotowanie koncepcji rozwoju węzła kolejowego #Poznań. Analiza obejmie połączenia kolejowe z lotniskiem #Lawica, przywrócenie linii do #Srem i #Miedzychod oraz budowę nowych torów do #Gniezno, #Kościan i Środa Wlkp. 👉https://t.co/S9jxbFgaqp pic.twitter.com/gDfXlftbCa
— PKP PLK SA (@PKP_PLK_SA) March 11, 2020
W ramach opracowania ma zostać przeanalizowana m.in. możliwość budowy torów kolejowych z Poznania do Kaźmierza, przez lotnisko Ławica oraz Tarnowo Podgórne. Ponadto przebadana ma zostać zasadność reaktywacji nieczynnych obecnie linii do Śremu i Międzychodu oraz ewentualna potrzeba budowy dodatkowych torów z Poznania w stronę Gniezna, Kościana, Szamotuł, Środy Wielkopolskiej i Piły.
- Umożliwiłoby to oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego, przy rosnącej licznie pociągów regionalnych
- mówi Radosław Śledziński, rzecznik prasowy wielkopolskiego oddziału PKP Polskich Linii Kolejowych.
Zobacz też: Remont trasy kolejowej z Poznania do Szczecina. Po modernizacji pojedziemy o 50 minut krócej!
Oprócz tego studium wykonalności obejmie przebudowę torów na stacjach Poznań Główny, Poznań Wschód i Poznań Starołęka.
- Ma to umożliwić wjazd na stacje większej liczby pociągów oraz lokalizacje nowych przystanków zapewniających mieszkańcom dogodny dostęp do kolei oraz umożliwiających lepszą integrację pociągów z pozostałymi środkami transportu - mówi Radosław Śledziński. I dodaje: - Studium uwzględni również planowane dostosowanie kolejowej obwodnicy towarowej do potrzeb ruchu pasażerskiego, przy zachowaniu płynności przewozów cargo.
Sprawdź też: Z dworca Poznań Główny na lotnisko dojedziemy pociągiem? Wojciech Jankowiak: "To bezcelowe"
– Sprawne podróże koleją w obrębie miasta ułatwiłyby komunikację nie tylko w Poznaniu, ale i w całej aglomeracji. Większa liczba przystanków i dogodne połączenia to bowiem dogodne dojazdy do szkół i miejsc pracy, a w efekcie mniejsze korki, lepsza ochrona środowiska i poprawa komfortu życia
– opowiada z kolei Łukasz Mikołajczyk, wojewoda wielkopolski. - Stolica Wielkopolski wraz z okolicznymi miejscowościami jest silnym ośrodkiem gospodarczym, ale poprawa warunków transportu z pewnością będzie kolejnym impulsem do dalszego rozwoju - dodaje.
Efektem ewentualnych inwestycji w przyszłości ma być większa liczba pociągów kursujących po Wielkopolsce, wyższy komfort podróży, przywrócenie nieistniejących obecnie połączeń kolejowych lub uruchomienie nowych tras. Koncepcja rozwoju Poznańskiego Węzła Kolejowego ma być gotowa w połowie 2023 roku. Przygotowane mają zostać cztery scenariusze rozwoju kolei w Poznaniu i okolicznych miejscowościach, zawierające co najmniej osiem szczegółowych wariantów planowanych inwestycji.
Czytaj też: Będzie remont starego dworca PKP w Poznaniu. Dla pasażerów ma być dostępny w 2023 roku
– Propozycje zostaną skonsultowane z samorządami oraz przewoźnikami, dzięki czemu uwzględnią potrzeby prognozowanego ruchu kolejowego. Materiały umożliwią dostosowanie Poznańskiego Węzła Kolejowego do rosnącego natężenia pociągów i zapewnienia lepszego dostępu do kolei przy coraz większej liczbie podróżnych – informuje Radosław Śledziński.
Z kolei Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, opowiada:
Rozpoczynając prace studialne patrzymy w przyszłość, z wyprzedzeniem planujemy sprawny i efektywny rozwój kolei w aglomeracji poznańskiej. Dzięki temu dobrze przygotujemy inwestycje na najbliższe latach. Zwiększenie przepustowości i ułatwienie dostępu do pociągów pozwoli na lepsze wykorzystanie potencjału kolei w regionie.
Przypomnijmy, że aktualnie na poznańskim dworcu trwa budowa nowego peronu, który również ma się przyczynić do rozwoju kolei w Poznaniu i zwiększenia częstotliwości kursów pociągów. Oprócz tego na ukończeniu są prace remontowe na trasach do Warszawy i Wrocławia (mają się zakończyć w tym roku), a ponadto w pełni trwa modernizacja trasy kolejowej z Poznania do Szczecina.