Młodzieżowe fora dobrych praktyk okazją do pierwszych spotkań zawodowych młodych ludzi
Od 1 czerwca 2017r. Miasto Poznań, Gmina Oborniki oraz Powiat Śremski realizują wspólnie projekt Kwalifikacje zawodowe kluczem do sukcesu – wspieramy rozwój kształcenia zawodowego w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Poznania, finansowany w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014–2020 . Projekt ten adresowany jest do uczniów i nauczycieli szkół zawodowych. Jego celem jest wzmocnienie kształcenia zawodowego poprzez doskonalenie kompetencji zawodowych kadry nauczycielskiej i organizację programu stażowo-szkoleniowego dla uczniów oraz stworzenie bazy sprzyjającej rozwojowi nowoczesnego doradztwa zawodowego realizowanego w szkołach.
W ramach tego przedsięwzięcia uczniowie techników i branżowych szkół I stopnia (dawniej zasadniczych szkół zawodowych) mogą zdiagnozować swoje kompetencje i określić preferencje zawodowe. Na tej podstawie tworzą Indywidualne Plany Kariery, a następnie wybierają staże w przedsiębiorstwach i dodatkowe kursy, dzięki którym mogą nabywać lub rozwijać swoje umiejętności, poszerzać zasób wiedzy niezbędnej do wykonywania przyszłej profesji oraz zdobyć kolejne doświadczenia zawodowe, w konsekwencji zwiększając swoją atrakcyjność i konkurencyjność na rynku pracy.
Efektami tych działań dzielą się podczas spotkań pn. Młodzieżowe forum dobrych praktyk z obszaru doradztwa zawodowego. Celami Młodzieżowych forów dobrych praktyk są popularyzacja wśród młodych ludzi poradnictwa w zakresie budowania swojej kariery edukacyjno-zawodowej, promowanie postaw przedsiębiorczych, a także wymiana doświadczeń i poszerzanie sieci kontaktów. Do tej pory uczestniczyło w nich trzystu uczniów z dwudziestu trzech techników i branżowych szkół I stopnia z Poznania i terenów gminy Oborniki i powiatu śremskiego. Podczas spotkań przedstawiciele poszczególnych szkół prezentowali ciekawe rozwiązania z zakresu kształtowania postaw przedsiębiorczych uczniów oraz wspierania ich w podejmowaniu wyborów edukacyjno-zawodowych. Podczas wystąpień młodzi ludzie z dumą opowiadali o swoich spotkaniach z doradcami zawodowymi i o dodatkowych stażach w przedsiębiorstwach oraz o praktykach zagranicznych realizowanych w ramach programu Erasmus+.
Wspominali również o udziale w szkolnych dniach przedsiębiorczości i corocznych obchodach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości oraz o swojej pracy w spółdzielni uczniowskiej i w wolontariacie. Podkreślali, jak cenne są dla nich spotkania z pracodawcami i potencjalnymi odbiorcami ich usług, są one bowiem motywacją do podejmowania dodatkowych pozaszkolnych wyzwań oraz inspiracją do tworzenia własnych projektów i wniosków racjonalizatorskich.
Podczas każdego forum odbywa się panel dyskusyjny, w którym biorą udział uczniowie. Co roku ośmioro młodych ludzi dzieli się z publicznością swoimi przemyśleniami na temat działań, które pomagają im dokonywać właściwych wyborów edukacyjno-zawodowych. Wszyscy uczestnicy dotychczasowych paneli podkreślali dużą wagę pielęgnowania pasji i rozwijania zainteresowań. Zachęcali rówieśników do sprawdzania swojej wiedzy i umiejętności w branżowych konkursach oraz do uczestniczenia w dodatkowych kursach zawodowych – odpowiednich do swoich predyspozycji i pasji. Wspominali również o tym, jak ważna jest samoocena swoich możliwości i szacowanie ryzyka, a także motywowali kolegów do odwagi i brania odpowiedzialności za kształtowanie swojej przyszłości. Podkreślali również, że staże zawodowe i praktyki są nie tylko dobrą okazją do zdobycia pierwszych doświadczeń zawodowych, ale i do poznania oczekiwań klientów i kultury pracy poszczególnych firm. Dają także możliwość nawiązania pierwszych kontaktów zawodowych i zaprezentowania potencjalnym pracodawcom swojej wiedzy i umiejętności, co często owocuje ofertą zatrudnienia.
Podczas trzech edycji Młodzieżowego forum paneliści często odwoływali się do swoich doświadczeń z wyjazdów do innych krajów. Mówili o tym, że praktyki zagraniczne nie tylko pozwalają na zapoznanie się z nowymi technologiami i urządzeniami, ale dają także możliwość pracy w wielonarodowych zespołach i pozwalają na poznanie innych kultur. Dodatkowo są świetną okazją do szybkiego i efektywnego doskonalenia swoich umiejętności w zakresie posługiwania się innymi językami.
Uczestniczący do tej pory w forach dorośli (nauczyciele, doradcy zawodowi, dyrektorzy szkół oraz przedstawiciele Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Poznania i zagraniczni goście) z zaciekawieniem, dumą i nadzieją wsłuchiwali się w wystąpienia uczniów. Zaprezentowane przez młodzież pomysły i rozwiązania zostały zgromadzone w banku dobrych praktyk.