PKP PLK zastanawiają się nad nowym przebiegiem Magistrali Nadbałtyckiej
Czy pociągi będą mogły jechać z prędkością nawet 200 kilometrów na godzinę między Stargardem a Koszalinem, a także z Goleniowa do Kołobrzegu?
To jedno z pytań, na które ma odpowiedzieć studium wykonalności dotyczące modernizacji linii kolejowych nr 202 (Gdańsk Główny - Stargard) i 402 (Koszalin - Goleniów). To dokument, który ma odpowiedzieć na pytanie o opłacalności inwestycji.
Co oznaczałoby to dla pasażerów?
To nie tylko zwiększenie prędkości składów do 160 - 200 km/h.
Jak podaje portal www.transport-publiczny.pl, elektryfikacja odcinka linii 402 między Kołobrzegiem a Goleniowem pozwoliłaby na otworzenie zupełnie nowego korytarza transportowego. Np. część pociągów kursujących między Trójmiastem a Szczecinem mogłaby pojechać przez Kołobrzeg bez konieczności zmiany lokomotywy na spalinową, co w tej chwili ogranicza PKP Intercity przy składaniu wniosków o udostępnienie tras wzdłuż wybrzeża.
Można się spodziewać, że przejazd przez Kołobrzeg i Gryfice byłby konkurencyjny czasowo w stosunku do jazdy przez Świdwin i Stargard (linia 202), a przy tym mógłby generować podobną lub większa liczbę pasażerów.
Wykonawca będzie się też zastanawiał nad zbudowaniem połączenia linii nr 402 z linią nr 401 (Szczecin Dąbie - Świnoujście) w taki sposób, by była możliwość jazd bez zmiany czoła w relacjach Szczecin - Kołobrzeg oraz Szczecin - Świnoujście przez Port Lotniczy Szczecin-Goleniów.
O tym kto podejmie się tego zdania dowiemy się po 11 sierpnia. Studium wykonalności ma być gotowe po 453 dniach od podpisania umowy na jej wykonanie. Szacunkowa wartość przygotowania dokumentacji przedprojektowej to 5 mln zł netto.
- Studium wykonalności będzie realizowane w ramach projektu zawartego w Krajowym Programie Kolejowym, pn. „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów perspektywy 2014-2020”. Finansowane jest ze środków budżetowych - powiedział Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.