Na Uniwersytecie Śląskim można nauczyć się tworzyć i programować wirtualne światy

Czytaj dalej
Paweł Pawlik

Na Uniwersytecie Śląskim można nauczyć się tworzyć i programować wirtualne światy

Paweł Pawlik

Trudno wyobrazić sobie współczesny świat bez Tetrisa, Super Mario Bros, Mortal Kombat, GTA, Heroesów, Call of duty, Diablo czy wreszcie Wiedźmina. Rocznie sprzedaje się 150 miliony sztuk gier na konsole, a na komputery stacjonarne ponad 35 milionów sztuk. Opracowanie nowej gry wymaga szeregu unikatowych umiejętności. Ofertę dla przyszłych kreatorów gier przygotował Uniwersytet Śląski.

Na trzech wydziałach: Artystycznym, Informatycznym i Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego studenci zgłębiają tajniki pracy nad wirtualnym światem gier komputerowych. Przemysł produkcji gier jest całkowicie intelektualny i ma światowy zasięg. Wystarczy pomysł i umiejętności, aby nawet przy stosunkowo małych środkach stojących za produkcją stworzyć produkt, który trafi do milionów odbiorców. Szkoląc wielu ekspertów w tej dziedzinie można nie tylko uzupełnić zasoby istniejących firm, ale też stworzyć nowe firmy i miejsca pracy. W tym roku mury śląskiej uczelni opuszcza pierwszy rocznik absolwentów, którzy ukończyli otwarte trzy lata temu nowe specjalizacje. Absolwenci nauczyli się wszystkiego co niezbędne do stworzenia gry.

Programowania z wykorzystaniem grafiki komputerowej, animacji, modelowania 3D, programowania sieciowego. Ale nabyli także takie umiejętności, jak modelowanie procesów fizycznych, tworzeniem wirtualnych światów gier, projektowaniem scenariuszy i poziomów gier. To m.in. studenci na kierunku Filologia angielska na specjalności projektowanie rozrywki interaktywnej oraz lokalizacja gier i oprogramowania.

- Studia kończy 18 osób. Jestem promotorem prac licencjackich, więc wiem, że niektórzy już pracują w branży - mówi Marcin Sarnek, zastępca dyrektora Instytutu Kultur i Literatur Anglojęzycznych ds. Nauki na wydziale filologicznym UŚ w Sosnowcu. Co ma wspólnego filologia angielska z grami komputerowymi? Jak się okazuje, bardzo wiele.

- Angielski jest wiodący w branży. Głównym celem naszej specjalności jest nauka precyzyjnego pisania w języku angielskim, żeby nabyć kompetencji niezbędnych do napisania scenariusza, dokładnego wyrażenia swoich myśli. Uczymy też projektowania poziomów i projektowanie rozgrywki. Chodzi o to, żeby stworzyć unikatową wartość gry. Chodzi o wypełnianie poziomów gry w zagadki, elementy narracji - opisuje Marcin Sarnek.

Program studiów zapewnia przegląd zagadnień krytycznych pozwalających na świadome manipulacje zastanym materiałem kulturowym oraz inspirujące do własnych poszukiwań twórczych. Absolwent posiada więc wiedzę z zakresu teorii kultury (ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk kultury popularnej, kultury nowych mediów oraz bezpośrednio studiów nad rozrywka interaktywną), teorii literatury i narracji (ze szczególnym uwzględnieniem nowych form narracji, np.: narracji w transmediach), kultury materialnej, czy psychologicznych i socjologicznych aspektów gry.

W Cieszynie powstają natomiast dźwięk i grafika. Tamtejszy Instytut Sztuki, kształci przyszłych komputerowców na kierunku: Projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej na specjalności grafika komputerowa gier. Specjalność „Grafika komputerowa gier” łączy w sobie zarówno kompetencje z zakresu grafiki artystycznej i projektowania graficznego z naciskiem na znajomość warsztatu grafiki komputerowej z uwzględnieniem nowoczesnych technologii projektowania gier (animacja komputerowa 2D, animacja komputerowa 3D, projektowanie silników gier, projektowanie poziomów gier, efektów specjalnych, oświetlenia, tekstur, operowanie kadrem, modelowanie obiektów 3D, mechanika postaci i obiektów, projektowanie świata gry). Niezwykle ważną jest również umiejętność pracy zespołowej ze współtwórcami gier komputerowych i rozrywki interaktywnej (scenarzyści, producenci gier, programiści itd.)

Kierunkiem, który od zawsze kojarzy się z grami komputerowymi jest informatyka. Przyszli programiści kształcą się w Sosnowcu w Instytucie Informatyki Wydziału Informatyki i Nauki o Materiałach. Programowanie gier wyraźnie różni się od programowania klasycznych systemów informatycznych, np. systemów dla biznesu. Zawód ten powstał głównie z powodu poziomu skomplikowania gier komputerowych. Praca programisty gier komputerowych obejmuje przygotowanie środowiska gry, a także programowanie. Programista powinien skupić się również na takich aspektach jak ustalanie działania współczynników numerycznych, które powodują poprawne działanie gry.

Informatyka na Uniwersytecie Śląskim posiada akredytację Państwowej Komisji Akredytacyjnej, co daje gwarancje studiowania na najwyższym poziomie oraz pełną możliwość korzystania z wiedzy wykwalifikowanej kadry akademickiej. Dzięki współpracy nawiązanej z firmami z branży IT studia w Instytucie Informatyki to również wiele dodatkowych przedsięwzięć w postaci warsztatów, szkoleń, konferencji, dzięki którym studenci zdobywają wiedzę praktyczną niezbędną na rynku pracy. Wydział współpracuje m.in. z: Microsoft w ramach IT Academy, Oracle, Future Processing, Research In Motion w ramach Blackberry Academic Program, Ernst & Young Doradztwo Biznesowe oraz IBM.

Paweł Pawlik

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.