Mamy jeździć na okrągło

Czytaj dalej
Fot. Artur Szymczak
Artur Szymczak

Mamy jeździć na okrągło

Artur Szymczak

W najbliższych miesiącach powstanie aż pięć rond. A może nawet szóste. Ułatwią życie kierowcom i pieszym, mają też poprawić bezpieczeństwo.

- Na rondzie jest bezpieczniej. Ludzie nie umieją na tych tradycyjnych skrzyżowaniach jeździć, szczególnie jak nie ma na nich sygnalizacji świetlnej - mówi Andrzej Stolarczyk, taksówkarz. W najbliższych miesiącach w mieście powstanie pięć lub sześć rond. - Ronda zwiększają przepustowość skrzyżowania i poprawiają bezpieczeństw - mówi Rafał Krajczyński, miejski inżynier ruchu.

Rondo jest już budowane na skrzyżowaniu ulic: Fabrycznej z Towarową. - Ma zmusić kierowcę do wyhamowania - podkreśla wiceprezydent Łukasz Marcinkiewicz. Inwestycja musi zakończyć się w tym roku. Inaczej miasto musiałoby oddać rządowe dofinansowanie, jakie otrzymało w ramach tzw. schetynówek. Dookoła Fabrycznej i Towarowej powstanie też ścieżka rowerowa. Koszt inwestycji: 5 mln zł.

Kolejne rondo powstaje przy trasie S3 w ramach dobudowy drugiej jezdni obwodnicy. - Będzie obsługiwało pojazdy wjeżdżające i zjeżdżające z trasy ekspresowej - informuje Anna Jakubowska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Zielonej Górze. Następne tego typu skrzyżowanie powstanie przy Białym Kościółku. Będzie miało tzw. konstrukcję turbinową. Oznacza to, że pas wewnętrzny nie będzie się przecinał z zewnętrznym. Teoretycznie powinno być bezkolizyjne. Będzie też możliwość zjazdu z Walczaka w Warszawską. Wkrótce rozstrzygnięty będzie przetarg na wykonawcę. Pierwsze samochody przejadą tędy na początku przyszłego roku.

Rondo pojawi się na feralnym skrzyżowaniu przy Watralu. - Jeżeli wystarczy pieniędzy, to w tym roku, najpóźniej na początku przyszłego - mówi Marcinkiewicz. Kolejnym miejscem, gdzie kierowcy przeżywają dantejskie sceny, szczególnie w godzinach szczytu, jest skrzyżowanie przy Rolniku. Największym problemem jest wyjazd od strony ulicy Dworcowej i od strony hotelu Qubus. - Kąt tych dróg i możliwość włączenia się do ruchu jest dzisiaj dosyć karkołomne - mówi wiceprezydent. I tu rozwiązaniem ma być ruch okrężny. Trwa opracowanie projektu za ponad 800 tys. zł. Obejmie on jednak remont Sikorskiego do Cichońskiego, z deptakiem przy katedrze.

- Każde rondo jest u nas inaczej zaprojektowane. Niestety są też takie, które wcale nie wymuszają spowolnienia i kierowcy pędzą przez nie jak szaleni. Przykładem jest rondo na Kasprzaka lub przy Castoramie, gdzie często dochodzi do wypadków - mówi Grzegorz Domagalski, taksówkarz. Co na to Krajczyński?

- To rozwiązania sprzed lat. Teraz ocenę projektu zaczynamy od tzw. odgięcia na rondzie. To ono ma wymuszać na kierowcach zmniejszenie prędkości - mówi inżynier. Niewykluczone, że powstanie też rondo na Myśliborskiej, między stacją Orlen a rondem Szczecińskim.

Artur Szymczak

Sprawy i problemy ludzkie to "coś" co interesuje mnie najbardziej. Dlatego najczęściej taką tematykę poruszam w tym co opisuję.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.