Kim są piraci drogowi? To młodzi czy starzy kierowcy? [INFOGRAFIKA]

Czytaj dalej
Patryk Drabek

Kim są piraci drogowi? To młodzi czy starzy kierowcy? [INFOGRAFIKA]

Patryk Drabek

Nie tylko w naszym województwie trwa dziś dyskusja na temat: którzy kierowcy stanowią większe zagrożenie na drodze? Starsi z wolniejszym refleksem czy młodsi z dużą fantazją? Znamy odpowiedź dzięki policyjnym statystykom. Dane dotyczące kierowców w Śląskiem nie różnią się od statystyk w całym kraju. Jeśli chodzi o sprawców wypadków, to wyniki jednoznacznie wskazują winnych.

Trąbicie na starszych kierowców, którzy poruszają się po drogach w regionie, ponieważ uważacie, że robią to zbyt wolno? Z drugiej strony pukacie się w czoło, gdy na „trzeciego” wyprzedza was młody człowiek, który dopiero od niedawna może pochwalić się pełnoletnością? Okazuje się, że ani jedna, ani druga z wymienionych grup wiekowych nie doprowadza do tak wielu wypadków drogowych, jak zdecydowani liderzy tej niechlubnej klasyfikacji.

- Jeżeli chodzi o wypadki spowodowane przez kierujących pojazdami mechanicznymi, w 2015 roku największy udział procentowy mieli kierujący w wieku 26-39 lat - rozwiewa wszelkie wątpliwości asp. Marzena Szwed z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach. Spór został zatem rozstrzygnięty, a jeśli spojrzycie na zestawienie danych, które dla was opracowaliśmy, to zobaczycie, że najstarsi kierowcy (60 plus) powodują najmniejszą liczbę kolizji i wypadków. Liczby nie kłamią.

Jacek Wójcik z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Katowicach podkreśla, że WORD w przypadku działań związanych z bezpieczeństwem w ruchu drogowym opiera się właśnie na danych z policji. - Grupy, które powodują dużą liczbę wypadków drogowych, to zarówno młodzi kierowcy, jak i osoby starsze. Powody są nam dobrze znane. Młody kierowca jest mniej doświadczony, a do tego dochodzi młodzieńcza brawura. U osób dużo starszych może z kolei nie dopisywać zdrowie. Pojawiają się problemy np. ze wzrokiem, ale z drugiej strony zdarza się przecież także tak, że ktoś jest sprawny do końca życia. Każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie - podkreśla Jacek Wójcik.

W katowickim Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego zwracają także uwagę na polskie przysłowie „Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał”.

Mieszkanie za czytanie

Niezwykle istotne są pierwsze kilometry za kółkiem. Im większa wiedza i umiejętności, tym większe prawdopodobieństwo, że do wypadku czy też kolizji nie dojdzie.

Dobrze wyszkolony kierowca wie, że jeśli będzie jechał zbyt szybko, to może nie poradzić sobie z opanowaniem auta. Zdaje sobie również sprawę z tego, jaka jest droga hamowania jego samochodu przy określonych prędkościach. Takie niezwykle ważne niuanse można jeszcze wymieniać.

- Najważniejsze jest wyszkolenie młodego kierowcy, a pewnie niebawem wejdą w życie przepisy, które będą zobowiązywały go jeszcze do dodatkowych szkoleń. Chodzi o to, by taki młody człowiek był jak najlepiej przygotowany do jazdy, a jak wiadomo, w obecnych czasach prawie każdy ma to prawko - wskazuje Jacek Wójcik.

Niestety, w niektórych przypadkach bardzo szybko kierowcy uważają już, że mogliby pościgać się z Robertem Kubicą, a nie startują w Formule 1 tylko i wyłącznie ze względu na pecha. Bo przecież umiejętności są, a prędkość na liczniku również się zgadza. Na nic zdają się wtedy policyjne apele. U innych takie myśli mogą pojawić się nawet po kilku latach, dlatego też przedział 26-39 lat - po głębszym zastanowieniu - nie powinien dziwić.

To z jednej strony wciąż młodzi kierowcy, a z drugiej - jeszcze nie na tyle doświadczeni i świadomi zagrożeń, by uniknąć tragedii na drogach nie tylko w województwie śląskim, ale w całym kraju.

Więcej pokory za kółkiem nikomu nie zaszkodzi.

