Piloci. Ważny jest spokój. Tak naprawdę tam w górze muszą liczyć wyłącznie na siebie

Czytaj dalej
Fot. Creative Commons/pixabay.com
Dorota Kowalska

Piloci. Ważny jest spokój. Tak naprawdę tam w górze muszą liczyć wyłącznie na siebie

Dorota Kowalska

Trudno znaleźć pilota, dla którego latanie nie byłoby pasją. Chociaż dzisiaj ścieżka dojścia do tego zawodu nie jest już tak długa, jak kiedyś, a obok państwowych pojawiły się także prywatne uczelnie szkolące pilotów.

Ten zawód, to ogromny prestiż i spore pieniądze. Piloci zawsze cieszyli się estymą i zaufaniem społecznym. Wszyscy im trochę zazdrościmy, bo latają, podróżują, bo bywają w miejscach, w których wielu z nas nigdy nie będzie.

- Niby tak, ale to nie do końca tak wygląda - mówi nas rozmówca, pilot liniowy, ponad 20 lat w chmurach, dzisiaj w Wizz Air.

- Dla mnie latanie od zawsze było pasją, ale kiedyś droga do tego zawodu była inna: modelowanie, szybowce, dopiero potem samoloty - opowiada. Więc siłą rzeczy, samolotami pasażerskimi latali ludzie dojrzali, doświadczeni. Dzisiaj istnieją trzy państwowe szkoły, które kształcą pilotów, ale mając 200 tys. euro można pójść do prywatnej, na dwa lata, a potem, oczywiście po zdanych egzaminach, próbować sił w zawodzie.

- W naszej firmie zasady pracy są proste: pracujemy 5 dni po 12 godzin, potem są 4 dni odpoczynku - tłumaczy pilot. W pracy meldują się około półtorej godziny przed wylotem, 40 minut przed nim są już w samolocie. Jeżeli lot trwa do sześciu godzin, dolatują na miejsce, mają około godziny odpoczynku i wracają, najczęściej tym samym samolotem. Tak, żeby zmieścić się w 12 godzinach. Jeśli lot trwa dłużej mają osiem godzin przerwy. Jeszcze inaczej wygląda sytuacja, kiedy lecą naprawdę daleko, choćby za ocean.

- Wiec siłą rzeczy na żaden zwiedzanie nie ma czasu. Przelot, powrót albo przelot, odpoczynek, powrót - tłumaczy. Owszem, dużo pracują. Kiedyś latało się rocznie około dwustu pięćdziesięciu, trzystu godzin, dzisiaj limit to dziewięćset godzin.

- Ale jeśli ludzie są odpowiedzialni, to praca jak każda inna. Wszyscy są zmęczeni: lekarze, budowlańcy, a pani nie? - pyta ze śmiechem. I tłumaczy, że lubi swoją pracę. Lubi latać, podróżować, lądować wraz ze wschodem słońca gdzieś wśród palm na drugim końcu świata.

- Jeżeli lot jest długi, lecą dwie załogi, jeśli krótki: kapitan i pierwszy oficer. Oczywiście, w branży jest ruch: wciąż trwa odpływ ludzi, bo wielu polskich pilotów wyjechało za granicę. Przychodzą nowi, młodzi i bardzo szybko zostają kapitanami, nie zawsze z dużym doświadczeniem - opowiada. I dodaje, że wciąż nie brakuje chętnych do pracy w tym zawodzie. Dlaczego więc piloci strajkują?

W ubiegłym tygodniu strajk ogłosili piloci Ryanaira w Dublinie, zastrajkowały też załogi we Włoszech, w Hiszpanii, Portugalii i Belgii. Za rozpoczęciem piloci linii w Niemczech. Pracownicy linii domagają się lepszych warunków pracy, w tym płacowych, a także m.in. bardziej przejrzystych systemów awansów i transferów.

Związki zawodowe w Ryanair domagają się, by w całej Europie umowy o pracę były zawierane na podstawie prawa lokalnego, a nie prawa irlandzkiego oraz by wszystkim oferowano takie same warunki, bez względu na to, czy są zatrudnieni bezpośrednio przez przewoźnika, czy też za pośrednictwem firmy zewnętrznej. Wysuwane są też żądania płacowe. Ryanair twierdzi, że warunki, jakie zapewnia swoim pracownikom, są konkurencyjne i często lepsze od tych, które oferują jego rywale, a żądania związków są nieuzasadnione.

Pozostało jeszcze 76% treści.

Aby przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Trwa loteria mieszkaniowa Nowin!

    Wykup abonament dostępu do treści elektronicznych i weź udział w losowaniu fantastycznych nagród: mieszkania oraz gotówki!

    już od
    29,00
    /4 szanse
  • Płatność za artykuł

    Aby przeczytać ten artykuł, wyślij SMS o treści N24 na numer 7155 (1,23 zł z VAT) i aktywuj otrzymany kod.

    1,23 z VAT
Aktywujesz kod bez rejestracji

Odblokowujesz dostęp jednorazowo, tylko na tej przeglądarce. Jeżeli chcesz w przyszłości wrócić do tego artykułu, skorzystaj z opcji aktywacji kodu z rejestracją - zarejestruj się.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i czytaj bez rejestracji" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

odzyskaj hasło

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zaloguj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aby móc przetwarzać Twoje dane osobowe w postaci adresu e-mail dla celów przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy Cię o wyrażenie poniżej wskazanych zgód.

Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie wpłynie jednak na zgodność z prawem przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych przed wycofaniem zgody. Szczegóły dotyczące zgody, w tym jej wycofania, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności oraz w swoim profilu.

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 45, 02-672 Warszawa. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych przez Polska Press oraz uprawnienia użytkowników Serwisu Polskatimes z tym związane zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w szczególności w celu wykonania umowy (usługa świadczona drogą elektroniczną), w celach marketingowych w zakresie udzielonych zgód, jak też w innych celach marketingowych na podstawie naszego uzasadnionego interesu. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Ci prawo do żądania od nas dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych a także prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień oraz celów przetwarzania danych przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

* Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

** Zgoda wymagana.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zarejestruj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Dorota Kowalska

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.nowiny24.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.