PKP kładzie na tory w regionie 1,5 miliarda

Czytaj dalej
Fot. Przemyslaw Świderski
Marek Weckwerth

PKP kładzie na tory w regionie 1,5 miliarda

Marek Weckwerth

Po modernizacji linii kolejowych skrócić się ma podróż pociągiem. Na przykład z Bydgoszczy do Torunia pojedziemy o 15 minut krócej.

Krajowy Program Kolejowy do roku 2020 o wartości 67 mld zł został zaakceptowany przez ministra infrastruktury 22 lipca tego roku. Kilka dni później ogłoszono konsultacje społeczne, a we wrześniu swoje podpisy mają złożyć członkowie Rady Ministrów.

10 najważniejszych

Na liście podstawowej w Kujawsko-Pomorskiem jest 10 inwestycji, które mają pochłonąć ponad 1,5 mld zł - poinformował wczoraj w Bydgoszczy Ireneusz Merchel, prezes Polskich Linii Kolejowych PKP.

Priorytetowe prace (z podstawowej listy) obejmą m.in. tzw. alternatywny ciąg transportowy Bydgoszcz - Trójmiasto. Chodzi o modernizacje linii nr 201 Nowa Wieś Wielka - port w Gdyni na odcinku Maksymilianowo - Serock - Błądzim - Wierzchucin - Lipowa Tucholska - Bąk - Kościerzyna.

Modernizacja linii nr 18 Kutno-Toruń sprawi, że cały przejazd z tego pierwszego miasta do Bydgoszczy skróci się o 15 minut - z 1 godz. 48 min.

O 5 minut skróci się przejazd z Bydgoszczy do Gdańska - z 1 godz. 20 min. Z Grudziądza do Malborka pojedziemy o 20 minut krócej, z Grudziądza do Brodnicy o 8 minut, z Wierzchucina go Bydgoszczy o 8 min. Pociągi z Poznania przez Inowrocław do Bydgoszczy, a także z Torunia Wschodniego do Chełmży przyjadą szybciej o 3 min. W pierwszym przypadku podróż potrwa 1 godz. 29 min, w drugim zaledwie 17 min. Pociąg na trasie Wierzchucin - Tuchola pojedzie tylko 16 min (zamiast 19).

Jest rezerwa

Na liście rezerwowej są 3 projekty o wartości ponad 500 tys. zł, w tym tak ważna dla mieszkańców Pałuk nieczynna od lat linia Bydgoszcz - Kcynia, prowadząca dalej do granicy z Wielkopolską, by tam połączyć się z funkcjonującą już w tym regionie.

W rezerwie jest także modernizacja linii nr 18 Bydgoszcz - Piła, a także linii nr 27 Nasielsk - Toruń Wschodni.

- Modernizacja i utrzymanie linii regionalnych, jak ta z Bydgoszczy do Kcyni, to oczywiście zadanie samorządu województwa. 85 procent kosztów tych linii finansowanych jest z Regionalnych Programów Operacyjnych, a tylko 15 procent z funduszy PKP - mówi Ireneusz Merchel. - Rzecz jasna, na przetargach dotyczących podstawowych inwestycji można zaoszczędzić 20-30 procent, więc jakieś dodatkowe pieniądze mogą być jeszcze przeznaczone na zadania ujęte na liście rezerwowej. Jesteśmy otwarci na sugestie samorządów, możemy o tym rozmawiać.

Tylko utrzymać

- W stosunku do wcześniejszego programu nasze województwo otrzymało o 300 milionów złotych więcej - cieszy się poseł Jan Krzysztof Ardanowski (PiS). - Oczywiście PKP nie jest w stanie zaspokoić wszystkich naszych potrzeb. Marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki chwali się inwestycjami kolejowymi finansowanymi z Funduszu Spójności o wartości 200 milionów złotych, ale sąsiednie Pomorskie o podobnej powierzchni jak nasze, wydaje 900 milionów.

Poseł Ardanowski przypomina, że infrastrukturę kolejowa odziedziczyliśmy po zaborcach.

Granica między Prusami a cesarstwem rosyjskim przecinała nasz region na pół - po zachodniej stronie jest gęstsza i lepsza infrastruktura niż po wschodniej. Skala zapóźnień infrastrukturalnych naszego kraju jest ogromna i teraz chodzi nie tyle o budowanie nowych tras kolejowych, co o utrzymanie istniejących. Polityk wyliczył, że w Czechach tylko jedno miasto o wielkości 10 tys. mieszkańców nie ma połączenia kolejowego, w Austrii - 4. Polsce jest ich 100.

Marek Weckwerth

Dziennikarz "Gazety Pomorskiej" specjalizujący się tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego, transportu, gospodarki oraz turystyki i krajoznawstwa. Zainteresowania: turystyka, rekreacja i sport, kajakarstwo, historia, polityka. Instruktor, komandor spływów i wypraw kajakowych, autor podręczników dla kajakarzy i setek artykułów prasowych z tego zakresu. Rekordzista Polski w pływaniu kajakiem rzekami pod prąd od ujścia do źródła. Magister nauk politycznych po uczelniach w Poznaniu i Bydgoszczy.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.