Kultowe samochody na starych zdjęciach. Te modele jeździły dawniej po polskich drogach, dziś kosztują majątek

Czytaj dalej
Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe, Samochód Aero 30 Roadster, 1934-1937
JK

Kultowe samochody na starych zdjęciach. Te modele jeździły dawniej po polskich drogach, dziś kosztują majątek

JK

Początki motoryzacji w Polsce sięgają jeszcze XIX wieku, kiedy to założono pierwsze przedsiębiorstwo produkcyjne. Od tego czasu rynek samochodowy systematycznie się rozwijał, choć na tle reszty świata przez długi okres wypadaliśmy raczej słabo. Jakie modele i w jakiej liczbie jeździły po polskich drogach w dwudziestoleciu międzywojennym i PRL-u? Zobaczcie archiwalne fotografie.

Początki motoryzacji w Polsce

Historia polskiej motoryzacji zaczyna się w 1893 roku, kiedy powstają zakłady Ursus, znane początkowo z produkcji traktorów. Centralne Warsztaty Samochodowe założone w 1918 roku były jednym z najbardziej znanych producentów samochodów w II Rzeczpospolitej Polskiej. Oprócz nich na rynku funkcjonowały:

Jak wyglądały wtedy samochody na polskich drogach?

Mimo rozwoju krajowej motoryzacji Polska zostawała daleko z tyłu za Europą i Stanami Zjednoczonymi. Warto zauważyć, że w 1924 roku w całym kraju było 8401 aut, podczas gdy w tym samym roku w USA zarejestrowano 17,5 miliona nowych samochodów. Znaczy to, że w pierwszej połowie lat 20. jeden samochód przypadał na... 700 osób. Jak jest dzisiaj? Obecnie Polska plasuje się powyżej średniej unijnej, bowiem na 1000 mieszkańców przypada 505 samochodów.

Rozwój i upadek krajowej produkcji

Międzywojenny rozwój polskiej motoryzacji przypadł na drugą połowę lat 30., co było konsekwencją podpisania przez polski rząd porozumienia z włoskim Fiatem. Państwowe Zakłady Inżynierii otrzymały licencję na produkcję polskich samochodów Fiat, m.in. Polskiego Fiata 508, najtańszego i najpopularniejszego samochodu końca lat 30. w Polsce.

W 1936 zaczęto produkować na licencji marki Buick, Chevrolet oraz Opel, a trzy lata później dołączyły do nich BMW i Mercedes-Benz. Całą krajową produkcję zatrzymała II Wojna Światowa, niszcząc wszystkie przedwojenne zakłady produkcyjne.

Kultowe samochody na starych zdjęciach. Te modele jeździły dawniej po polskich drogach, dziś kosztują majątek
Narodowe Archiwum Cyfrowe [b]Buick Super (model 1946), 1947 rok[/b] Buick Super – samochód osobowy produkowany pod amerykańską marką Buick w latach 1940 – 1959. Powstało pięć generacji tego modelu. Na zdjęciu samochód prezydencki.

Odrodzenie

W czasach Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej nie przywrócono żadnego przedwojennego producenta, prócz produkującego ciągniki Ursusa. Powstały za to nowe, centralnie sterowane zakłady, takie jak:

Odrodzenie krajowej produkcji widać wyraźnie na liczbach. W roku 1980 wyprodukowano w Polsce 417 834 samochody, co dawało nam 13. miejsce na świecie i 8. w Europie. Wśród najbardziej kultowych modelów samochodów osobowych powstających w PRL-u można wyróżnić Warszawę, Syrenę, FSO/Polskiego Fiata 125p oraz Polskiego Fiata 126p i Poloneza.

Kultowe samochody na starych zdjęciach. Te modele jeździły dawniej po polskich drogach, dziś kosztują majątek
Narodowe Archiwum Cyfrowe [b]Fiat 126p, lata 1973-1977[/b] [i]Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej, Fiat 126p na linii produkcyjnej. [/i] Fiat 126 to kultowy samochód osobowy produkowany we Włoszech w latach 1972-1980, a w Polsce od 6 czerwca 1973 do 22 września 2000 roku pod nazwą Polski Fiat 126p. Polska wersja licencyjna produkowana była przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych „Polmo” Bielsko-Biała w Bielsku-Białej oraz w Tychach. Jego poprzednikiem był Fiat 500, następcą Fiat Cinquecento.

Polski Fiat 126p, znany jako „maluch”, był najbardziej znanym oraz najliczniej produkowanym samochodem w historii Polski. Na rynek wypuszczono 3 318 674 egzemplarzy.

Po upadku komunizmu polski rynek samochodowy uległ prywatyzacji. W latach 2007-2009 Polska była największym producentem samochodów osobowych w Europie Środkowo-Wschodniej - po Czechach i Rosji. W 2017 roku w tym samym zestawieniu zajęliśmy 4. pozycję.

JK

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.