Gniezno: Nie chcą Łukasza Scheffsa na stanowisku managera kultury w urzędzie
Grupa gnieźnian napisała petycję do prezydenta Gniezna, w której sprzeciwiają się powołaniu Łukasza Scheffsa na stanowisko managera ds. kultury. Petycję podpisało 68 osób, w tym osoby związane z kulturą: Aleksandra Dudczak, Jakub Dzionek czy Jarosław Mikołajczyk.
Autorzy petycji twierdzą, że „oferta kulturalna w małych miastach, gminach jest budowana latami przez wiele osób i w związku z tym domagamy się dyskusji na temat dokonanego wyboru i sposobu informowania o konkursie”.
- Nasze zaniepokojenie prowadzące do niniejszego listu wynika z przeświadczenia, iż Łukasz Scheffs nie jest osobą odpowiednią i gotową do powierzonej mu funkcji. Głównym powodem jest brak właściwego doświadczenia na polu działalności kulturalnej. Jako, że Łukasz Scheffs nie posiada kierunkowego wykształcenia, chcielibyśmy wierzyć, że jest on miłośnikiem i aktywnym odbiorcą kultury, co przekreśliłoby niepokój związany z wykształceniem
- czytamy w petycji.
- Niestety, od kiedy związany jest z Gnieznem (wcześniej jako doradca Starosty Gnieźnieńskiego Dariusza Pilaka, później jako doradca Pana Prezydenta) nigdy nie uczestniczył aktywnie w życiu kulturalnym miasta. Czujemy się dotknięci faktem zbagatelizowania tą decyzją kultury, jako wartości podrzędnej dla Gniezna - dodają autorzy.
Dalej twierdzą, że „powyższych wątpliwości nie rozwiewa również wykształcenie pana Łukasza (absolwent politologii na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu) oraz jego obecne zobowiązania względem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (adiunkt na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Zakładzie Marketingu Politycznego i Socjotechniki)”.
- Jego zainteresowania koncentrują się wokół tematyki marketingu politycznego, kolektywizmu i indywidualizmu oraz zachowań wyborczych. Wykształcenie w tym kierunku, nie czyni z Łukasza Scheffsa osoby kompetentnej w dziedzinie organizacji życia kulturalnego. Nie odejmujemy panu Scheffsowi bycia specjalistą w swojej dziedzinie. Wskazujemy jednak, że nijak jego zainteresowania, doświadczenie i wykształcenie mają się do powierzonej mu funkcji. W związku z tym kolejną naszą wątpliwość budzą wymagania w ogłoszonym 18 stycznia 2019 (a zakończonym 28 stycznia 2019) przez Pana Prezydenta w naborze na stanowisko urzędnicze: Główny Specjalista - Manager Kultury w Urzędzie Miejskim - czytamy w petycji.
- Chcielibyśmy zwrócić z niepokojem swoją uwagę na fakt, iż opisane lakonicznie główne zadania wymagane na stanowisku pracy nie odnajdują swojego odzwierciedlenia w wymaganiach związanych ze stanowiskiem pracy (zarówno tych opisanych jako niezbędne, jak i dodatkowe). Wymagane wykształcenie wyższe, w którym tylko preferowanym jest kierunek humanistyczny, nie dookreśla specjalizacji kierunku humanistycznego, w związku z czym poddajemy w wątpliwość czy wykształcenie politologiczne jest właściwym kierunkiem humanistycznym do pełnienia funkcji związanej z kulturą. Wymagany czteroletni staż pracy nie dookreśla również, że chodzi o stanowisko związane z kulturą, co w sposób oczywisty budzi również nasze zastrzeżenia co do adekwatności naboru kandydatów. Wymagane doświadczenie związane z administracją, projektami unijnymi, nadzorem jednostek publicznych, również nie wskazuje na wątki kulturalne. Jak pisaliśmy wcześniej, niemożliwym jest bezpośrednie przełożenie pracy i planowania kultury na inne dziedziny życia administracyjnego. Prowadzimy więc do postawienia fundamentalnego i bardzo niepokojącego pytania: czy narzędzia marketingu politycznego są przekładalne na zarządzanie kulturą? W naszym odczuciu - nie - zaznaczają autorzy petycji.
- Co więcej, w trosce o dobro i rozwój tejże kultury, powinno się unikać jakiegokolwiek łączenia jej z oficjalnymi dyskursami politycznymi. Do tej pory całą sieć kulturalną naszego miasta - zarówno jej część instytucjonalną, jak i tę tworzoną przez organizacje pozarządowe i amatorów - łączyło poczucie wzajemnego wsparcia i chęci współpracy bez względu na zobowiązania wobec pracodawcy czy poglądy polityczne. W sytuacji powołania pana Łukasza Scheffsa na stanowisko Menagera ds. kultury, obawiamy się jednak, że tracimy tak istotnego i wartościowego partnera do szczerego dialogu i współpracy jakim do tej pory był Urząd Miejski w Gnieźnie, co negatywnie wpłynie nie tylko na lokalny rozwój kultury, ale także pośrednio miasta i całej jego społeczności” - czytamy dalej.
Jednym z zadań Scheffsa będzie jest stworzenie kompleksowej strategii promocji Gniezna z uwzględnieniem działań kulturalnych, turystycznych oraz gospodarczych.