Kto odpowiada za drogi i chodniki?
Ostatnia tzw. burza śnieżna w Zielonej Górze pokazała, że firmy odpowiedzialne za zimowe utrzymanie ulic i chodników niezbyt sobie radzą z usuwaniem śniegu. Na ich prace skarżyli się mieszkańcy
Roman Kluzek, którego spotkaliśmy na ulicy Bankowej mówi, że najgorzej było w ostatnią środę, kiedy nad miastem przeszła prawdziwa burza śnieżna. - Wtedy tak sypało, że kierowcy nie bardzo wiedzieli jak jechać. Zasypało także wszystkie chodniki. Myślę, że służby, które mają dbać o zimowe utrzymanie ulic, uporały się z problemem dopiero pod wieczór. A powinny chyba wcześniej? - pyta pan Roman.
Pani Irena Kępa zwraca natomiast uwagę, że jeszcze w czwartek chodniki na ulicy Bankowej i Chrobrego były pokryte śniegiem. - A od burzy śnieżnej minęła doba. Zresztą podobnie dzieje się przy innych jezdniach. Przy jednych chodniki są czyste, posypane piaskiem, a przy innych pokryte lodem, na którym bardzo szybko można się poślizgnąć - dodaje pani Irena.
Burza śnieżna to powód do wielu telefonów
Ryszard Lubera z zielonogórskiego departamentu dróg i rozwoju miasta potwierdza, że właśnie w środę w czasie burzy śnieżnej odebrał najwięcej telefonów. Dzwoniący sygnalizowali, że jezdnie oraz chodniki są zasypane śniegiem. A to oznacza, że zarówno jazda jak też chodzenie były nie tylko utrudnione, ale niekiedy wręcz niebezpieczne.
Ryszard Lubera podkreśla, że w porównaniu do lat poprzednich w przetargu na zimowe utrzymanie dróg 2016/2017 miasto zażądało, by pługosolarki i pługopiaskarki miały specjalne czujniki, które pokazują czy jadące pojazdy faktycznie mają opuszczony pług oraz czy sypią piaskiem w połączeniu z solą.
- Na bieżąco widzimy to na ekranie komputera. Gdzie w danej chwili znajdują się pługosolarki i pługopiaskarki i czy faktycznie wykonują swoje zadanie. W przeszłości zdarzało się, że pojazdy jeździły, mając podniesione pługi. Teraz takie praktyki są niemożliwe - zapewnie inspektor Lubera.
Nasz rozmówca dodaje, że to, kiedy dana ekipa wyjeżdża by odśnieżać, zależy od pogody. - Jeśli pada lub istnieje groźba, że jezdnie lub chodniki mogą być zmrożone, to ekipa wyjeżdża już o godz. 3.00 nad ranem - mówi inspektor Lubera.
W tym czasie dzwoni telefon. Dzwoniący sygnalizuje, że mimo godz. 9.30 nadal trudno jest wyjechać z ulicy Stajennej. Nadal zalega na niej śnieg i lód. - Już dzwonię do spółki. Chociaż wiem, że powodem kłopotów jest złe parkowanie aut. Dlatego pług nie mógł odgarnąć śniegu - odpowiada inspektor Lubera.
Standardy zimowego utrzymania ulic
Zielona Góra w tym Nowe Miasto zostało podzielone na trzy rejony. To za nie odpowiadają konkretne spółki. Mają one obowiązek zimowego utrzymania w II lub III standardzie. I tak w II standardzie gołoledź może być utrzymana do 1 godz., śnieg luźny może zalegać do 4 godzin, a błoto pośniegowe do 6 godzin. W przypadku III standardu gołoledź to 1,5 godz., śnieg luźny do 6 godzin, a na drogach i chodnikach może zalegać warstwa zajeżdżonego śniegu. Chcąc zgłaszać pretensje, trzeba o tych warunkach pamiętać.
- W przypadku dużych opadów, jak wspomniana burza śnieżna, nie ma możliwości, by w ciągu godziny usunąć śnieg z terenu miasta oraz nowych dzielnic - podkreśla inspektor Lubera.
Dodaje też, że w przypadku chodników, zadbanie o nich należy do właścicieli nieruchomości, które do nich przylegają. A zdarza się, że zainteresowani nie zawsze o tym wiedzą.
Rejony miasta i kto za nie odpowiada
Za I rejon Północny (m.in. Sulechowska, Zjednoczenia, Chopina, Dworcowa, Działkowa, Dolina Zielona oraz Chynów, Zawada, Jany, Stożne, Krępa, Łężyca, Przylep) w przypadku dróg odpowiada firma ZPB Kaczmarek - Budownictwo, tel. 697 769 484. Natomiast, gdy chodzi o utrzymanie chodników to tu odpowiedzialnym jest firma TAXUS, tel. 512 483 695.
Za II rejon Zachodni (m.in. Wojska Polskiego, Botaniczna, Nowojędrzychowska oraz Ochla, Jeleniów, Kiełpin, Jarogniewice, Barcikowice Duże i Małe, Zatonie, Marzęcin, Sucha, Ługowo) za drogi odpowiada firma ZPB Budmil, tel. 512 379 080. Natomiast chodniki odśnieża CAPRI - bit, tel. 691 451 353.
Za III rejon Wschodni (m.in. Bohaterów Westerplatte, Konstytucji 3 maja, Sikorskiego, Jędrzychowska oraz Drzonków, Racula Stary i Nowy Kisielin) odpowiada firma TAXUS tel. 512 483 695. Natomiast za chodniki odpowiada ZPB Grzesie¬wicz tel. 601 913 740.