Gra, która nauczy polskiego, fizyki, ale też geografii [podręcznik]
Po popularny Minecraft coraz częściej sięgają szkoły. Pomysły na jego wykorzystanie spisali wykładowcy bydgoskiej uczelni.
Nowa publikacja Michała Mochockiego, Mikołaja Sobocińskiego i Adrianny Kuliś z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego jest dostępna w internecie i to za darmo. „Minecraft w szkole. Podręcznik dla nauczycieli” pokazuje, w jaki sposób można wykorzystać grę podczas lekcji z uczniami. - Obejmuje zagadnienia z fizyki, jak grawitacja i zachowanie cieczy - mówi dr Michał Mochocki, jeden z koordynatorów projektu. - Można również stworzyć rekonstrukcje dzieł sztuki, a za pomocą ludzików rozgrywać scenki z literatury i historyczne bitwy. Na serwerze możemy także zobaczyć różne kraje.
Pomysły wykładowców z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego na wykorzystanie gry Minecraft:
- Historia- uczniowie mogą wypełniać zadania zlecone im przez historyczne postacie. Mogą także odwiedzić m.in. starożytny Egipt, Rzym i Grecję. Gra daje możliwości do rozgrywania bitew. Uczniowie z Nowej Zelandii odtworzyli całą kampanię z okresu I wojny światowej
- Język polski: prowadzenie dziennika rozbitka i zamieszczanie w nim swoich doświadczeń związanych z grą. Uczniowie mogą także stworzyć świat przedstawiany w lekturach szkolnych
- Matematyka: Minecraft idealnie sprawdza się przy nauce tego przedmiotu. Dzięki grze można w łatwy sposób pokazać różnice między liczbami parzystymi i nieparzystymi. Umożliwia również poznanie podstaw rysunku technicznego
- Chemia: dzięki bazie minerałów dzieci uczą się układu okresowego i pierwiastków
- Fizyka: poznają cechy fizyczne minerałów i materiałów oraz różne stany skupienia cieczy
- Geografia: uczniowie dowiaduję się, które zwierzęta występują w określonych strefach klimatycznych, jaki wpływ ukształtowanie terenu ma na gospodarkę i gdzie znajdują się najważniejsze zabytki
- Muzyka: w Minecrafcie można również skomponować własne utwory
Minecraft polega na budowaniu świata z sześciennych bloków. W zeszłym roku na zlecenie urzędu marszałkowskiego wykładowcy i studenci z UKW opracowali mapę naszego województwa. - Pracowaliśmy w dwóch zespołach - opowiada Mochocki. - Jeden odpowiadał za mapę terenu, a drugi nanosił na nią modele kilkunastu zabytków.
Dzięki temu gracze mogą zobaczyć m.in. tężnie w Ciechocinku, Wyspę Młyńską z Operą Nova, zamek w Golubiu-Dobrzynie i Biskupin. - Coraz więcej szkół jest zainteresowanych prowadzeniem lekcji za pomocą gry - dodaje Mochocki. - Marcin Ćwikliński wraz z uczniami zbudowali Szkołę Podstawową nr 23 z Włocławka, boisko i samolot.