Jedyne takie logistyczne eldorado w Europie Środkowo-Wschodniej
Próżno szukać w Europie Środkowo - Wschodniej tak dogodnych warunków do rozwoju logistyki jak te, które oferuje Łódź i jej okolica - pisze Artur Fraj, Dyrektor Handlowy i Prokurent Portu Lotniczego w Łodzi o sieci transportowej wokół lotniska
Bardziej unikatowe warunki znajdują się w zachodniej części lotniska, od strony ul. Sanitariuszek. Tutaj intermodalność transportu zyskuje szczególny wymiar - w bliskiej odległości dostępne są trzy, różne rodzaje środków transportu.
Przedwojenny pas startowy przebiegał w zupełnie innej geometrii niż obecnie. Powojenna lokalizacja pasa startowego na ówczesnym lotnisku aeroklubowym przebiegała w osi wschód - zachód, w latach 2005 - 2009 pas startowy został wydłużony do 2,5 km. Droga startowa zapewnia możliwość wykonywania operacji lotniczych przez większość frachtowców, czego potwierdzeniem były dwie operacje lotniczego cargo w 2018 r. z udziałem jednego z największych samolotów transportowych świata An-124 „Rusłan”, o masie startowej blisko 400 ton.
Drugi element intermodalnej sieci transportowej to kolej, a konkretnie linia kolejowa nr 14 Łódź Kaliska - Tuplice, prowadząca z centrum Polski aż do zachodniej granicy kraju. Linia ta należy do tzw. korytarza towarowego nr 8. Aktualna stacja kolejowa „Lublinek” położona jest zaledwie 800 metrów od zachodniego końca pasa startowego.
W dokumencie przygotowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA dotyczącym łódzkiego węzła kolejowego przewidziano nawet dwa warianty odejścia z tej linii kolejowej do lotniska, a dokładniej do istniejącego terminala pasażerskiego, a zatem przewidzianego głównie jako element intermodalnego transportu pasażerskiego. Odległość zaledwie 800 metrów pomiędzy istniejącą stacją kolejową a zachodnim końcem lotniska umożliwia jednak swobodny rozwój transportu towarów. Dodatkowo rozpoczęte przygotowania inwestycji budowy tunelu średnicowego pomiędzy stacjami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska spowodują, że linia kolejowa nr 14 nabierze dodatkowego znaczenia, jako zachodnie „wyjście” kolejowe z Łodzi, nie tylko dla składów pasażerskich, ale przede wszystkim dla składów towarowych.
Trzecim elementem intermodalnej sieci transportowej jest transport drogowy. Zachodnia Obwodnica Łodzi, a dokładniej jej ostatni, brakujący odcinek, ma stanowić domknięcie tzw. ringu autostrad i tras szybkiego ruchu wokół miasta. 16 km odcinek połączy bezpośrednio autostradę A2 z trasą szybkiego ruchu S8, umożliwiając tym samym bezpośredni i szybki ruchu tak w kierunku Wrocławia i Poznania, ale także łatwe połącznie z autostradą A1, a zatem połączniem w kierunku północnym. Południowe połącznie z autostradą A1 już w tej chwili zapewnia bezpośredni łącznik trasy S8 właśnie z A1. S14, a dokładniej brakujący łącznik Zachodniej Obwodnicy Łodzi stanowić będzie kluczowy element systemu transportu intermodalnego. Najbliższy węzeł drogowy na tym odcinku oddalony będzie od zachodniej granicy lotniska jedynie o 1,5 km.
Takie dogodne warunki lokalizacyjne dla logistyki i spedycji są naszym silnym atutem. Krzyżowanie się różnych środków transportu, intermodalność mają decydujący wpływ na lokalizację inwestycji z tego sektora, naukowcy z Massachusetts Institute of Technology dostrzegli tę wyjątkowość i już kilka lat temu wskazywali, że takich miejsc jak w Łodzi, jest w Europie bardzo mało, podkreślali również podobieństwo do warunków, które przyczyniły się do sukcesu hubu logistycznego w Luksemburgu.
Rozwój logistyki bezpośrednio powiązany z dostępnością transportową różnych środków transportu wspierany jest przez dostępność powierzchni magazynowej. Polska Centralna jest w tym zakresie liderem - ponad 2 mln metrów kwadratowych powierzchni magazynowych zlokalizowane jest w odległości zaledwie 20-25 km od lotniska. Dwa główne skupiska to oczywiście okolice węzła w Strykowie, ale także rejony Olechowa, który swój sukces zawdzięcza rozwojowi Wschodniej Obwodnicy Łodzi.
Zachodnie tereny Łodzi, obok lotniska, zyskają na strategicznym transportowym znaczeniu po zrealizowaniu dwóch istotnych inwestycji: dokończeniu przebiegu S14 i budowie tunelu średnicowego. Już teraz dostrzegamy zainteresowanie inwestycyjne i przygotowujemy się do maksymalnego wykorzystania naszych atutów lokalizacyjnych.
Rozwój łódzkiego cargo będzie bezpośrednio powiązany z pełną intermodalnością zachodniej części Łodzi. Także dogodna dostępność centrów magazynowych po wschodniej stronie miasta i na północ od Łodzi zwiększą atrakcyjność obsługi cargo przy lotnisku. Hub logistyczny Polski Centralnej ma szansę podobnie jak Luksemburg odegrać istotną rolę nie tylko w Polsce, ale i tej części Europy. To przedsięwzięcie wymaga współpracy wielu interesariuszy - tak prywatnych, spedytorów i deweloperów, jak i publicznych - zarządzających lotniskiem, koleją czy systemem drogowym.