Umiejętne prowadzenie auta pozwala zaoszczędzić od 5 do 25 proc. zużywanego paliwa. To zysk dla naszej kieszeni, ale też środowiska - mniej spalin to czystsze powietrze.
Emisja CO2 jest głównym problemem ekologicznym w motoryzacji. Dotychczas udało się zminimalizować w spalinach zawartość tlenków azotu, tlenku węgla i alkanów. Dwutlenek węgla jest jednak końcowym produktem spalania paliw, a jego emisja zależy bezpośrednio od zużycia paliwa przez samochód - podają Wacław Hepner i Ireneusz Hetmańczyk z Katedry Pojazdów Drogowych i Rolniczych Politechniki Opolskiej, propagatorzy ekodrivingu. To taki sposób prowadzenia pojazdu, który pozwala na ograniczenie zużycia paliwa, a tym samym - emisji dwutlenku węgla do środowiska. Szacuje się, że dzięki temu można zaoszczędzić od 5 do 25 proc. paliwa.
Opolscy naukowcy badali efekty ekojazdy. Okazało się, że dwóch różnych kierowców, jadących tym samym samochodem, pokonało tę samą trasę w podobnym czasie, tyle, że jeden spalał średnio 6,5 l paliwa na 100 km, a drugi 9,6 l. Efekt dla środowiska był taki, że przejazd „zielonego kierowcy” spowodował emisję 151 g CO2 na km, a drugiego - 224 g CO2 na km.
Opolanie prowadzili też badania na „zwykłych” kierowcach w ramach projektu pn. „Opolska Samochodowa Jazda Ekologiczna - Zielony Kierowca”. Od 1999 r. wzięło w nim udział setki kierowców.
Analiza wyników pokazała, że wśród kierowców amatorów znajdowało się zaledwie 10-18 proc. „ekokierowców” oraz 7-13 proc. wyraźnie niekompetentnych, którym przydałoby się szkolenie w zakresie ekojazdy. Okazało się, że ekologiczne własności samochodu poprawiało zastosowanie automatycznej skrzyni biegów.
Zasady ecodrivingu
> Zanim ruszysz, zapnij pasy i przygotuj się do jazdy,
> dojeżdżając do świateł, hamuj silnikiem (redukuj biegi), a nie „na luzie”,
> jedź płynnie, czyli nie hamuj i nie przyspieszaj gwałtownie,
> utrzymuj odpowiednią odległość od samochodu przed tobą (30- 50 m),
> dostosuj prędkość do trasy, np. na drodze ekspresowej ok. 90-120 km/h (przyspieszenie do 140 km/h zwiększa zużycie paliwa nawet o 20 proc.),
> jedź na możliwie najwyższym biegu: pierwszego używaj jak najkrócej, a najwyższego - przy możliwie najmniejszych obrotach,.
> w pojazdach na benzynę przy rozpędzaniu obroty powinny mieścić się w zakresie 2200-3500 obr./min, a z dieslem - ok. 1700-3000,
> zwracaj uwagę na właściwe ciśnienie opon (kontroluj je raz w miesiącu i przed dłuższymi podróżami),
> nie przewoź zbędnego bagażu,
> wyłączaj silnik podczas postojów,
> rozsądnie używaj klimatyzacji (automatyczna jest bardziej ekonomiczna niż manualna),
- Bardzo ważna w ecodrivingu jest strategia przejazdu, czyli dostosowanie prędkości do warunków i przewidywanie drogi. To świadczy o inteligencji kierowcy - podsumowuje dr Wacław Hepner.