Pociągi z Łodzi... przyspieszą
Podpisana została umowa na remont linii Łódź Kaliska - Zduńska Wola. Pociągi przyspieszą do 120 km/h. Podróż skróci się o jedną trzecią, będą wygodne perony.
Pociągi przyspieszą niemal dwukrotnie, a podróż z Łodzi do Pabianic, Łasku czy Sieradza skróci się o jedną trzecią - taki ma być efekt generalnego remontu linii kolejowej z Łodzi Kaliskiej do Zduńskiej Woli. Umowę z wykonawcą PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały wczoraj w siedzibie łódzkiego oddziału spółki. Firma ZUE S.A. ma być jednocześnie projektantem i budowniczym. W tym roku ma powstać dokumentacja techniczna, a za rok rozpoczną się roboty w terenie. Ich zakończenie planowane jest na kwiecień 2020 roku.
- W ramach zaplanowanych prac wymienione zostaną tory, sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem na 42 kilometrach linii - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. - Po nowych torach pociągi pojadą z prędkością 120 km/h, co przełoży się na znaczące skrócenie czasu podróży. Szacujemy, że pociągi osobowe dotrą z Łodzi do Zduńskiej Woli w 30 minut, czyli o 15 szybciej niż obecnie.
Do podróży koleją mają też zachęcać zmiany, jakie zajdą na dworcach położonych wzdłuż tej trasy. W Pabianicach i Zduńskiej Woli zmieni się układ peronów a także powstaną przejścia podziemne z windami. Nowe, wyższe niż dotychczas perony pojawią się na stacjach Lublinek, Chechło, Dobroń, Kolumna i Łask. Zamontowane będą także nowe ławki, wiaty, oświetlenie i elektroniczne systemy informacji dla podróżnych.
Na przebudowie linii kolejowej skorzystają nie tylko pasażerowie, ale także kierowcy. PKP PLK planuje zmodernizowanie 35 przejazdów kolejowo-drogowych, a na 13 z nich zamontowane zostaną samoczynnie uruchamiane przez pociąg sygnalizacje świetlne i tzw. półrogatki. To powinno podnieść bezpieczeństwo nie tylko pasażerów kolei, ale również użytkowników dróg.
- Podczas robót nie planujemy jednoczesnego zamknięcia obu torów, ruch pociągów będzie trwał przez cały czas - mówią kolejarze. - Mogą jedynie wystąpić drobne opóźnienia.
Unia Europejska dopłaci
Modernizacja linii ma kosztować 346 mln złotych, częściowo dołoży się do niej UE.