MPK trzy miesiące testuje tramwaj, ale czy go kupi?

Czytaj dalej
Krzysztof Spychała

MPK trzy miesiące testuje tramwaj, ale czy go kupi?

Krzysztof Spychała

Od 27 maja po łódzkich torach kursuje tramwaj NF6D, który Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne sprowadziło w kwietniu z Bochum (Niemcy), by sprawdzić jego przydatność na naszych ulicach.

Zaletą „bochuma” jest to, że na 70 proc. swej długości ma on niską podłogę, dysponuje dość przestronnym wnętrzem z większą o 30 liczbą miejsc siedzących niż ma ich pesa .

Jego największym atutem jest cena. Koszt jednego tramwaju, z niezbędnymi przeróbkami, zamyka się w kwocie ok. miliona złotych; to siedem razy mniej niż kosztuje nowa pesa swing. W dodatku wagony NF6D, eksploatowane w niemieckich miastach, są w dobrym stanie technicznym, choć liczą sobie ćwierć wieku.

- Nie odnotowaliśmy do tej pory żadnej poważnej awarii. Tramwaj był już testowany na liniach 10B, 11 (od 22 czerwca), a od 17 lipca kursuje na linii 14. Chcemy go jeszcze sprawdzić na trasie „dwunastki”, ale najpierw musi zakończyć się remont torowiska na ul. Gdańskiej i na rondzie Solidarności - mówi Agnieszka Magnuszew- ska, rzeczniczka MPK.

Motorniczowie chwalą sobie „bochuma”, choć w kabinach (z obu końców tramwaju) brakuje drzwi, przez które mogą wyjść bezpośrednio na zewnątrz, by ręcznie przełożyć zwrotnicę . Pasażerom natomiast najbardziej doskwiera brak klimatyzacji.

- Gdyby doszło do zakupu, zainstalujemy motorniczemu dodatkowe drzwi, a w części pasażerskiej zamontujemy większe przesuwane okna - mówi A. Magnuszewska.

Czy jednak MPK kupi 34 tramwaje tego typu, wciąż nie wiadomo, bo o tym zdecyduje właściciel spółki, czyli miasto. Być może decyzja zapadnie jeszcze w sierpniu i wtedy będzie można ogłosić przetag. NF6D ma do sprzedania nie tylko Bochum, ale też m.in. Halle, Erfurt i Mannheim.

MPK ma 503 wagony tramwajowe; codziennie na łódzkie ulice wyjeżdża średnio 230 składów. I są to, niestety, głównie stare „805”, do których trzeba się wspinać po wysokich stopniach. Niskopodłogowe są tylko 32 pesy oraz 15 cityrunnerów. Częściowo obniżoną podłogę mają, też kupione jako używane, tramwaje M8CN (6) i GT8N (10). Zakup 34 „bochumów” znacznie ułatwiłby podróżowanie po Łodzi starszym i niepełno-prawnym mieszkańcom.

Krzysztof Spychała

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.