Spółka PKP PLK zastanawia się nad nowym przebiegiem Magistrali Nadbałtyckiej.
Plany są imponujące i ambitne. Spółka kolejowa ogłosiła przetarg na przygotowanie dokumentacji - tzw. studium wykonalności dla połączenia na trasie Trójmiasto - Szczecin na odcinku Słupsk - Koszalin - Stargard/Kołobrzeg - Goleniów obejmującym linie kolejowe nr 202 i 402 wraz z elektryfikacją brakujących odcinków.
- Prace na linii kolejowej nr 202 oraz 402, z uwagi na położenie linii, są istotne dla zwiększenia dostępności północno-zachodnich regionów Polski i w związku z tym ważne dla podniesienia spójności transportu kolejowego Europy - czytamy w opisie zamówienia.
Ten, kto wygra przetarg, ma sprawdzić, jaki potencjał kryje linia 402 i co zrobić, aby chętniej korzystali z niej pasażerowie. Będzie też musiał zbadać, jakie inwestycje są konieczne, by podnieść prędkość na istniejącej linii 202 i poprawić jej przepustowość.
Wykonawca ma przeanalizować dostosowanie parametrów (lub wybudowanie nowych) linii kolejowych na odcinku Słupsk - Koszalin do 160 km/h oraz 200 km/h oraz do podobnych parametrów odcinki Koszalin - Stargard, Koszalin - Kołobrzeg oraz Kołobrzeg - Goleniów.
Jak podaje serwis branżowy http://www.rynek-kolejowy.pl, elektryfikacja odcinka linii 402 między Kołobrzegiem a Goleniowem doprowadziłaby do otwarcia zupełnie nowego korytarza transportowego. Np. część pociągów TLK kursujących między Trójmiastem a Szczecinem mogłaby pojechać przez Kołobrzeg bez konieczności zmiany lokomotywy na spalinową; przejazd przez Kołobrzeg i Gryfice byłby konkurencyjny czasowo w stosunku do jazdy przez Świdwin i Stargard (linia 202), a przy tym mógłby obsłużyć podobną lub większą liczbę pasażerów.
W sezonie dla przewoźników dalekobieżnych otworzyłaby się zupełnie nowa możliwość trasowania pociągów bez konieczności kończenia ich biegu w Kołobrzegu, czy układania tras kombinowanych. Pasażerowie mieliby też łatwy dostęp do lotniska w Goleniowie. Tyle o podstawowych założeniach.
Studium wykonalności będzie realizowane w ramach projektu zawartego w Krajowym Programie Kolejowym na lata 2014 - 2020. Szacunkowa wartość dokumentacji przedprojektowej to 5 mln zł netto.