MZD w Toruniu zapewnia, że połączenie nowego mostu drogowego z ul. Rydygiera wciąż jest planowane. Na problem braku takiego połączenia zwrócili uwagę mieszkańcy w konsultacjach społecznych.
- Dotarły do nas głosy, że najgłośniejsza i najważniejsza inwestycja, czyli rozbudowa Trasy Wschodniej i jej dojazd do Rubinkowa poprzez ul. Rydygiera, nie będzie zawierał możliwości zjazdu z ul. Rydygiera w stronę mostu - mówił na ostatniej sesji wiceprzewodniczący Rady Miasta, Maciej Cichowicz (Czas Mieszkańców).
Przypomnijmy: kolejny odcinek Trasy Wschodniej biec ma od wylotu z tunelu pod placem Daszyńskiego, ul. Wschodnią, tunelem pod ul. Skłodowskiej-Curie oraz linią kolejową i dalej w nasypie średnicówki, gdzie powstanie połączenie z tą trasą poprzez węzeł. Dalej droga ma krzyżować się z Polną, przebiegać śladem Kociewskiej i wzdłuż linii kolejowej do Grudziądzkiej przy CCK.
W konsultacjach społecznych mieszkańcy zgłosili problem. Ich zdaniem niedopuszczalnym był brak bezpośredniego połączenia ul. Rydygiera z Trasą Wschodnią. Aby dostać się z północno-zachodniej części Rubinkowa na nowy most, konieczne było dostanie się na średnicówkę i wjechanie węzłem na Trasę Wschodnią, a następnie na przeprawę.
Projektanci z Gdańskiego Biura Projektów Budownictwa Komunalnego przychylili się do próśb i zapewnili taki łącznik. Wycofali się z pomysłu? W MZD zapewniają, że skrzyżowanie jest w planach. - Będzie możliwość zjazdu z Trasy Wschodniej w ul. Rydygiera - wyjaśnia Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik MZD w Toruniu. - Z Rydygiera możliwy będzie wybór wszystkich relacji, czyli jazdy w lewo, bezpośrednio w Trasę Wschodnią w kierunku nowego mostu lub w kierunku drogi serwisowej prowadzącej do ul. Żwirowej, którą będzie można dojechać też do centrum handlowego. Będzie można jechać w prawo, w kierunku Grudziądzkiej - także do węzła z Trasą Średnicową i dalej do skrzyżowania z Polną. Zapewniono też możliwość skrętu z kierunku północnego w lewo - w Rydygiera z Trasy Wschodniej.
Na mapce zamieśliśmy uproszczony schemat skrzyżowania. W ostatecznej wersji projektu ul. Rydygiera dochodzi do Skłodowskiej-Curie przez pętlę tramwajową. Planowany jest łącznik składający się z dwóch jezdni, po dwa pasy ruchu każda. Ul. Rydygiera dociera też bezpośrednio do Trasy Wschodniej. Układ komunikacyjny, który ma tu powstać, przypomina nieco deltę. W tym przypadku powstać mają dwie jezdnie po trzy pasy ruchu rozgałęziające się u styku Rydygiera z Trasą Wschodnią.
Zmianie uległa kwestia przejścia dla pieszych w pobliżu skrzyżowania. Przewidziana kładka nie wszystkich satysfakcjonowała. - W trakcie konsultacji i pojawiały się głosy, że takie rozwiązanie będzie stanowiło ograniczenie dla rowerzystów i osób niepełnosprawnych - wyjaśnia Agnieszka Kobus-Pęńsko. - Po analizie w miejsce kładki projektanci wprowadzili przejście tradycyjne, w poziomie „0”.
Obecnie inwestycja czeka na decyzję środowiskową.
- Czeka nas jeszcze uzyskanie pozwolenia wodno-prawnego, bo trasa przechodzi przez Strugę Toruńską - informuje MZD. - Kolejnym krokiem będzie ubieganie się o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.
Autor: (ao)