Kolejne przejścia dla pieszych w Bydgoszczy zostaną doświetlone. Oto lista nowych punktów
ZDMiKP ogłosił przetarg na doświetlenie kolejnych przejść dla pieszych w Bydgoszczy. Na razie takich przejść mamy ponad 50, wkrótce dołączą do nich kolejne.
W jaki sposób typowano przejścia do doświetlenia? Odbywało się to z rekomendacji Komisji Bezpieczeństwa ds. Ruchu Drogowego w skład której wchodzą m. in. przedstawiciele policji, bydgoskiej straży miejskiej, Centrum Zarządzania Kryzysowego, Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych i oczywiście ZDMiKP.
- Typowanie miejsc do doświetlenia odbywa się na podstawie wielu kryteriów, z których istotne są zdarzenia i wypadki na tych przejściach. Istotne są również zgłoszenia od mieszkańców, przekazywane stowarzyszeniu. Spotkania zespołu odbywają się regularnie co miesiąc i to tam zapadają decyzję między innymi dotyczące przejść dla pieszych - wyjaśnia podkom. Lidia Kowalska z zespołu prasowego KWP w Bydgoszczy.
Oprócz dodatkowego oświetlenia we wskazanych miejscach instalowane są też często dodatkowe znaki, progi zwalniające, azyle lub sygnalizacje. Taka sygnalizacja powstanie m. in. na ul. Toruńskiej w Łęgnowie Wsi na przejściu na wysokości siedziby Rady Osiedla.
- Nowoczesne oświetlenie na przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować. Zakończone już zadania pokazały, że to bardzo skuteczny sposób na podniesienie bezpieczeństwa. W ostatnim czasie doświetlone zostały przejścia na al. Powstańców Wielkopolskich przy Komendzie Wojewódzkiej Policji oraz na ul. Żeglarskiej przy ul. Ludwikowo - informuje ZDMiKP w Bydgoszczy.
Po podpisaniu umowy prace projektowe i budowlane zajmą około pół roku. Średni koszt zadania tego typu to 50 tysięcy złotych.
Doświetlone przejścia dla pieszych - lista
- ul. Nad Torem / Żnińska – dwa przejścia dla pieszych
- ul. Inowrocławska / Brzozowa / Bielicka – trzy przejścia dla pieszych
- ul. Nakielska / Wrocławska / Dolina – jedno przejście dla pieszych
- ul. Sułkowskiego / Czerkaska – dwa przejścia dla pieszych
- ul. Wojska Polskiego / Łukasiewicza – dwa przejścia dla pieszych (bez torowiska)
- ul. Wojska Polskiego / Baczyńskiego – trzy przejścia dla pieszych
- ul. Akademicka / Igrzyskowa – jedno przejście dla pieszych (bez torowiska)
- ul. Żwirki i Wigury - Kcyńska – jedno przejście dla pieszych (w ramach BBO)
- ul. Żwirki i Wigury - Gołębia – dwa przejścia dla pieszych (w ramach BBO)
- ul. Żwirki i Wigury - Jaskółcza – jedno przejście dla pieszych (w ramach BBO)
- ul. Żwirki i Wigury - Kossaka – jedno przejście dla pieszych (w ramach BBO)
Problem niedoświetlonych przejść dla pieszych zaistniał w przestrzeni publicznej po tragicznym wypadku na przejściu przy ul. Szpitalnej, do którego doszło w grudniu 2018 roku. W wyniku potrącenia na przejściu zginęła 25-letnia kobieta. Piesi w tym miejscu dla kierowców jadących od ul. Glinki byli po zmroku niemal niewidoczni, zlewali się z tłem w postaci lasu. Przejście przy ul. Łomżyńskiej było jednym z pierwszych, które doświetlono.
Tragiczna statystyka wypadków z udziałem pieszych
Tylko w zeszłym roku policja odnotowała w naszym regionie 205 wypadków z udziałem pieszych, w których zginęło 35 osób, a 180 zostało rannych, kolizji zarejestrowano niemal 400. Na samych przejściach dla pieszych stwierdzono 112 wypadków, w których zginęło 15 osób, a 101 zostało rannych. W tym roku na psach w regonie zginęła jedna osoba, a 19 zostało rannych (dane do końca maja). A 2020 był rokiem, w którym - ze względu na pandemiczne obostrzenia - dzieci i młodzież nie chodziły właściwie do szkół, a ruch kołowy był znacznie ograniczony.