Dla pracowników, którzy w jednej firmie spędzili kilka lub nawet kilkanaście lat, poszukiwanie nowej pracy wiąże się z dużym stresem.
W czasie długoletniej pracy rozbudowali swoją sieć kontaktów zawodowych, nawiązali przyjacielskie relacje ze współpracownikami oraz zyskali swobodę działania w firmie. Zdobyli też kwalifikacje i wiedzę, która uczyniła ich ekspertami w danej dziedzinie. Jednak w każdej karierze prędzej czy później nadchodzi moment, kiedy warto dokonać zmian i rozwijać się w nowym środowisku. W naturalny sposób wiąże się to ze stresem.
Pracodawcy również mają obawy przed zatrudnianiem osób, które przez długi czas nie zmieniały pracy. Wieloletnie doświadczenie, wiedza ekspercka i lojalność wobec pracodawcy to niezaprzeczalnie cenne atuty w rekrutacji. Z drugiej jednak strony, długi staż w jednej firmie może oznaczać brak umiejętności kandydata przystosowania się do zmian.
Jaką strategię przyjąć w poszukiwaniach pracy, aby przekonać do swojej kandydatury rekruterów, jeśli od wielu lat nie zmieniało się pracy? Eksperci Hays Poland radzą, aby postawić na pewność siebie, pamiętać o swoich osiągnięciach i otworzyć się na nowe możliwości.
Pewność siebie
Trudno przekonać do siebie pracodawcę, jeśli kandydat sam nie wierzy w swój sukces. Po długiej przerwie w poszukiwaniu pracy może brakować nam pewności siebie, jednak odpowiednie przygotowanie pomoże zrobić dobre wrażenie.
– Przed spotkaniem warto poćwiczyć odpowiedzi na pytania, które mogą paść ze strony rekrutera. Istotne jest również odświeżenie standardowej terminologii i wiedzy związanej z branżą – radzi Katarzyna Pączkowska, Executive Manager w Hays Poland. – Dobre przygotowanie w połączeniu z uśmiechem i kontaktem wzrokowym pomogą sprawiać wrażenie osoby pewnej siebie, co zdecydowanie ogranicza wątpliwości osoby prowadzącej spotkanie – dodaje.
Koncentracja na sukcesach
Pracodawca będzie chciał przede wszystkim dowiedzieć się, czy lata spędzone w poprzedniej firmie kandydata przyniosły dobre rezultaty i przełożyły się na konkretne sukcesy. W trakcie rozmowy warto więc nawiązać do swoich osiągnięć oraz opisać kolejne etapy ścieżki kariery.
– Taka strategia podkreśli, że na przestrzeni lat pracy kandydat nie osiadł na laurach. W ten sposób wytłumaczy także swoją motywację do zmiany i pokaże, że wykorzystał wszystkie możliwości rozwoju i teraz szuka wyzwań u innego pracodawcy – komentuje ekspertka.
Opisując osiągnięcia oraz przebieg kariery, warto również podkreślać znajomość branży. Dobrą praktyką jest opisywanie nie tylko posiadanych kwalifikacji i wiedzy, ale także sposobów na jej stałą aktualizację – uczestnictwo w szkoleniach, lekturę branżowej prasy lub przynależność do organizacji zrzeszających specjalistów.
Budowanie relacji
Kwestią, która budzi obawy rekruterów i pracodawców jest także umiejętność budowania i rozwijania relacji. Jest to szczególnie istotne w przypadku osób, które przez długi czas pracowały w jednym zespole dobrze sobie znanych współpracowników.
Warto sobie wcześniej przygotować przykład sytuacji, w której udało się szybko zbudować dobrą relację na gruncie zawodowym, co zaowocowało sukcesem.
Otwarty umysł
Kolejną obawą pracodawcy może być przywiązanie kandydata do praktyk i procedur obowiązujących w jednej firmie oraz trudność w przyjęciu innych standardów działania. Aby zapewnić rekrutera o otwartości na innowacje, kandydat powinien wspomnieć o sytuacjach, w których zastosował odmienne podejście do zadań lub dostosował schemat działania do zmiennej sytuacji rynkowej.