Najdłuższe drogi startowe w Polsce: jaka jest różnica między Okęciem a Pyrzowicami? Oto 12 lotnisk
4,8 km - tyle mają najdłuższe drogi startowe na lotniskach na świecie. Nasza, w Pyrzowicach, już za tydzień będzie mieć 3200 m. Starczy dla Dreamilnera i Jumbo Jeta?
Najpierw, na początku XX wieku, były gruntowe. Potem, kiedy samoloty stawały się coraz większe i cięższe, trzeba było pomyśleć o utwardzeniu. Początkowo... szutrem. Dziś są z asfaltu i betonu. Mowa o drogach startowych na lotniskach. Za tydzień, jeśli macie w planach podróż samolotem z Katowice Airport, wystartujecie już lub wylądujecie na nowej drodze startowej. Nowej i dłuższej: ta obecnie wykorzystywana ma 2800 m, ta nowa - 3200 m. Ma zostać oddana do użytku 28 maja 2015, w czwartek około godz. 14.
Czy będzie to jedna z najdłuższych dróg startowych w Polsce? Tak. Obecnie najdłuższą ma lotnisko na Okęciu: 3690 m. Następna w kolejności jest droga startowa... w bazie wojskowej w Powidzu koło Konina. Ma 3300 m, ale to lotnisko wojskowe, i samoloty pasażerskie stąd nie latają. Trzecia w Polsce pod względem długości jest droga startowa w Rzeszowie-Jasionce - ma 3200 m długości. Pod oddaniu naszej, dłuższej drogi, Pyrzowice znajdą się zatem w pierwszej trójce lotnisk pasażerskich w kraju pod względem długości dróg startowych.
Za to nie będą mieć drogi najszerszej: nowa droga w Katowice Airport ma 45 m szerokości, a sporo naszych lotnisk ma drogę o szerokości 60 m. To wynika z tego, że większość z nich powstało na bazie lotnisk wojskowych, a w tym przypadku pasy startowe były szerokie, aby w razie konieczności mogły z nich startować jednocześnie dwa samoloty. Budowanie nowej tak szerokiej drogi dziś sensu po prostu już nie ma.
- W Konwencji Chicagowskiej, do której załącznik nr 14 (dotyczy budowy i ekspoatacji portów lotniczych) jest dla nas niejako biblią, określono, że minimalna szerokość drogi startowej dla lotnisk z kodem 4e to 45 metrów - wyjaśnia Piotr Adamczyk z działu marketingu Katowice Airport. Na razie kod 4e w Polsce ma tylko lotnisko Chopina w Warszawie, Pyrzowice będą drugie. W skrócie: im wyższy kod referencyjny dla lotniska, tym większe i cięższe samoloty mogą z niego startować. I to już jest bezpośrednio związane z szerokością i długością drogi startowej. Najwyższy kod referencyjny to 4f - na takim lotnisku bezpiecznie i bez kłopotu może startować gigantyczny, dwupokładowy Airbus A380 lub Boeing 747-8. W Polsce lotniska przystosowanego do przyjęcia takiego giganta nie ma. Potrzebne są bowiem np. dwa rękawy do boardingu, na oba pokłady jednocześnie. Ale... to nie znaczy, że gigant u nas nie wyląduje: w środę po raz drugi Airbus A380 pojawił się na Okęciu. Było to przymusowe lądowanie (samolot leciał z Dallas do Dubaju) z powodu choroby pasażera.
Ale Jumbo Jet (Boeing 747) w Katowicach wyląduje. Waga takiego samolotu (w wersji 400) to ok. 410 ton. Nowy pas startowy w Pyrzowicach jest tak skonstruowany, że wytrzyma... 150 tysięcy startów i lądowań Jumbo Jeta. W praktyce to plan na 30-45 lat. Będzie też wystarczający, by wylądował tu dreamliner (Boeing 787), mniejszy od Jumbo.
Jednak na razie na naszym lotnisku lądują najczęściej Airbusy A320 czy Boeingi 737 - to flota linii Wizz Air i Ryanair. Airbus A320 jest cztery razy lżejszy od Jumbo Jeta. Ale samo paliwo waży 20 ton.
JAKIE DROGI STARTOWE MAJĄ POLSKIE LOTNISKA? 12 NAJWIĘKSZYCH PORTÓW