Już ponad 2 tysiące seniorów z regionu zostało wyposażonych w bransoletki ratujące życie
2100 seniorów z całego regionu odebrało już bransoletki życia w ramach programu teleopieki realizowanego przez podległy samorządowi województwa Regionalny Ośrodek Pomocy Społecznej. W poniedziałek kolejne odebrali przedstawiciele Torunia.
Kończy się rozruch przygotowanego przez marszałkowski Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej (ROPS) dużego programu teleopieki domowej, obliczonego na tym etapie na 3 tysiące niesamodzielnych osób starszych. W systemie, którego sercem jest centrum operacyjne stworzone przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Kompetencji Cyfrowych Conectio, jest już 2100 seniorów. W poniedziałek 8 listopada w Urzędzie Marszałkowskim, z udziałem marszałka Piotra Całbeckiego i przewodniczącej sejmiku województwa Elżbiety Piniewskiej, miało miejsce symboliczne zakończenie etapu dystrybucji bransoletek życia. Urządzenia odebrali przedstawiciele 18 gmin z całego regionu, w tym wiceprezydent Torunia Paweł Gulewski.
- Ten kierunek wsparcia osób w podeszłym wieku jest bardzo właściwy i oczekiwany. Chcę podziękować wszystkim naszym partnerom w tym projekcie, wszystkim samorządom i instytucjom pomocowym. Bez państwa to wszystko by się nie udało – mówił podczas spotkania marszałek Piotr Całbecki.
Opiekuńczo-ratunkowy system teleopieki domowej, na który składają się monitorujące funkcje życiowe mobilne urządzenia do szybkiego przywoływania pomocy („bransoletki życia”) oraz uruchomione na początku września centrum operacyjne, jest kontynuacją dobrze przyjętego pilotażu, z którego skorzystało 210 osób. Do partnerstwa zaproszone zostały wszystkie gminy regionu, ostatecznie zgłosiło się 78 (zaproszenie jest nadal otwarte). Siedemdziesiątym dziewiątym partnerem jest Kujawsko-Pomorskie Centrum Kompetencji Cyfrowych Conectio, które wzięło na siebie organizację centrum teleopieki (Kujawsko-Pomorskie Telecentrum).
Adresatami tej zyskującej sobie coraz większą popularność formy wsparcia są osoby niesamodzielne, potrzebujące pomocy w codziennym funkcjonowaniu, przede wszystkim mieszkający samotnie seniorzy. Pierwszeństwo zarezerwowaliśmy dla osób o niskich dochodach, doświadczających wykluczenia społecznego, niepełnosprawnych fizycznie i intelektualnie, a także kombatantów i osób represjonowanych. Uzupełnieniem oferty są pomoc sąsiedzka i wolontariat opiekuńczy.
Projekt warty 19 milionów złotych jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
Dodajmy, że wspomniane telecentrum funkcjonuje przez siedem dni w tygodniu i 24 godziny na dobę. Zatrudnia 15 profesjonalnych ratowników. Jak dotąd służby ratownicze były wzywane za pomocą bransoletek 23 razy.