Nie cztery, a 14 węzłów przesiadkowych ma powstać w Katowicach. Gdzie? WIZUALIZACJE
Nie cztery, a łącznie 14 węzłów przesiadkowych ma powstać w stolicy aglomeracji śląskiej. Wszystkie je wpisano w wieloletni plan rozwoju zintegrowanego systemu transportowego Katowic, dokument, który ma wyznaczać strategiczne kierunki rozwoju komunikacji w mieście.
Budowa węzłów przesiadkowych, to jeden ze strategicznych projektów, który planują zrealizować w najbliższych latach Katowice. Węzły mają usprawnić komunikację publiczną, ale przede wszystkich zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego zwłaszcza na trasie do centrum miasta.
Docelowo węzłów ma być kilkanaście. Największe, to te których budowę urzędnicy zapowiadają już od kilku lat i których realizacja ma ruszyć jeszcze w tym, albo w następnym roku: Sądowa, Brynów, Zawodzie, Ligota. W planie jest jednak także „Kostuchna”, węzeł, który ma powstać na końcu nowej linii tramwajowej, poprowadzonej z pętli w Brynowie w rejon osiedla Bażantowo. Kolejne wpisano do Wieloletniego planu rozwoju zintegrowanego systemu transportowego miasta, choć niektóre z nich budować będzie nie miasto, a PKP PLK w ramach modernizacji szlaków kolejowych. To węzły Piotrowice, Plac Alfreda, Damrota, Raciborska, Kleofas, Euro – Centrum, Jankego oraz Zadole.
Do 2020 roku mają zostać zrealizowane węzły Brynów, Zawodzie, Ligota, Kostuchna, Sądowa (pierwszy etap) oraz Piotrowice. Pozostałe oraz drugi etap węzła Sądowa będą realizowane po 2020 roku. Jakie będą poszczególne węzły?
TU BYŁAM odc. 14 - Kasia Kapusta i ostatni kurs Ikarusa
Przy węźle Brynów Pętla, którego budowa ma pochłonąć prawie 85 mln zł, powstaną wielopoziomowy i naziemny parking park&ride. Będą tu perony przystankowe autobusowe i tramwajowe oraz budynek poczekalni dla pasażerów, który pomieści toalety, kiosk, punkt małej gastronomii. Przy centrum przesiadkowym będzie też punkt dyspozytorski oraz pomieszczenia socjalne dla kierowców, czy miejsce obsługi monitoringu węzła. Przebudowany zostanie też układ drogowy i torowy w rejonie węzła, powstaną też nowe chodniki i ścieżki rowerowe, a także parking dla rowerów o funkcji bike&ride.
Przy węźle Zawodzie (ta inwestycja szacowana jest na prawie 83 mln zł) powstaną dwa parkingi naziemne park&ride w rejonie ulic 1 Maja, Bagiennej i Krakowskiej, miejsca postojowe dla autobusów, perony przystankowe dla tramwajów, a także budynek poczekalni dla pasażerów. Ten węzeł także będzie monitorowany, powstanie tu również parking dla rowerów, postój taksówek, przebudowana zostanie infrastruktura drogowa.
Z kolei na węzeł Kostuchna będą składały się parkingi dla samochodów i rowerów, będą tu również przystanki autobusowe i tramwajowe. Budowa węzła ma pochłonąć ok. 15 mln zł.
Węzeł Sądowa – szacowany koszt pierwszego etapu to prawie 60 mln zł - będzie dedykowany komunikacji autobusowej międzynarodowej, krajowej, regionalnej i miejskiej. Tu, tak jak w Zawodziu i Piotrowicach, powstanie budynek poczekalni dla podróżnych, parking dla samochodów, rowerów, będą miejsca postojowe dla taksówek, a infrastruktura drogowa wokół zostanie przebudowana. W drugim etapie realizacji węzła zostanie on połączony z dworcem kolejowym, ma tu też zostać pociągnięta linia tramwajowa.
Węzeł Ligota, za prawie 14 mln zł, będzie węzłem kolejowym, bo zostanie zintegrowany z dworcem PKP. W planie jest budowa strefy obsługi podróżnych wraz z zadaszonymi peronami autobusowymi oraz miejscami oczekiwania i wymiany podróżnych, budowa parkingu naziemnego dla samochodów i rowerów.
Dwa kolejne węzły „Piotrowice” (szacowany koszt ok. 5 mln zł) i „Podlesie” dedykowane są dla komunikacji autobusowej. Przy obu powstać mają zadaszone perony przystankowe oraz parkingi, w tym te dla rowerów.
Co z pozostałym węzłami? Przy placu Alfreda przebudowane mają zostać przystanki autobusowe i tramwajowe, powstanie tu parking park&ride, planowana jest modernizacja układu torowego oraz przebudowa układu drogowego.
Kolejne sześć węzłów, to tak naprawdę nowe przystanki kolejowe. Wszystkie je budować ma PKP PLK. Takie mają powstać w rejonie ulic Damrota i Francuskiej (węzeł Damrota), na przedłużeniu Raciborskiej (węzeł Raciborska), w rejonie ulic Witosa – Obroki (węzeł Kleofas), w rejonie ul. Szadowa – Załęska – Ligocka (węzeł Euro – Centrum), w okolicy ul. Jankego – Wspólnej i Barcelońskiej (węzeł Jankego) oraz przy osiedlu Zadole (węzeł Zadole).
TU BYŁAM odc. 14 - Kasia Kapusta i ostatni kurs Ikarusa