Drogowcy do budowy zabiorą się za dwa lata. Do tego czasu trasę od ul. Wybickiego do Szosy Okrężnej wytyczą na papierze projektanci.
W Miejskim Zarządzie Dróg analizują oferty, które wpłynęły w przetargu na opracowanie dokumentacji budowy III etapu Trasy Średnicowej.
Na konkurs wpłynęły trzy oferty: od 1158 tys. do 1281 tys. zł, przy 800 tys. zł, które zaplanowali na to zadanie urzędnicy. Można się spodziewać, że samorząd po prostu zwiększy pulę pieniędzy na to zadanie.
Na przygotowanie dokumentacji, kosztorysu i wszelkich pozwoleń, wykonawca będzie miał czas do końca przyszłego roku.
- W tym wzięliśmy pod uwagę rezerwę na ewentualne procesy związane z wydaniem decyzji środowiskowej - mówi Rafał Wiewiórski, dyrektor MZD w Toruniu. - W związku z tym, że inwestycja przebiega przez teren leśny, na pewno będzie konieczność sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko.
Chociaż szczegółowe rozwiązania przedstawi projektant, w założeniach jest budowa dwóch parkingów: przy ul. Wybickiego na wysokości osiedla oraz przy ul. Grunwaldzkiej przy kościele.
Istniejące ulice m.in. ul. Wybickiego, Borowiacką, Kaszubską, Grunwaldzka, św. Józefa, Morycińskiego, św. Klemensa oraz Szosa Okrężna będą stanowić połączenie z Trasą Średnicową.
Niestety, już wiadomo, że budowa średnicówki nie będzie zgrana z rozbudową szpitala na Bielanach, co zakończy się w 2019 roku. Wiadomo natomiast, jak zostanie rozwiązany układ komunikacyjny w sąsiedztwie lecznicy. Dojazd będzie od strony południowej za płotem terenu użytkowanego przez wodociągi. Będzie to dojazd dla pojazdów pogotowia oraz dla pracowników. Dojazd dla pacjentów zostanie w dotychczasowej lokalizacji.
W Toruniu trwa kilka dużych inwestycji drogowych
Na osiedlu JAR na odcinku od ul. Ugory do skrzyżowania z ul. Hubego powstają brakujące chodniki i ścieżka rowerowa, natomiast od skrzyżowania z ul. Hubego do skrzyżowania z ul. Watzenrodego i Strobanda drogowcy wykonali północną nitkę, ścieżki i oświetlenie. Prace są również widoczne na skrzyżowania Watzenrodego,-Strobanda, gdzie została wykonana nawierzchnia tymczasowa. Na osiedlu Jar budowana jest również ul. Hubego. Koszt robót budowlanych realizowanych na Jarze wynosi 3,5 mln. Termin ich zakończenia planowany jest na 30 września.
Do dwóch jezdni
Trwa rozbudowa Szosy Chełmińskiej od Trasy Średnicowej do ul. Polnej. Obecnie realizowane są roboty kanalizacyjne i ziemne. Gotowy jest murek oporowy, który ma niwelować różnice wysokościowe m.in. w okolicach Mentoru.
Największe zmiany widoczne są na ul. Polnej, której rozbudowa jest realizowana na odcinku od Fortu VII do Szosy Chełmińskiej. Przebudowywany odcinek liczy 1,3 km długości. Zakres robót przewiduje wytyczenie nowego przebiegu, wykonanie odcinka łączącego ul. Morycińskiego z ul. Orzechową, Jagodową, Truskawkową i Malinową, remont jezdni ul. Morycińskiego, wykonanie tzw. jezdni wewnętrznej, ścieżki rowerowej, zjazdów, zatok parkingowych, zatoki autobusowej, przebudowę i uzupełnienie oświetlenia drogowego oraz elementów infrastruktury teletechnicznej.
-W tej chwili najwięcej prac wykonujemy na odcinku od Szosy Chełmińskiej do ul. Morycińskiego. Trwają tu roboty wodociągowe i przebudowa przejazdu kolejowego- mówi Marek Fijałkowski, kierownik budowy z firmy Strabag.
Roboty kosztują 6,3 mln zł i potrwają do 30 września.
Z mostu do Czerniewic
Od listopada ubiegłego roku trwa przebudowa ul. Łódzkiej w Toruniu na na 2,4-kilometrowym odcinku od Włocławskiej do Zdrojowej. Inwestycja ma zapewnić szybszy i bezpieczniejszy dostęp do sieci dróg krajowych, w tym S10 i A1. Zakres robót przewidywał powstanie dwóch jezdni, budowę trzy-wlotowego ronda na wysokości ulicy Włocławskiej, nowego wiaduktu nad torami kolejowymi linii Kutno-Piła oraz infrastruktury dla rowerzystów i pieszych. Przewidywany termin oddania inwestycji to jesień 2018 roku. Koszt prac wynosi 16,8 mln. zł.
Jeszcze w tym roku kosztem 26,3 mln zł planowana jest przebudowa pl. bpa Chrapka.