Most i obwodnica są pewne
Kostrzyn. Budowa mostu na Odrze ma się zakończyć w 2022 r. i kosztować 97 mln zł. Nową obwodnicą miasta pojedziemy w 2024 r. Koszt jej budowy to 185 mln zł.
- To historyczny moment. Usłyszałem dziś tak wiele konkretnych zapewnień, że jestem spokojny, iż nowy most na Odrze i obwodnica miasta powstaną - mówi Andrzej Kunt, burmistrz Kostrzyna. Wczoraj na specjalnie zorganizowanej konferencji rozmawiano o problemach komunikacyjnych miasta.
Prace nad budową nowego mostu już trwają. - Czekamy tylko na podpisanie umowy między Polską, a Niemcami. Ma to nastąpić w trzecim kwartale tego roku. Wtedy prace projektowe i przygotowawcze ruszą pełną parą. Budowa nowego mostu rozpocznie się w 2019 r. i potrwa trzy lata - tłumaczy Przemysław Hamera, dyrektor zielonogórskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Nowy most na Odrze jest potrzebny, ponieważ ten, który istnieje teraz, jest w fatalnym stanie.
Powódź z 2010 r. podmyła jego filary, końca dobiegł też określony w dokumentacji okres eksploatacji przeprawy, poza tym połowa mostu wykonana jest z tymczasowych, przęseł. Po wybudowaniu nowego mostu ten istniejący teraz zostanie wyburzony. Nie da się i nie opłaca go remontować. Część uczestników konferencji miała jednak wątpliwości, czy budowa mostu i obwodnicy miasta nie powinny być traktowane jako jedna inwestycja. - Sam most nie rozwiązuje problemów komunikacyjnych Kostrzyna - zwraca uwagę Krzysztof Kielec, prezes Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Podobne wątpliwości ma Henryk Derejczyk, dyrektor firmy Arctic Paper z Kostrzyna.
- Wiemy, że Kostrzyn tak samo potrzebuje mostu, jak obwodnicy. Te inwestycje powstaną. Ale z punktu widzenia planowania i realizacji łatwiej będzie, gdy zostaną rozdzielone, to przyspieszy prace - tłumaczy Jerzy Szmit, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Dodaje, że nowy most w Kostrzynie powinien powstać już dawno. - Mamy tu do czynienia z wieloletnimi zaniedbaniami - mówi minister.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to budowa obwodnicy Kostrzyna zakończy się w 2024 r. Oznacza to, że przez trzy, może cztery lata miasto będzie miało nowy most, którym mogą jeździć ciężkie tiry, a będzie bez obwodnicy.