Nowa Sól. - Jak można leczyć pacjenta, nie osłuchując i nie widząc go? - pyta nowosolanka. Mieszkańcy mają dość leczenia przez telefon
- To się w głowie nie mieści, żeby leczyć przez telefon. Źle postawione diagnozy. Źle przepisywane leki. Jak można leczyć pacjenta nie osłuchując i nie widząc go? - pyta pani Agnieszka. Oburzonych teleporadami jest wielu mieszkańców Nowej Soli. Sprawdziliśmy, jak powinny być realizowane te usługi zdrowotne.
Teleporady. Mieszkańcy Nowej Soli są oburzeni poradami lekarza przez telefon. Chcą osobistych kontaktów
- Jedno wielkie i stanowcze NIE dla teleporad, zwłaszcza jeśli chodzi o dzieci - napisała do nas pani Sylwia, kiedy zapytaliśmy mieszkańców Nowej Soli o opinie na temat teleporad.
Gdy kolejny raz usłyszałam przez telefon od pani doktor "robić inhalacje z soli fizjologicznej", nerwy mi puściły - opowiada historię teleporady dla swojego dziecka pani Sylwia. - Kilka dni po tym zobaczyłam swojego lekarza rodzinnego w markecie budowlanym w naszym mieście, w kolejce przy kasie z płynem do spryskiwaczy w dłoni.... Czyli jednak ten covid nie taki straszny, skoro do marketu lekarz poszedł. Szkoda tylko, że do niego nie można pójść - na NFZ oczywiście. Chodzę z dzieckiem na prywatne wizyty, bo co innego zrobić? Dziecko musi być zbadane przez lekarza.
Wypowiedzi w podobnym tonie jest więcej. Oburzonych teleporadami jest wielu mieszkańców Nowej Soli. - Teleporadą, to można tylko stałe leki przepisywać. Leczenie polega na kontakcie pacjenta z lekarzem - stwierdza jedna z naszych Czytelniczek. - To się w głowie nie mieści, żeby leczyć przez telefon. Źle postawione diagnozy. Źle przepisywane leki. Jak można leczyć pacjenta nie osłuchując i nie widząc go? - pyta pani Agnieszka.
Czytelnicy zwracają uwagę także na czas oczekiwania na kontakt z lekarzem. - Zdecydowanie nie dla teleporad. Jest tydzień czekania. Farmaceuta jest teraz lekarzem rodzinnym - stwierdza pani Jolanta.
- Teleporady chyba dobre, ale dla zdrowych - dodaje pani Mirosława.
Teleporady. Dzisiaj to standard. Jak powinna być realizowana taka usługa zdrowotna?
- Obecnie organizacja pracy lekarza Podstawowej Opieki Zdrowotnej odbywa się w pierwszej kolejności na zasadzie kontaktu telefonicznego. Wynika to z zachowania względów bezpieczeństwa oraz zapobiegania rozprzestrzeniania się koronawirusa - tłumaczy Joanna Branicka, kierownik działu organizacyjnego w Lubuskim Oddziale Wojewódzkim NFZ w Zielonej Górze. - Na podstawie zebranego wywiadu lekarz podejmuje decyzję, czy jest konieczność wizyty osobistej pacjenta. We wskazanych przypadkach możliwa jest także wizyta domowa.
Joanna Branicka wyjaśnia, że pacjent w pierwszej kolejności powinien skorzystać z porady lekarza podstawowej opieki zdrowotnej do, którego złożył deklaracje wyboru. W sytuacji, gdy przebywa poza miejscem zamieszkania lub ma trudności w dotarciu do przychodni może skorzystać z teleporady u swojego lekarza POZ.
Do innej przychodni pacjent zgłasza się gdy jego przychodnia została zamknięta z powodu braku możliwości udzielania świadczeń, którego nie można było wcześniej przewidzieć, związanego z przeciwdziałaniem COVID-19. Możne wówczas skorzystać, zarówno z teleporady, jak również z porady w przychodni - wyjaśnia Joanna Branicka z NFZ. - Dodatkowo istnieje możliwość zgłoszenia się na poradę do innego lekarza, niż ten, którego wybraliśmy, gdy przebywamy na terenie innego województwa lub poza gminą własną i sąsiadującą.
Okazuje się, że teleporady, podobnie jak porady udzielane bezpośrednio w przychodni, w przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia, powinny być realizowane w dniu zgłoszenia, zgodnie z harmonogramem pracy przychodni. - W innych przypadkach niewymagających pilnych konsultacji, mogą być udzielone w terminie uzgodnionym z pacjentem - dodaje J. Branicka.
Teleporady były już pandemią. I z nami zostaną
Teleporady zostały wprowadzone jeszcze przed ogłoszeniem pandemii. - Poradę lekarską na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności wprowadzono RMZ z dnia 31.10.2019 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej - informuje Joanna Branicka i dodaje, że uwzględniając powyższe, teleporady będą udzielane nadal zgodnie ze standardem organizacyjnym teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (RMZ z dnia 12.08.2020r. Dz.U. 2020, poz 1395).