Nowa Kia ProCeed. Jedyna taka wśród kompaktów
W Polsce oficjalnie pierwsze samochody marki Kia pojawiły się na początku lat 90. zeszłego wieku. Były to niewielkie modele Pride, będące licencją znanego Forda Festiva. Dziś w salonach Kia znajdziemy szeroką gamę różnej klasy i wielkości modeli osobowych, wśród których jest ProCeed.
O tym, że Kia zamierza produkować samochód z oryginalnym nadwoziem typu shooting brake, dowiedzieliśmy się w roku 2017 podczas salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem. To właśnie na tych targach Koreańczycy pokazali ciekawą wersję modelu ProCeed Concept. Samochód zrobił na oglądających go bardzo duże wrażenie, ale wtedy mało kto wierzył, że tak niezwykle wyglądające auto osobowe może trafić do seryjnej produkcji. Obawy budziło zwłaszcza to, że Ceed, które ProCeed miałby być kolejną odmianą, to model popularny, a w tej kategorii rzadko, jeśli w ogóle, ktoś odważa się na śmielej wyglądający model.
A jednak...
Nie minęły dwa lata i ProCeed (taką już wówczas nadano mu oficjalne nazwę i pisownię) w wersji ostatecznej ujrzał światło dzienne. Stało się to na zeszłorocznych, jesiennych targach motoryzacyjnych w Paryżu. Jeszcze pod koniec 2018 roku pierwsze egzemplarze dotarły do polskich salonów sprzedaży.
Nadwozia shooting brake są wciąż rzadkością. To rodzaj kombi z elementami coupe. Na ten typ nadwozia kilkanaście lat temu zdecydował się Mercedes-Benz. W roku 2004 pojawił się model CLS, którego tylna część nadwozia nie była tak „ładunkowa”, jak w przypadku kombi, ale też nie tak do końca przypominała coupe. Tu jednak trzeba koniecznie dodać, że Mercedes CLS to jednak półka premium, w którym wiele wolno, tymczasem ProCeed plasuje się w klasie aut kompaktowych.
Niezależnie jednak od klasy auta nadwozie typu shooting brake stanowi alternatywę dla tradycyjnych trzydrzwiowych hatchbacków. Łączy bowiem świetne proporcje z kompaktowymi wymiarami zewnętrznymi, które odpowiadają za zwinność i zwrotność auta.
Trochę coupe, trochę kombi
Z DNA klasycznych coupe, nadwozie Kia ProCeed jest niższe i dłuższe niż nadwozia Ceed w wersjach hatchback i kombi. Oryginalny design tego samochodu udanie łączy się również z funkcjonalnością. Mimo bardzo mocno opadającej ku tyłowi linii nadwozia, której nie mają samochody rodzinne, jego bagażnik ma imponującą pojemność prawie 600 litrów.
Przy długości nadwozia wynoszącej 4,60 m ProCeed jest tylko o 5 mm dłuższa od Ceed kombi. Ma jednak przy tym dłuższy przedni zwis (88,5 cm), co jej profilowi nadaje inne, bardziej sportowe proporcje. Pod względem wysokości kombi góruje nad shooting brake’em o 4,3 cm. Z kolei prześwit w tym ostatnim modelu jest o 5 mm niższy i wynosi 13,5 cm. Skonstruowany na tej samej platformie, co inne modele rodziny Ceed, shooting brake ma identyczny z nimi rozstaw osi wynoszący 2,65 m.
Z Pro_cee’da na ProCeeda
Najnowsza Kia najpierw została zaprojektowana, potem była testowana, a teraz jest produkowana w Europie. To jest samochód skrojony bardzo dokładnie pod oczekiwania wymagających kierowców naszego kontynentu.
ProCeed skorzystała z nazwy wycofanego już z produkcji trzydrzwiowego hatchbacka bazującego na poprzednim modelu Cee’d (tak właśnie pisano jego nazwę). Chodzi o dwudrzwiowe coupe/hatchback Pro_cee’d.
Nowa ProCeed (pisana już bez żadnych udziwnień) jest produkowana w fabryce Kia w słowackiej Żylinie, w której nawiasem mówiąc powstają również nowe Ceed hatchback i Ceed kombi, zaprezentowane na początku zeszłego roku.
ProCeed, jako najbardziej wyrafinowana wersja nadwoziowa nowej rodziny modeli Ceed jest dostępna wyłącznie w wersji GT Line (nacisk na sportowy wygląd) oraz w przygotowanej na sportowo odmianie GT (naciskiem na osiągi i wygląd).
Wstydu nie ma
Już podstawowa wersja ProCeed, czyli GT Line w standardzie oferuje wiele systemów bezpieczeństwa. Seryjne wyposażenie z tego zakresu obejmuje m.in.: sześć poduszek powietrznych i takie systemy asystujące, jak system autonomicznego hamowania z dwoma trybami pracy - miejskim i pozamiejskim, asystent utrzymania pasa ruchu, asystent automatycznego przełączania świateł mijania na drogowe i odwrotnie oraz system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy.
