Najlepsi młodzi architekci uczą się w III LO w Poznaniu
Po raz drugi z rzędu drużyna III Liceum Ogólnokształcącego mi. Św. Jana Kantego w Poznaniu wygrała konkurs, zorganizowany przez Izbę Architektów RP. Czym urzekli jury?
Od pięciu lat w polskich szkołach funkcjonuje program edukacyjny „Kształtowanie Przestrzeni”, który przygotowała Izba Architektów RP. Jego celem jest upowszechnianie wśród młodzieży wiedzy o architekturze. Ze szczegółowych scenariuszy zajęć mogą bezpłatnie korzystać nauczyciele różnych przedmiotów.
Elementem tego programu jest konkurs. W tych roku wzięło w nim udział 40 zespołów. Uczniowie musieli zagospodarować bezludną wyspę, na którą trafiło tysiąc rozbitków w różnym wieku i stanie zdrowia...
Ich zadaniem było zapoznanie się z topografią terenu, znalezienie najlepszego miejsca na osiedlenie, nadanie nazwy wyspie, określenie zasobów i dostępności wody, żywności, opału, ustalenie systemu łączności i transportu czy sposobu pozyskania surowców do budowy.
– Prace, które otrzymaliśmy, były ogromnie poruszające. Mamy dobrą młodzież, empatyczną i myślącą
– twierdzi Urszula Szabłowska, koordynatorka projektu z ramienia Izby Architektów RP.
Po raz drugi z rzędu zwycięzcą konkursu został zespół III LO im. Św. Jana Kantego w Poznaniu.
– W ubiegłym roku w konkursie wzięło udział pięć drużyn, z których jedna zajęła pierwsze miejsce
– wspomina Katarzyna Kordus, dyrektor III LO, która elementy programu edukacyjnego architektów wykorzystuje podczas zajęć z wiedzy o kulturze. – W tym roku nad projektem pracowało kilka zespołów, ale do końca dotrwała jedna drużyna z klasy I C Linux. To klasa akademicka, matematyczno-fizyczna.
Zwycięska drużyna, która zdobyła główną nagrodę w wysokości 5 tys. zł to: Aleksandra Cieślak, Maciej Barna, Jan Iwaszkiewicz-Rudoszański, Jan Chlebek, Jakub Wichtowski.
– Praca konkursowa to ich autorskie dzieło – podkreśla dyrektor K. Kordus. – Wykazali się dużą kreatywnością, choćby już w samej nazwie wyspy Salvaria. Pracowali nad planem koncepcyjnym wyspy. Musieli opracować rozwiązania transportowe, kanalizacyjne, sposób dostarczania energii, a także scharakteryzować populację tych, którzy ocaleli, by im zorganizować życie na wyspie.
Uczniowie wykonali też makietę wyspy, na której dokładnie zlokalizowali wszystkie elementy budowlane. Jej zdjęcia umieścili w prezentacji.
– Przygotowanie prezentacji było nie lada wyzwaniem
– uważa Katarzyna Kordus. – Musiała składać się jedynie z siedmiu slajdów. Na jednym z nich należało przedstawić krótkie biogramy członków drużyny. Uczniowie zrobili to z poczuciem humoru, a jednocześnie bogato zaprezentowali swoje zainteresowania, które są bardzo różnorodne i dotyczą np. designu, muzyki, robotyki, grafiki komputerowej. Jury stwierdziło, że ich praca stanowi kompendium wiedzy młodego architekta.