Kolejka na Szyndzielnię zmienia się dla turystów

Czytaj dalej
Fot. materiały prasowe
Łukasz Klimaniec

Kolejka na Szyndzielnię zmienia się dla turystów

Łukasz Klimaniec

Bardziej przeszklone kabiny z wygodnym wejściem dla wózków i uchwytami dla rowerów - takimi gondolami wyjedziemy na szczyt Szyndzielni.

Kolejka linowa na Szyndzielnię zostanie zmodernizowana w przyszłym roku. Najważniejsza zmiana, jaka czeka turystów to nowe, 6-osobowe gondole, jakie będą wywozić podróżnych na szczyt góry. Kabiny będą znacznie wygodniejsze - umożliwią wjazd wózkom dziecięcym i osobom niepełnosprawnym. Będą też bardziej przeszklone, dzięki czemu turyści lepiej zobaczą okolicę. A część gondoli zostanie wyposażona w uchwyty dla rowerów. Wczoraj władze miasta i spółki ZIAD podpisały umowę z firmą Doppelmayr Seilbahnen GmbH na modernizację największej atrakcji Bielska-Białej.

Janusz Kisiel, prezes spółki ZIAD Bielsko-Biała SA, właściciela kolejki na Szyndzielnię, przyznał, że analizowane były dwie opcje. Jedną była budowa całkiem nowej kolei gondolowej, co jednak wymagałoby dużej ingerencji w środowisko i nakładów ok. 5 mln euro. Drugą opcją była neutralna dla środowiska kompleksowa modernizacja kolejki z wykorzystaniem dotychczasowych obiektów, ale wymianie przestarzałych elementów (m.in. kół zamachowych, liny i sterowania) na nowoczesne. I ta zwyciężyła. Inwestycja nie byłaby jednak mo-żliwa, gdyby bielscy radni nie zgodzili się na podwyższenie kapitału spółki ZIAD o 4 mln zł.

- Kolejka na Szyndzielnię jest symbolem naszego miasta. Może nie ma aż takiego znaczenia turystycznego, jak kiedyś, gdy była jedną z pierwszych w kraju, ale jest ważna dla mieszkańców Bieska-Białej i turystów ze Śląska - podkreślił Jacek Kry-wult, prezydent Bielska-Białej.

Podpisujący umowę Alexa-nder Klimmer, prokurent i dyrektor ds. eksportu Doppelmayr Seilbahnen GmbH podkreślił, że w Bregencji, gdzie mieści się siedziba firmy, jest podobna kolejka, którą Doppelmayr modernizował. - Bregencja jest mniejszym miastem od Bielska-Białej, ale kolejka, która tam działa, jest tak samo ważna dla lokalnej społeczności, jak tutaj - zaznaczył.
Bogdan Tarko, prezes Doppelmayr Polska sp. z. o.o. , która zajmie się modernizacją podkreślił, że pod względem jakości i komfortu nowe gondole będą mocno odbiegały od obecnych.

- Musimy zachować kształt gondoli, natomiast kolorystyka i rodzaj szyb mogą być dyskutowane i ulec zmianie - dodał.
Firma ma 13 miesięcy na wykonanie modernizacji. Urzędnicy zastrzegli, że wyłączenie kolejki nie może być dłuższe, niż 4 miesiące. Według planu kolejka na Szyndzielnię stanie w październiku 2016 roku - do tego czasu mają być gotowe projekty oraz nowe elementy kolejki. Montaż nowych elementów potrwa około trzech miesięcy. Zmodernizowana kolejka ma znów wywozić turystów w styczniu 2017 roku.

W ramach prac budynki stacji dolnej i górnej kolejki nie zmienią swojego zewnętrznego wyglądu, typowego dla niektórych miejsc alpejskich, który tworzy klimat Szyndzielni. Konieczne jest jednak urządzenie w nich nowoczesnych toalet, windy i podjazdu dla osób niepełnosprawnych.

Kolejka linowa na Szyndziel-nię została wybudowana w 1953 roku. Po przebudowie w 1995 roku obecne urządzenia mają za sobą ponad 45 tys. godzin pracy. Są mocno zużyte i mają za sobą dwie poważne awarie.


*Prezenty pod choinkę 2015 To najciekawsze propozycje
*Mikołaj lata nad Śląskiem! ZOBACZ WIDEO i ZDJĘCIA To nie jest fotomontaż
*Roraty 215: Pytania i odpowiedzi z Małego Gościa Niedzielnego
*Jak zdobyć becikowe  i 1000 zł na dziecko? ZOBACZ KROK PO KROKU
*Jesteś Ślązakiem, Zagłębiakiem, czy czystym gorolem? ROZWIĄŻ QUIZ

Łukasz Klimaniec

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.