Dzisiaj zaczęły się wakacje. Stworzyliśmy dekalog idealnego nauczyciela. Do przemyślenia
Pół miliona uczniów w województwie śląskim na dzisiejszy dzień czekało od września 2014. W końcu przyszedł! Ostatni dzień szkoły. Dzisiaj zaczynają się wakacje. Dzieciaki mają dwa miesiące laby. Nauczyciele na wolnym będą trochę mniej. Przed nimi jeszcze sporo papierologii do wypełnienia. Mimo to na brak wolnego czasu w wakacje nie powinni narzekać.
By się nie nudzili przygotowaliśmy dla nich "coś" do przemyślenia. Chodzi o dekalog Idealnego Nauczyciela. Dziesięć zasad, które składają się na portret idealnego nauczyciela, który wie jak nie zmarnować potencjału tkwiącego w dzieciach. Że stanowi to duży problem, świadczy ogromna liczba rodziców, którzy obawiają się posłać sześcioletnie dzieci do szkoły.
Dekalog stworzyła piątka pedagogów z całego regionu, którzy w poniedziałek spotkali się na Uniwersytecie Śląskim. Odbyło się tam spotkanie Śląskiego Kuratora Oświaty z nauczycielami, których uczniowie osiągają najlepsze wyniki w nauce. Te dziesięć zasad powinni znać też rodzice i sami uczniowie. We wrześniu będą mogli skonfrontować te punkty z postawą nauczycieli, którzy staną w klasach naprzeciwko młodych ludzi.
Autorami dekalogu są: Marta Bukal, nauczycielka języka francuskiego z ZSO nr 1 w Katowicach (wychowała 6 laureatów konkursów przedmiotowych), Mariola Korzeniowska, nauczycielka biologii w Gimnazjum nr 20 w Katowicach (wychowała 15 laureatów), Marek Wojtowicz, nauczyciel geografii z gimnazjum KTK w Bielsku Białej (przez 30 lat pracy wychował ok. 50 laureatów), Ewa Szczerbetka, nauczycielka biologii z MG nr 4 w Knurowie (nie pamięta liczby laureatów, ale doskonale pamięta ich twarze i wie czym obecnie się zajmują) oraz Zbigniew Gawron, nauczyciel fizyki z ZSO nr 10 w Gliwicach (wychował 15 laureatów).
Dekalog Idealnego Nauczyciela
1 Uwierz w swoich uczniów i staraj się rozszerzać im horyzonty. Nie każdy młody człowiek ucząc się w szkole wie co chciałby robić w przyszłości. Zadaniem nauczyciela jest pokazanie mu różnych możliwości, jakie ma przed sobą.
2 Nauczyciel MUSI BYĆ mistrzem w swojej dziedzinie. Ale nie tylko w tym. Powinien być też mistrzem w sposobie traktowania uczniów. Jeśli nie będzie wiarygodny w tym co robi, nie pociągną za sobą uczniów.
3 Bądź na czasie z nowymi technologiami. Nie ma wyjścia. Współcześni uczniowie urodzili się w świecie technologii, z którą mają kontakt od pierwszych lat życia. By do nich dotrzeć, trzeba zastosować je w nauce.
4 Pokaż uczniom, że sukces jest możliwy. Uda się go im osiągnąć, jeśli w zadanie włożą całe serce. Motywować ich do działania można, pokazując osiągnięcia wcześniejszych roczników podopiecznych.
5 Swoich uczniów traktuj indywidualnie. Tak, jest to możliwe! Nikt nie lubi być traktowany jak masa. By to się udało grono pedagogiczne musi być zespołem. Ta współpraca między nauczycielami przekłada się na wyniki uczniów.
6 Znajdź wspólny język z uczniem. By podopieczni osiągali sukcesy muszą znać zakres informacji do opanowania. Naucz ich słuchać, by wiedzieli co mają robić.
7 Rozwiń w uczniach pasję do swojego przedmiotu. Pokaż, że geografia to nie tylko mapy i atlasy a również wyjazdy, wycieczki, opowieści znanych podróżników. Po prostu rusz się ze szkoły.
8 Nie rzucaj uczniom kłód pod nogi. Jeśli coś mu wypadnie, nie będzie mógł przyjść na lekcje, zaproponuj, by zgłosił się do innego pedagoga.
9 Korzystaj z energii, jaką dają uczniowie. Uczniowie przychodzą do szkoły z konkretnym potencjałem (z mniejszym lub z większym). Jeśli nauczycielowi, takiemu z krwi i kości uda się ten potencjał rozwinąć, to poczuje się ogromnie spełniony i usatysfakcjonowany.
10 Ze swoimi uczniami bądź na dobre i na złe. Każdemu może zdarzyć się gorszy dzień czy okres w życiu. Zadaniem nauczyciela jest wspieranie ich w każdym czasie. Bez wyjątku!