Kolejny krok do budowy tunelu w Świnoujściu
Inwestor zastępczy wysłał 14 firmom zaproszenia do składania ofert cenowych
Inwestorem budowy tunelu jest Miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która wysłała już wykonawcom zaproszenia do składania ofert cenowych. Jest to kolejny krok w postępowaniu przetargowym.
Wcześniej oferenci byli poddani weryfikacji. Teraz 14 firm, które zgłosiły się do przetargu mają czas na określenie kosztów oraz czasu w jakim będą w stanie wybudować tunel.
- Jesteśmy szczęśliwi, że wszystko idzie zgodnie z planem - komentuje Robert Karelus, rzecznik prezydenta Świnoujścia. - Kolejny etap przetargu przybliża nas do rozpoczęcia budowy tunelu pod Świną, o którym mieszkańcy marzą od lat.
Podpisanie umowy na realizację tej inwestycji powinno nastąpić na przełomie lat 2017/2018, a jej zakończenie w grudniu 2021 roku.
- Zgodnie z umową, po stronie miasta leży rozliczenie finansowe inwestycji, w oparciu o środki zewnętrzne oraz wkład własny - informuje rzecznik. - Jaki będzie ostateczny koszt budowy tunelu, jego poszczególnych etapów, dowiemy się z przetargu, prowadzonego przez szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W obowiązującej do 2028 roku, wieloletniej prognozie finansowej są ujęte środki na realizację tej inwestycji, która zdecydowanie usprawni komunikację pomiędzy wyspami Uznam i Wolin.
Stałe połączenie między wyspami będzie drogowym tunelem drążonym w korytarzu północnym (zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową). Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine).
Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.