Miasto Poznań jako lider działań w rozwoju rynku pracy i kształcenia zawodowego
Poznań to miasto otwarte na organizację wielu interesujących konferencji dotyczących wszystkich obszarów życia społecznego. Oświata jest szczególnie bliska władzom Miasta, dlatego też cieszy mnie fakt, że kilka tygodni temu w Poznaniu gościliśmy uczestników międzynarodowej konferencji z cyklu New Education Forum, poświęconej tematowi „Kompetencje XXI wieku i wyzwania edukacji. Samorząd – Pracodawca – Oświata”.
W Poznaniu, jak w żadnym innym mieście w Polsce, nie mówi się tyle o kształceniu, zawodowym, promocji szkolnictwa branżowego, współpracy pomiędzy podmiotami, które tworzą świetnie zorganizowany poznański i aglomeracyjny rynek pracy. I ten głos Poznania oraz oczywiście różnorodne działania ukierunkowane na zainteresowanie młodych ludzi kształceniem zawodowym, jest słyszalny w Polsce , ale także w innych krajach europejskich.
Niewątpliwie przyczyniła się do tego prowadzona od wielu lat kampania Szacun dla zawodowców, która wpisała się w stałe i sprawdzone dobre praktyki edukacji poznańskiej, powielane przez inne samorządy. Ze względu na wdrożenie reformy oświaty w Polsce koncentrujemy się zatem na potrzebach i oczekiwaniach uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej. Dla nich przygotowaliśmy Arenę Zawodów, wydarzenie będące centralnym punktem kampanii. Odchodząc od idei tradycyjnych targów edukacyjnych, stworzyliśmy koncepcję 13 wysp branżowych, wprowadzających młodzież poprzez praktyczne działania, w interesujący świat pracy, zawodów i edukacji zawodowej. Dla tych ,którzy jeszcze nie wiedzą, jakie mają predyspozycje zawodowe, będą czekać doradcy edukacyjno-zawodowi, którzy wesprą młodzież w trudnych wyborach.
Z wielką cierpliwością Poznań promuje wiedzę o zawodach i kształceniu zawodowym. Mamy ambicję przygotowania uczniów do dokonania właściwego wyboru dalszej drogi edukacyjnej czy zawodowej. Pokazujemy możliwości rozwoju nie tylko merytorycznego, ale także osobistego.
Ale poznańska oświata nie stoi w miejscu, lecz reaguje na zmiany rzeczywistości społeczno-gospodarczej czy legislacyjnej. Mijający rok, to czas przyjęcia w bieżącym roku szkolnym do szkół ponadpodstawowych, uczniów tak zwanego podwójnego rocznika. W konsekwencji naukę w technikach i szkołach branżowych rozpoczęła rekordowa liczba prawie 6 400 uczniów w klasach pierwszych. Przygotowano dla nich odpowiednie warunki lokalowe i kadrowe. Wielkim wyzwaniem jest stworzenie miejsc na praktykach w szkole czy u pracodawców. Jak zawsze radzimy sobie z tymi problemami, gdyż dobro ucznia jest dla nas najważniejsze.
Kontynuujemy realizację projektu „Kwalifikacje zawodowe kluczem do sukcesu”, który umożliwił doposażenie wszystkich szkół zawodowych w nowoczesny sprzęt dający szansę na podniesienie jakości kształcenia zawodowego. Projekt skierowany jest również do nauczycieli przedmiotów zawodowych, będących gwarancją sukcesu swoich uczniów. Nie zapomniano o tak ważnym obszarze, jakim jest doradztwo edukacyjno zawodowe, które odgrywa kluczową rolę przy wsparciu młodych ludzi w podejmowaniu istotnych decyzji o przyszłości.
Poznańskie szkoły stawiają na sprawdzone dobre praktyki wykorzystywane w procesie kształceniu zawodowego. Wśród tych szczególnych to wyjazdy uczniów na staże zagraniczne do wielu krajów europejskich w ramach projektów edukacyjnych, w tym z Unii Europejskiej. Oprócz nabywania wiedzy i umiejętności zawodowych, uczniowie pogłębiają znajomość języków obcych, dających im mobilność na europejskim rynku pracy. Uczą się funkcjonowania i działania w międzynarodowych i międzykulturowych zespołach. Niezmiernie satysfakcjonujące dla nas i poznańskich pracodawców są przyjazdy na wymianę i praktyki uczniów ze szkół europejskich do Poznania. To innego rodzaju wyzwania z którymi dajemy sobie świetnie radę.
Wieloletnią praktyką jest tworzenie klas patronackich, w których pracodawcy w ścisły sposób wspomagają kształcenie zawodowe, organizację egzaminów zawodowych czy wspólnie z nauczycielami tworzą programy nauczania.
W poznańskich szkołach zawodowych powstały pierwsze klasy dwujęzyczne na poziomie technikum, gdyż język obcy jest podstawą mobilności przyszłych pracowników i reakcją na przyszłe wykluczenie z rynku pracy.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pracodawców, szkoły zawodowe podejmują też wiele działań w zakresie kształtowania tak zwanych kompetencji miękkich. Uczniowie uczą się funkcjonowania w zespole projektowym, umiejętności rozmowy, odpowiedzialności za realizację zadań, utożsamianie się z celami, spełniania rozmaitych ról społecznych.
Miasto Poznań w ramach projektu „Kwalifikacje zawodowe kluczem do sukcesu” organizowało cykl wydarzeń z serii Forum Młodzieżowe. W otwarty sposób młodzież miała możliwość dyskutowania o pracy szkół, swoich oczekiwaniach od kształcenia zawodowego czy pracodawców. Wszyscy zgodnie podkreślali znaczenie praktyk czy staży uczniowskich, możliwości doświadczania realnego środowiska pracy w przedsiębiorstwach czy firmach.
O znaczeniu kształcenia fachowców dla władz Miasta Poznania świadczy także fakt, że obszar szkolnictwa zawodowego i rynku pracy, stał się jednym istotnych tematów opracowywanej polityki oświatowej Miasta. Myślimy o przyszłości młodych ludzi, chcemy być przygotowani na szybkie reagowanie na zmiany w otoczeniu, dać szansę wszechstronnego rozwoju i bycia szczęśliwymi ludźmi.
Szczęśliwy człowiek to także zaangażowany pracownik odpowiedzialny za swoją pracę i firmę. Dlatego też serdecznie zapraszam na Arenę Zawodów 15 listopada, uczniów klas ósmych, gdzie w atrakcyjny sposób pokażemy świat zawodowców.