Marek Hendrykowski: Moje Oskary, czyli to, co najważniejsze w kinie w 2019 roku
Nagrody - przyznaję je wedle własnego uznania rokrocznie od trzydziestu jeden lat. Ich cel pozostaje niezmienny: mają pomagać w promowaniu tego, co zaskakuje odkrywczością, pobudza wyobraźnię współczesnego człowieka i dobrze służy rozwojowi kultury audiowizualnej w Poznaniu i Wielkopolsce.
Rok 2019 przyniósł dalszy ciąg boomu frekwencyjnego w polskich kinach. Odnotowano rosnące wpływy kasowe i rekordy otwarcia. Wobec słabszej kondycji filmu amerykańskiego i niewielkiej liczby dobrych filmów europejskich, nasza rodzima produkcja umocniła swą zeszłoroczną pozycję na krajowym rynku.
Nagrody Marka Hendrykowskiego:
wydarzenie filmowe roku w Polsce - „Tylko nikomu nie mów” braci Tomasza i Marka Sekielskich, dokument, który wstrząsnął opinią publiczną.
film roku 2019 - „Joker” reż. Todd Phillips
najlepszy film europejski - „Ból i blask” reż. Pedro Almodóvar
najlepszy polski film - „Boże ciało” reż. Jan Komasa
najlepszy debiut - „Supernova” scen. i reż. Bartosz Kruhlik
najlepsza reżyseria - Jan Komasa „Boże ciało”
najlepszy scenariusz - Todd Phillips i Scott Silver „Joker”
najlepsza aktorka zagraniczna - Scarlett Johansson w filmie „Historia małżeńska” reż. Noah Baumbach
najlepszy aktor zagraniczny - ex aequo Joaquin Phoenix „Joker” & Antonio Banderas „Ból i blask”
najlepszy polski aktor - Bartosz Bielenia „Boże ciało”
najlepsza aktorka w polskim filmie - Dorota Kolak, Agata Kulesza i Maria Dębska w filmie „Zabawa, zabawa”, reż. Kinga Dębska
aktor i aktorka w roli drugoplanowej - Laura Dern jako adwokatka w „Historii małżeńskiej” i Frances Conroy jako matka bohatera w filmie „Joker”
najlepsze role drugoplanowe w polskim filmie - Eliza Rycembel „Boże ciało” i zespół aktorski w filmie „Supernova”
scena roku w polskim filmie - piosenka „Ta ostatnia niedziela” w filmie Janusza Majewskiego „Czarny mercedes”
nowe twarze w polskim kinie - Bartosz Bielenia, Zofia Domalik, Maria Sobocińska
najlepsze zdjęcia - Lawrence Sher „Joker”
najlepszy montaż - Jeff Groth „Joker”
najlepsze zdjęcia w polskim filmie - Michał Dymek „Supernova”
najlepszy film animowany - „Portret Suzanne” (adaptacja powieści Rolanda Topora „Portret en pied de Suzanne”) reż. Izabela Plucińska
najlepsza muzyka - Hildur Guõnadóttir „Joker”
najlepsza scenografia - Mark Friedberg „Joker”
najlepszy montaż - Jeff Groth „Joker”
najlepszy dokument - ex aequo „Jutro albo pojutrze” („Minding the Gap”) r. Bing Liu, prod. USA; „Kraina miodu” („Honeyland”) r. Ljubomir Stefanov, Tamara Kotevska, prod. macedońska
najlepsza reklama - vacat, niestety górą jest tandeta, po okresie urodzaju nastały chude lata dla sztuki reklamy
wydarzenia roku w kulturze audiowizualnej - trójwymiarowa animacja szkiców i rysunków Leonarda da Vinci sprzed pięciuset lat, wykreowana przez włoskich mistrzów VR. Leonardo byłby zachwycony!
- konkurs Fundacji mBanku dla młodzieży szkolnej poświęcony popularyzacji wielkich polskich matematyków (pełne inwencji spektakle, gry planszowe, filmy dokumentalne i fabularne, animacje, tablice informacyjne etc.) z deszczem nagród dla zwycięzców
Nagrody specjalne:
Ewa Zgrabczyńska - dyrektor poznańskiego ZOO za akcję ratowania i ocalenie życia tygrysów, nieoceniona promocja miasta Poznania w kraju i na świecie
Piotr Jabłoński i Rafał Olbiński - autorzy plakatów festiwalu EnergaCamerimage 2019 w Toruniu
Nadzieje na przyszły rok - Oscar dla „Bożego ciała” w reżyserii Jana Komasy
Marek Hendrykowski - filmoznawca i medioznawca, badacz kultury współczesnej, profesor zwyczajny w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych, członek Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej.