Elektryzująca nowoczesność. Kia XCeed - hybrydy i auta elektryczne
Przez ostatnie dwadzieścia lat Kia konsekwentnie walczyła o swoją pozycję na rynku. Dziś, gdy jest wśród liderów, umacnia o sobie opinię marki, która oferuje samochody dobrze wyglądające, ale również bardzo nowoczesne, a do takich zaliczane są m.in. hybrydy.
Nowoczesność we współczesnej motoryzacji to przede wszystkim napędy z wykorzystaniem prądu elektrycznego. Na stronie Kia.pl na 19 oferowanych na naszym rynku modeli aż 6 ma napęd hybrydowy albo wyłącznie elektryczny. Są to: Kia Ceed kombi PHEV, XCeed PHEV, e-Soul oraz Niro w wersjach e-Niro, Niro Plug-in Hybrid i Niro PHEV. Obecnie 16 proc. tego typu aut sprzedawanych w Polsce pochodzi właśnie z fabryk Kia i w ten sposób marka ma szanse szybko stać się u nas najpopularniejszą w tej kategorii pojazdów.
Hybryda? Co to jest?
Napędy hybrydowe to znaczy takie, w których współpracują silniki spalinowe z elektrycznymi i niosą dla użytkownika samochodu, w którym się znajdują, sporo korzyści. Najważniejsze są takie, że mniej zużywają paliwa, np. benzyny bądź oleju napędowego, a tym samym mniej zatruwają powietrze. Poza tym jeżdżąc autem z napędem mieszanym można korzystać z przywileju wjazdu na tzw. buspasy czy dostawać zniżki przy opłatach, parkując na płatnych miejscach parkingowych. W wielu miastach autem hybrydowym (poruszając się tylko z wykorzystaniem silnika elektrycznego) można wjechać tam, gdzie pojazdom z napędem konwencjonalnym (bez specjalnych zezwoleń np. dla mieszkańców) wjechać nie wolno. To ostatnie dotyczy np. ulicy Piotrkowskiej. Ponadto ci, którzy mają hybrydę w parku pojazdów służbowych w firmie, mogą skorzystać ze zwiększonej kwoty odpisu amortyzacyjnego.
Hybrydy takie i takie
Napędy hybrydowe dzielą się na tzw. zwykłe oraz hybrydy typu plug-in. Zwykłe czy też klasyczne hybrydy to takie, w których prąd do napędu silnika elektrycznego jest produkowany wyłącznie na pokładzie samochodu. Można się również nimi poruszać tylko na silniku elektrycznym. Zasięg wynosi wówczas zwykle kilka kilometrów. Nie można wtedy również jechać szybciej niż 25-30 km/h. Wystarcza to jednak, aby w bezemisyjny sposób poruszać się np. po parkingu bądź wolno przesuwać się w miejskim korku.
W hybrydach typu plug-in można doładować baterie ze źródła zewnętrznego, nawet np. domowego gniazdka 230 V. Tego rodzaju napęd pozwala nie tylko szybciej jeździć niż hybrydą na silniku wyłącznie elektrycznym (nawet ponad 100 km/h), ale też na dłuższym dystansie (ok. 50 - 60 km).
Od początku tego roku w polskich salonach sprzedaży Kia są oferowane hybrydowe Ceed kombi oraz Xceed. Zarówno Ceed, jak i crossover Xceed z napędami tradycyjnymi należą do liderów sprzedaży. Obecność w ofercie wersji hybrydowych może ich pozycję tylko wzmocnić.
Napędzający oba modele hybrydowy układ napędowy jest taki sam. Składa się z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 8,9 kWh, silnika elektrycznego o mocy 44,5 kW oraz czterocylindrowego silnika benzynowego o pojemności 1,6 l. Łączna moc i moment obrotowy tej hybrydy wynoszą, odpowiednio, 141 KM i 265 Nm, co zapewnia przyspieszenie Ceeda kombi od 0 do 100 km/h w 10,8 sekundy, a XCeeda w 11,0 sekund. Ich zasięg tylko na prądzie wynosi około 60 km. Na co dzień mogą być więc wykorzystywane jak bezemisyjne samochody elektryczne.
Ceny Ceeda kombi i XCeeda w wersji hybrydowej typu plug-in wynoszą - odpowiednio - 127.990 zł i 129.990 zł. Bardzo bogate wyposażenie seryjne obydwu modeli obejmuje m.in. reflektory i tylne lampy wykonane w technologii LED, automatyczną klimatyzację, 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów oraz system multimedialny z 8-calowym dotykowym ekranem.
Z zewnątrz modele te łatwo rozpoznać po zabudowanej osłonie chłodnicy, co poprawia ich wydajność aerodynamiczną oraz po emblematach „eco plug-in”. Gniazdo ładowania znajduje się na lewym przednim błotniku. Standardowo każdy z tych samochodów jest wyposażony w 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów o nowym wzorze. Jako opcja do Ceeda kombi są dostępne 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów, a do XCeeda - 18-calowe.
Elektromobilność Kia to również elektryczny e-Soul i aż trzy odmiany ekologicznych Niro. Obydwa modele już można zamawiać. Ceny nieznacznie mniejszego i bogato wyposażonego e-Soula zaczynają się od 139.990 zł, natomiast za e-Niro trzeba zapłacić tylko o 7 tys. zł więcej.
W obu crossoverach są do wyboru: dwa silniki o mocy 136 KM lub 204 KM w połączeniu z akumulatorami o pojemności - odpowiednio - 39,2 kWh lub 64 kWh. Zasięg w przypadku e-Soula wynosi do 452 km i do 455 km w wykonaniu e-Niro. Tak duży dystans elektrycznych Kia jest zasługą sięgającego 30 proc. mniejszego zużycia energii niż ma to miejsce w wypadku najlepiej sprzedającego się dotychczas samochodu elektrycznego w Europie.
Ważne jest to, iż w obydwu crossoverach kierowca może korzystać z innowacyjnych technologii wspomagających odzysk i oszczędzanie energii elektrycznej. Jazdę wspomagają też liczne systemy asystujące oferowane w wyposażeniu seryjnym.
Teraz tylko na prąd
Soul to było pierwsze elektryczne auto marki Kia. Najpierw, a był to rok 2013, z napędem elektrycznym Soul zadebiutował w USA. W Europie swoją karierę rynkową, jeszcze tylko z napędem spalinowym zaczynał w roku 2008. Obecnie (od roku 2018) to już trzecie pokolenie tego miejskiego crossovera. Teraz już jako e-Soul jest sprzedawany również w Polsce.
Nowa Kia e-Soul jest oferowana z dwoma akumulatorami o różnej pojemności do wyboru, które zapewniają różny zasięg. Mniejszy z nich, o pojemności 39,2 kWh, gwarantuje zasięg do 277 km. Od 0 do 100 km/h Kia e-Soul z silnikiem o mocy 136 KM przyspiesza w 9,9 s. Mocniejsza odmiana, napędzana silnikiem o mocy 204 KM, w sprincie ze startu zatrzymanego do 100 km/h jest o 2 s szybsza. Ładowarka pokładowa o mocy 11 kW, seryjnie montowana w tym modelu z większym akumulatorem i oferowana jako opcja do e-Soula z mniejszym pakietem baterii pozwala na wykorzystanie 3-faz prądu, co znacząco skraca czas ładowania baterii. Akumulator e-Soula można także ładować przy pomocy szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 100 kW. Wówczas czas ładowania od 20 proc. do 80 proc. pojemności akumulatora wynosi zaledwie 42 minuty.
Niro, który oferowane zarówno w wersji hybrydowej, hybrydowej typu plug-in oraz elektrycznej - jest najlepiej sprzedającym się tzw. zelektryfikowanym modelem marki. e-Niro świetnie oddaje postęp, którego Kia dokonała w ostatnich latach w projektowaniu komfortowych i funkcjonalnych aut o zerowej emisji. Nowe e-Niro dołącza do Niro hybrydowego i hybrydy typu plug-in. Jak dotąd, w Europie nabywców znalazło ponad 100.000 sztuk hybrydowego crossovera.