Kłopotliwa pętla na osiedlu Śląskim w Zielonej Górze
- Kierowcy autobusów nie wyłączają silników podczas postoju na pętli! Hałas jest nie do zniesienia - skarżą się mieszkańcy osiedla Śląskiego w Zielonej Górze.
- Wraz z mamą wysłałyśmy pismo do Miejskiego Zakładu Komunikacji w tej sprawie, jednak pani z MZK stwierdziła, że nie ma problemu - mówi Karolina Morzycka, mieszkanka os. Śląskiego, której ryk autobusowych silników odbiera spokój.
Pętla autobusowa znajdująca się tuż obok bloku mieszkalnego przeszkadza nie tylko pani Karolinie. Lokatorzy, których okna i balkony wychodzą na feralną krańcówkę, także skarżą się na uporczywy hałas wydobywający się z pracujących silników. Co więcej, mieszkańcom dają się we znaki spaliny.
- Hałas to jedno, ale ostry zapach spalin to drugie. Mam dzieci i najważniejsze dla mnie jest ich zdrowie - dodaje pani Magda, lokatorka bloku usytuowanego tuż przy pętli.
Nie wszyscy mieszkańcy skarżą się na silnikowy ryk. Ci, których lokale mieszkaniowe usytuowane są w tym samym bloku, ale kilka klatek schodowych dalej od autobusowej pętli, nie odczuwają tak bardzo hałasu dobywającego się z krańcówki. Zdają sobie jednak sprawę, że dla tych, których okna wychodzą na pętlę, może być to utrapieniem.
- Bywało, że wstawałam w środku nocy i grzecznie zwracałam uwagę kierowcy, żeby wyłączył silnik, bo nie dało się zmrużyć oka - mówi pani Kasia, mieszkanka os. Śląskiego.
Mieszkańcy bloku przy pętli cenią sobie to, że autobusy MZK są tak blisko, na wyciągnięcie ręki, co ułatwia szybki i sprawny dojazd do centrum miasta. Z drugiej jednak strony, hałas i odór spalin są nie do zniesienia. - Kierowcy nie biorą pod uwagę tego, że autobusy skierowane są tyłem do bloku, zatem hałas silników bardzo u nas słychać, szczególnie rano i w nocy. No i te spaliny… - komentuje Michał Goss, lokator.
W tej sprawie głos zabrali kierowcy MZK, którzy zatrzymują się na krańcówce. - Zgodnie z przepisami, do jednej minuty silnik może pracować. Ze względów na bezpieczeństwo silnika, musi on po przyjeździe jeszcze minutę pracować, żeby ostygła turbina. Po minucie należy silnik wyłączyć. Poza tym pamiętajmy, że nie wszystkie autobusy są nowej generacji. Musimy wcześniej uruchomić silnik, chociażby po to, by napompować powietrze, bo jest tu wiele urządzeń pneumatycznych - mówi pan Jacek, kierowca.
Dyrektorka MZK, Barbara Langner, dodaje: - Zwracamy uwagę na to, by kierowcy w czasie postoju autobusów nie mieli uruchomionych silników powyżej jednej minuty. Problem na pewno zniknie, gdy kupimy autobusy elektryczne, które są bardzo ciche.
Autor: Aleksandra Bulaczek
Śledź swój autobus MZK
1 lipca 2016 Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze uruchomił interaktywną mapę prezentującą bieżące położenie wszystkich autobusów na podstawie sygnału GPS.
W nowej usłudze pasażer ma możliwość wyboru przystanku z mapy i podglądu aktualnych odjazdów wraz z widokiem wszystkich autobusów. Z tej funkcji można korzystać w telefonie. - Na przykład idąc na przystanek w dowolnej chwili jesteśmy w stanie sprawdzić gdzie jest nasz autobus i za ile minut dojedzie do przystanku, z którego chcemy rozpocząć podróż - informuje J. Newelski, kierownik Sekcji Rozkładów Jazdy.