Kolej Metropolitalna coraz bliżej. Umowa na dofinansowanie remontu trasy do Piły podpisana
Marszałek Marek Woźniak podpisał w piątek umowę na dofinansowanie przebudowy linii kolejowej trasy kolejowej z Poznania do Piły. Prace budowlane ruszą w przyszłym roku i zakończą się w drugiej połowie 2019 roku. Pochłoną ok. 600 mln zł.
Przebudowa nieco ponad 90-kilometrowej linii kolejowej z Poznania do Piły jest jedną z najważniejszych inwestycji kolejowych w Wielkopolsce obok przebudowy tras do Szczecina, Warszawy i Wrocławia. – Dla mieszkańców remont trasy kolejowej do Piły będzie oznaczał przede wszystkim skrócenie czasu przejazdu o 40 minut – informuje Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego.
I dodaje: – Jest to linia, która znajduje się w najgorszym stanie technicznym jeśli weźmiemy pod uwagę trasy, które wychodzą z Poznania. Na niektórych odcinkach ruch na niej odbywa się jedynie z prędkością 30 km na godzinę. Z kolei na wielu odcinkach prędkość maksymalna wynosi 50 km na godzinę, a jedynie na niektórych jest trochę wyższa. Po zakończeniu remontu prędkość maksymalna będzie za to wynosiła 120 km na godzinę.
Prace nad przebudową linii kolejowej do Piły rozpoczęły się już kilka lat temu. W końcu w piątek Urząd Marszałkowski podpisał z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi umowę na dofinansowanie modernizacji tej trasy. Całość prac ma pochłonąć ok. 600 mln zł, z czego ponad 400 mln zł będzie pochodziło ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wybrany jest już także wykonawca prac.
– W przyszłym tygodniu podpiszemy z nim umowę, zaś w 2018 roku rozpoczną się prace budowlane – mówi Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe. Do tego czasu wykonawca ma wykonać projekt oraz uzyskać niezbędne pozwolenia na budowę. Modernizacja linii ma zakończyć się jesienią 2019 roku.
– Prace zakładają wymianę torowiska, sieci trakcyjnej oraz elementów sterowania ruchem na całej trasie. Ponadto zmodernizowane zostaną również perony na stacjach – ujawnia Wojciech Jankowiak.
Przebudowa trasy z Poznania do Piły jest również jednym z elementów rozwoju projektu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Przypomnijmy, że Kolej Metropolitalna ma połączyć Poznań z najważniejszymi miejscowościami oddalonymi od niego o kilkadziesiąt kilometrów. W godzinach szczytu pociągi miałyby odjeżdżać w dziewięciu różnych kierunkach co pół godziny.
– Linia kolejowa z Poznania do Piły to niezwykle ważne połączenie w ruchu pasażerskim i towarowym pomiędzy dwoma dużymi miastami naszego województwa. To również część aglomeracyjnego systemu komunikacji kolejowej – nie ukrywa marszałek Marek Woźniak.
W przypadku odcinka w kierunku Piły, Kolej Metropolitalna miałaby dojeżdżać do Rogoźna, choć w przyszłości nie jest wykluczone wydłużenie tej trasy. Wicemarszałek Wojciech Jankowiak podkreśla, że dzięki remontowi trasy z Poznania do Piły możliwe będzie znaczne zwiększenie przepustowości tej linii, co jest niezbędne w rozwoju Kolei Metropolitalnej.
O wielkim znaczeniu tego projektu jest również przekonany Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania. – Tylko komunikacja publiczna uzupełniona indywidualną komunikacją samochodową jest w stanie doprowadzić do tego, że aglomeracja poznańska będzie działała sprawnie. Istotną częścią komunikacji publicznej jest kolej, która może udrożnić drogi aglomeracji poznańskiej – nie ma wątpliwości wiceprezydent Wudarski.
Z kolei wicemarszałek Jankowiak dodaje, że Kolej Metropolitalna już teraz funkcjonuje zgodnie z pierwotnymi założeniami na trasie z Poznania do Gniezna czy Wągrowca. – Nad wieloma kierunkami nadal musimy jednak pracować. Wśród nich są np. Grodzisk czy właśnie Piła. Żeby Kolej Metropolitalna spełniała swoją funkcję, dziennie między dwoma miastami muszą kursować 23-24 pary pociągów – wyjaśnia Wojciech Jankowiak.