Chodzi o drugi etap SST. Niestety, spotkanie w sali sesyjnej było słabe pod względem frekwencji. Plus? Było za to merytoryczne.
Uczestnicy spotkania mogli zadawać pytania, przedstawiać propozycje i zgłaszać swoje wnioski. Podstawą dyskusji było studium korytarzowe z siedmioma wariantami przebiegu trasy, które opracowała firma Wyg International. Na spotkaniu padła teza, że Szczecin ma ostatnią szansę na przeprowadzenie tej inwestycji, dzięki wsparciu z kasy unijnej.
Największe uznanie zdobyły dwa warianty z siedmiu, czyli wariant 3 (linia o długości 5 km) od pętli Turkusowa przez Łubinową, wzdłuż Struga, aż do pętli tramwajowej zlokalizowanej na osiedlu Kijewo, między ulicą Niedźwiedzią a Pawią.
Duże zainteresowanie wzbudził także wariant nr 7 (2,4 km) z Turkusowej na osiedle Bukowe. Wariant 7 został poprowadzony wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 417 do przecięcia z ulicą Handlową, następnie na południe wzdłuż ulicy Handlowej i Chłopskiej, dalej na zachód wzdłuż ulicy Kolorowych Domów, aż do pętli autobusowej.
W tym przypadku przebieg torowiska w ulicy Kolorowych Domów wymagać będzie przebudowy istniejącego układu drogowego oraz zastosowania łuków o małych promieniach, co spowoduje znaczne zmniejszenie prędkości tramwajów.
To oznacza, że odchodzi do lamusa pierwotna koncepcja poprowadzenia tramwaju najkrótszą trasą do Kijewa, ale za to z dala od osiedli.
- SST ma służyć mieszkańcom. Wielu chciałoby, żeby był w miarę blisko, czyli miałby „wejść” w osiedla - mówi Roman Walaszkowski, dyrektor biura Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.
Ale nie wszyscy tak uważają.
- Tramwaj ma jechać szybko, a mieszkaniec ma być dowożony z osiedli autobusem - uważa Mariusz Bagiński, radny klubu Bezpartyjni.
Jeden z mieszkańców zaproponował nawet poprowadzenie linii tramwajowej aż do szpitala przy ulicy Mącznej.
Natomiast według Marcina Biskupskiego z Rady Osiedla Majowe, mieszkańcy osiedla wskazali na dwa wspomniane warianty: 3 i 7 .
Marek Molewicz ze Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji zwrócił uwagę na to, że błędem było to, że pierwszy etap SST nie został zakończony w rejonie ulicy Handlowej.
- Proponujemy, żeby w wariancie numer 7 poprowadzić linię do Kijewa, przez osiedle nad Rudzianką. Natomiast wariant 3 skończyć na ulicy Łubinowej, nie dalej, bo obejmie osiedle Słoneczne - zauważył przedstawiciel stowarzyszenia.
Teraz uwagi zostaną przeanalizowane przez projektantów.
Przypomnijmy, że budowa II etapu SST znajduje się na liście rezerwowej projektów wspieranych w krajowym Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość inwestycji jest szacowana na 250 mln zł.