Milion na remonty kamienic, lokale za 5 procent wartości i auta na prąd
Rada zgodziła się z podziałem pieniędzy na rewitalizację i by właściciele aut ekologicznych płacili 1 zł rocznie za parkowanie w centrum. A co z podwyżką wody?
1. Milion na kamienice. W tym roku miasto na dofinansowania do remontów zabytkowych kamienic wyda 1,1 mln zł. Prezydent Krzysztof Kaliszuk przypomniał, że wnioskodawcy mogą uzyskać do 50 procent dofinansowania inwestycji. Pieniądze podzielono między 23 budynki. W pięciu z nich zostaną wyremontowane dachy, co pochłonie 33 procent sumy przeznaczonej na wsparcie. Pięć kamienic oprócz naprawy dachu zyska też nową elewację (39 proc.), a w 11 domach pojawią się nowe okna (9 procent całej kwoty). Resztę wydamy na pozostałe dwa projekty rewitalizacyjne.
Radny Robert Górski (Zielona Razem) proponował, by więcej pieniędzy przeznaczać na elewację.
- Mieszkańcy widzą ściany, a nie dach - przekonywał. - Stąd proporcje dofinansowania powinny być inne. Zależy nam na tym, by miasto wizualnie wyglądało ładnie.
Wiceprezydent Kaliszuk proponował radnym, by spotkali się z zespołem oceniającym wnioski i przekazali im swoje sugestie.
Andrzej Bocheński (Zielona Razem) pytał o wysoką dotację obiektu przy ul. Sienkiewicza. Co to za budynek. Obecna na sesji miejska konserwator zabytków Izabela Ciesielska wyjaśniła, że to kompleks byłej Polskiej Wełny. Elewacja budynku została zrobiona. Teraz chodzi o wymianę dachu, który jest specyficzny, a więc drogi.
Podczas podpisywania umów z właścicielami kamienic, którzy planują wykonanie nowych elewacji, będą musieli zobowiązać się do użycia farb antygraficiarskich (do pewnej wysokości). Zabiegał o to radny Paweł Wysocki (Zielona Razem).
2. Co dalej ze sprzedażą lokali komunalnych? Po raz kolejny przy okazji uchwały o sprzedaży mieszkań komunalnych z 95-procentową zniżką, rozgorzała dyskusja. Paweł Wysocki uważa, do ceny lokalu należałoby doliczyć kwotę, jaką miasto wydało w ciągu ostatnich siedmiu lat na remonty. W ten sposób byłby fundusze na kolejne remonty... Poza tym, jak podkreślał Robert Górski, to niesprawiedliwe, że inni muszą brać kredyty na 30 lat, a ktoś inny kupuje sobie mieszkanie maksymalnie za trzy raty tego 30-letniego kredytu.
- Tu nie chodzi o to, żeby rozwiązać problem, tylko żeby o nim mówić - podkreślał Adam Urbaniak (PO). - Przygotujcie panowie stosowny projekt uchwały.
Piotr Barczak (PiS) dodał, że jeśli utrzymuje lokal przez 30 lat, to dlaczego nie umożliwić mu sprzedaży z bonifikatą?
- Dla mnie patologią jest to, co my robimy, traktując wszystkich chętnych do kupna mieszkań. Każdy przypadek jest inny - zauważył R. Górski. Ostatecznie radni zdecydowali się przyjąć uchwałę, na mocy której 28 mieszkań miasto sprzeda za pięć procent wartości, a jedno za 10 procent. Przykłady? Za lokal 32-metrowy do zapłaty będzie 4,2 tys. zł, za 50-metrowy - 5 tys. zł, 60-metrowy - 7,7 tys. zł, a za 81-metrowy - 21 tys. zł.
3. Samochody na prąd zapłacą tylko 1 zł. Radni zdecydowali też, że właściciele samochodów elektrycznych i hybrydowych będą mogli zostawiać swoje pojazdy w strefie płatnego parkowania, płacąc roczny abonament w wysokości 1 zł. Pomysł nie bardzo podobał się radnemu Andrzejowi Brachmańskiemu (Zielona Razem): - Mamy wspierać bogatych? Rozumiem, gdyby chodziło o zniżki dla ubogich? Poza tym mało mamy parkingów, a auta hybrydowe będą blokowały przez cały dzień miejsca. Pozostali, którzy płacą, chcą zabierać samochód jak najszybciej, by nie wydawać większych sum. Radny Jacek Budziński (PiS) przypominał, że po to są w mieście strefy płatnego parkowania, by rotacja aut była duża. Prezydent Janusz Kubicki, zauważył, że radni już tę uchwałę przyjęli, ale wojewoda nakazał poprawki. Stąd znalazła się na sesji. Gospodarz miasta nie ma obaw, że miejsca będą blokowane.
- Przecież nikt na złość nie zostawi auta w centrum i pójdzie do domu - podkreślał. - Chodzi o sygnał, że zależy nam na ekologicznych pojazdach. To jeden z elementów walki ze smogiem... Będziemy mieć elektryczne autobusy, postawmy też na samochody na prąd. Byłem na spotkaniu z wicepremierem Morawieckim dla rządu ekologiczny transport to priorytet. Będzie się on starał premiować pojazdy elektryczne i hybrydowe nie tylko w formie zakupu, ale i innych rozwiązań.
4. Taryfy za wodę i odprowadzanie ścieków. Nie będą one wyższe niż 5 procent (taka była obietnica). Bo miasto dopłaci do nich 3 mln zł. Za 1 metr sześcienny wody my zapłacimy od kwietnia więcej o 5 groszy, za odprowadzanie ścieków o 23 gr za msześc. i o 2 gr za msześc. Więcej ci, którzy ścieki odprowadzając do kolektora.