Komunikacja miejska w Opolu. Nowe autobusy, mniej spalin
118 mln zł wyda Opole na zakup 61 autobusów i modernizację zajezdni, co ma m.in. ograniczyć wpływ komunikacji miejskiej na środowisko.
Jeden przetarg jest już rozstrzygnięty - na przełomie kwietnia i maja do Opola ma trafić 15 przegubowych, 18-metrowych autobusów, które zasilą tabor Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Opolu. Do tego 13 autobusów 12-metrowych. To pierwszy zakup fabrycznie nowych autobusów przegubowych od lat 80-tych.
Jeszcze w tym miesiącu miasto ogłosi przetarg na kolejne 20 autobusów 12-metrowych i 3 krótsze, 10-metrowe. W trzecim etapie kupione ma zostać 10 autobusów 12-metrowych i holownik do obsługi wszystkich. Przetarg zaplanowano na wrzesień - październik tego roku.
- Ostatnie pojazdy kupione w ramach tego projektu mają dotrzeć do nas w 2019 r. - mówi Tomasz Zawadzki, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta w Opolu. - W sumie będzie to 61 autobusów. Dziś tabor liczy 95, a docelowo ma ich być 105 o średniej wieku nie wyższej niż 3,5 roku. Te, które właśnie kupujemy z unijnym dofinansowaniem, mają nowoczesne silniki diesla spełniające normę Euro 6 - dodaje Tomasz Zawadzki.
Z analizy zleconej przez miasto wynikało, że decyzja o wyborze diesli będzie korzystniejsza także z punktu widzenia ekologicznego (niższa emisja spalin do środowiska) niż zakup autobusów hybrydowych, których za te same pieniądze byłoby mniej.
Realizacja projektu ma sprawić, by z komunikacji miejskiej korzystało więcej osób
Ograniczenie emisji ma zostać też osiągnięte dzięki zainstalowaniu w modernizowanej zajezdni centralnej instalacji pneumatycznej. Posłuży ona do przygotowania autobusu do odjazdu. Dotychczas przed wyjazdem kierowca musiał przez kilka minut „grzać” silnik, żeby „napompować” instalację pneumatyczną. Centralna zajezdnia będzie zasilana sprężarką na prąd. Takie rozwiązanie Tomasz Zawadzki podpatrzył w Niemczech.
I opolskie MZK, i miasto liczą, że z nowoczesnego, klimatyzowanego, wyposażonego w sieć Wi-Fi i ładowarki USB taboru będzie chciało korzystać więcej mieszkańców, co da efekt ekologiczny (jeśli mieszkańcy zrezygnują z jeżdżenia własnymi autami, to spalin będzie mniej). - W ramach projektu wprowadzimy też elektroniczny system sprzedaży biletów: na części przystanków, w sklepach w pobliżu przystanków, w samych autobusach - wylicza Tomasz Zawadzki. To także ma zachęcić ludzi do przesiadania się do komunikacji miejskiej podobnie jak tworzenie buspasów, żeby autobusy jeździły szybciej.
Egzamin zdaje już porozumienie zawarte ze spółką Przewozy Regionalne, na mocy którego posiadacze miesięcznych biletów MZK na wszystkie trasy mogą nieodpłatnie jeździć pociągami PR między stacjami w Opolu. Korzysta z tego ok. 530 pasażerów dziennie.