Nie dajmy się nabrać na fałszywe maile o czekającej na nas paczce
Oszuści nie odpuszczają. Wykorzystują przedświąteczną gorączkę, by wyłudzić od nas pieniądze. Są też tacy, którzy chcą nam zawirusować komputer.
Wielu z nas czeka jeszcze na prezenty pod choinkę, które kupiło w sklepach internetowych. Najczęściej zamówili je z dostawą za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Ten fakt wykorzystują jednak oszuści. Wysyłają maile z informacją o nieodebranej przesyłce. W mailu jest podany numer zamówienia i informacja, że jeśli paczka nie zostanie odebrana w ciągu 7 dni, to poczta będzie pobierać opłatę w wysokości 50 złotych za każdy dzień zwłoki. - Od razu wiedziałam, że to oszustwo, bo w różnych instytucjach nigdy nie podaję służbowego adresu mailowego, a wiadomość rzekomo z Poczty Polskiej przyszła właśnie na służbową skrzynkę. Znajomi z pracy również otrzymali podobne maile. Naprawdę trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać - mówi nasza Czytelniczka.
Uważajmy również, bowiem wspomniane wiadomości mogą zawierać wirusy. Nadawcy tych maili będą chcieli wykraść m.in hasła do naszych kont bankowych.
Poczta Polska potwierdza, że są to fałszywe maile, które wysłali hakerzy podszywający się pod tę instytucję.
- Zalecamy nie otwierać podejrzanych wiadomości. Przede wszystkim prosimy ignorować załączniki i odnośniki, gdyż mogą one zawierać szkodliwe oprogramowanie. Przypominamy, że Poczta Polska nigdy nie przesyła dokumentów spakowanych w pliki ZIP - informują w Poczcie Polskiej.
Zawsze w domenie musi być „poczta-polska.pl”
Zawsze zwracajmy szczególną uwagę na adres mailowy, z którego przyszła wiadomość. Poczta Polska wysyła powiadomienia do swoich klientów zawsze z adresu w domenie „poczta-polska.pl”.
Przykładowe adresy mailowe z, których możemy otrzymać bezpieczną wiadomość mailową z tej firmy to:
- informacja@poczta-polska.pl
- no-reply@poczta-polska.pl
- uslugi.pocztowe@poczta -polska.pl
- uslugi.finansowe@poczta -polska.pl
Te wiadomości na pewno będą fałszywe
Zatem jak rozpoznać, że napisali do nas oszuści?
Otóż oni w adresie mailowym nie użyją domeny „poczta-polska.pl”. Fałszywa korespondencja może pochodzić z adresów, gdzie „xx” może być liczbą, jak również zestawem liczb czy liter, np.:
- @poczta-polska.xx.com
- @poczta-polska.xx.org
- @poczta-polska.xx.net
Ważna jest też treść maila. Te, których nadawcami są naciągacze, zwykle są niepoprawne gramatycznie, zawierają błędy ortograficzne i stylistyczne.
Zatem, jeśli dostaniemy takiego maila, od razu go wykasujmy ze skrzynki.
W razie wątpliwości, najlepiej skontaktować się z infolinią Poczty Polskiej. Podajemy numery telefonów: 801 333 444 oraz 43 842 06 00.