W wyposażeniu seryjnym tej ProCeed znajdują się również systemy stabilizacji toru jazdy, wspomagania ruszania na wzniesieniu i kontroli ciśnienia powietrza w oponach.
Bardzo bogate jest również wyposażenie ProCeed wpływające na komfort zarówno obsługi, jak i eksploatacji. Należą do niego takie elementy, jak system otwierania auta i uruchamiania silnika bez użycia kluczyka, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, elektrycznie regulowane szyby w drzwiach przednich i tylnych, elektrycznie sterowane, podgrzewane i składane lusterka, tempomat z ogranicznikiem prędkości, automatycznie włączane światła i wycieraczki, kamera cofania oraz 7-calowy kolorowy ekran dotykowy systemu multimedialnego.
Kierowcy w ProCeed w wersji GT Line mają do wyboru 17- lub 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów. Natomiast ProCeed GT standardowo jest wyposażona w 18-calowe koła z oponami w rozmiarze 225/40 R18.
A w środku...
Kabina Kia ProCeed jest tak samo ergonomiczna, jak pozostałych modeli z rodziny Ceed. Zastosowano w niej wysokiej jakości, miękkie w dotyku tworzywa oraz sporo elementów, które imitują metal.
7-calowy ekran dotykowy znajduje się w centralnym punkcie deski rozdzielczej, poniżej umieszczono intuicyjne w obsłudze elementy sterowania systemami - audio i klimatyzacji. Konsola środkowa jest delikatnie zwrócona w stronę kierowcy, co ułatwia obsługę.
System multimedialny jest dostępny ze wspomnianym ekranem dotykowym o przekątnej 7 lub 8 cali. Wyświetlacz 7-calowy jest oferowany w zestawie wyłącznie ze sprzętem audio, 8-calowy - ze sprzętem audio i nawigacją z usługami Kia Connected, dostarczanymi przez TomTom. System umożliwia integrację smartfonów z Apple CarPlay™ (dla iPhone 5 i nowszych) oraz Android Auto™ (dla telefonów z systemem Android w wersji 5.0 Lollipop i nowszych).
Wnętrze ProCeed różni się od kabin pozostałych modeli z rodziny Ceed szeregiem detali, których zadaniem jest wprowadzenie do niego bardziej sportowej atmosfery. Szarą podsufitkę zastąpiono czarną, na progach pojawiły się metalizowane listwy. Spłaszczona u dołu kierownica należy do wyposażenia standardowego, podobnie jak łopatki ze stopu metali lekkich przy kierownicy w modelach wyposażonych w automatyczną przekładnię dwusprzęgłową.
Od 120 do 204 KM - z manualem lub automatem
Nowa Kia ProCeed jest dostępna z czterema silnikami do wyboru. Gama silników benzynowych obejmuje popularną 3-cylindrową jednostkę T-GDI o pojemności 1,0 l, która generuje maksymalną moc wynoszącą 120 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 172 Nm oraz 4-cylindrowy silnik 1,4 l o mocy 140 KM (242 Nm). Jest również do tego modelu proponowany 4-cylindrowy turbodiesel 1,6 l rozwijający 136 KM (280 Nm).
Najmocniejszym silnikiem oferowanym do wersji GT jest 4-cylindrowy silnik benzynowy 1,6 l T-GDI. Maksymalna moc tej jednostki napędowej wynosi 204 KM, a maksymalny moment obrotowy - 265 Nm. To najmocniejszy silnik w gamie jednostek napędowych Ceeda.
Nowe Kia ProCeed GT i GT-Line po raz pierwszy są oferowane z siedmiobiegową automatyczną przekładnią o dwóch sprzęgłach, która może pracować w trybie automatycznej lub ręcznej (sekwencyjnej) zmiany biegów. W tym drugim wypadku kierowca może korzystać z łopatek umieszczonych przy kierownicy i wykonanych ze stopu metali lekkich.
Topowa Kia ProCeed GT, wyposażona w 6-biegową przekładnię mechaniczną, na przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje tylko 7,6 s i osiąga prędkość maksymalną, która wynosi 230 km/h. W połączeniu z siedmiobiegową automatyczną przekładnią o dwóch sprzęgłach ProCeed GT jest o 0,1 s szybszy podczas przyspieszenia ze startu zatrzymanego do 100 km/h, a jego prędkość maksymalna jest o 5 km/h niższa niż w wypadku ProCeeda z 6-biegową mechaniczną skrzynią biegów.
Dla kogo to auto?
Podstawowa wersja (GT Line) ProCeed kosztuje 94.990 złotych. W przypadku tego modelu dostajemy efektowny wygląd samochodu z klasą, który pozwoli się nam korzystnie wyróżnić w ulicznym tłumie innych samochodów.
Kia ProCeed jest samochodem dedykowanym kierowcom, którzy poza osiągami zwracają uwagę na to, jak ich pojazd wygląda, jak się prowadzi i czy ma swój styl. Z kolei walory praktyczne zadowolą także rodziny potrzebujące auta z wygodną kabiną i przestronnym bagażnikiem.