W całym kraju, tak jak w województwie śląskim. Najwięcej wypadków powodują kierowcy w wieku od 25 do 39 lat

Jak wyglądają ogólnopolskie statystyki? W ubiegłym roku z winy kierowców m.in. samochodów i motocykli doszło do 27 307 wypadków (co stanowi 82,8 proc. wszystkich takich zdarzeń). Zginęło 2 0 10 osób (68,4 proc.), a 34 tysiące 86 zostało rannych (85,7 proc.).

-Głównymi przyczynami wypadków było: nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (7 tysięcy 235 wypadków, niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (6 tysięcy 807 wypadków), nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego (4 tysiące 146 wypadków).

-Sprawcami najczęściej byli mężczyźni, którzy spowodowali 73,7 proc. wypadków. Kobiety przyczyniły się do 21,8 proc. tego typu zdarzeń.

Policjanci wskazują, że szczególną uwagę należy zwrócić na tzw. „młodych kierowców” w wieku od 18 do 24 lat. W ubiegłym roku powodowali oni dużą liczbę wypadków. Jak wynika ze statystyk, byli oni sprawcami 5 tysięcy 583 wypadków (20,4 proc. wszystkich wypadków, do których doszło z winy kierujących), zginęło w nich 478 osób, a 7 tysięcy 506 zostało rannych.
Przyczyną 40 proc. wypadków, które spowodowali było „niedostosowanie prędkości do warunków ruchu”. Ponad połowa osób, które zginęły w ubiegłym roku w wypadkach (52,5 proc.), to ofiary zdarzeń, do których doprowadzili kierowcy w wieku 18-24 lata. Policja wskazuje jednak, że w porównaniu z 2014 rokiem liczba wypadków spowodowanych przez tę grupę kierowców zmniejszyła się o 379, liczba zabitych osób o 33, a liczba rannych - o 773.

Wypadki a grupy wiekowe
Warto przyjrzeć się również innym grupom wiekowym. Co ciekawe, w przypadku przedziału 7 - 14 lat w tym gronie w ubiegłym roku znalazło się aż 312 sprawców wypadków. Dla porównania, w 2014 roku odnotowano 362 takie zdarzenia. Jeśli chodzi o ofiary śmiertelne, to zarówno w 2014, jak i w 2015 roku zginęło 6 osób.Liczba rannych to 383 i 331.

15-17 lat: W 2014 roku przedstawiciele tej grupy wiekowej byli sprawcami 433 wypadków. W ubiegłym roku pod tym względem było już lepiej, ponieważ policjanci odnotowali 340 takich zdarzeń. W 2014 roku kierowcy w wieku 15-17 lat doprowadzili do wypadków, w których zginęło 29 osób, a 498 zostało rannych. W ostatnim roku odnotowano natomiast 21 ofiar śmiertelnych i 372 ranne osoby.

25-39 lat: W przypadku tej grupy kierowców mówimy o znacznie większych liczbach, niż jeśli chodzi o poprzednie przedziały wiekowe. To zdecydowani liderzy w niechlubnym rankingu. Kierowcy w wieku od 25 do 29 lat w 2014 roku doprowadzili do 9 tysięcy 481 wypadków, w których zginęło 685 osób, a 12 tysięcy 46 zostało rannych. W ubiegłym roku te statystyki przedstawiały się następująco: 8 tysięcy 762 wypadki, 675 zabitych oraz 11 tysięcy 154 ranne osoby. Te dane dają nam odpowiedź na pytanie: Reprezentanci której grupy wiekowej są największymi piratami drogowymi w Polsce?

40-59 lat: Kierowcy z tego przedziału wiekowego doprowadzili w 2014 roku do 7 tysięcy 388 wypadków, w których zginęły 573 osoby, a 9 tysięcy 207 zostało rannych. Dla porównania, w 2015 roku doszło do 7 tysięcy 40 wypadków, w których zginęły 503 osoby, a 8 tysięcy 626 zostało rannych.

60 plus: W przypadku tej grupy wiekowej odnotowano odpowiednio 3 tysiące 799 (2014 rok) i 3 tysiące 913 (2015 rok) wypadków. W ubiegłym roku osoby powyżej 60. roku życia doprowadziły do wypadków, w których zginęło 307 osób (w 2014 - 353), a 4 tysiące 615 zostało rannych (w 2014 - 4 tysiące 463).

Wypadki i kolizje w województwie śląskim w 2015 roku. Kto najczęściej doprowadzał do takich zdarzeń? Wiemy już w jakim wieku są sprawcy. Zobaczcie raport

wypadki i kolizje woj. śląskie
Create pie charts
Patryk Drabek

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.