DTŚ w Gliwicach gotowa. Kierowcy pojadą nią wiosną [INFOGRAFIKI, DANE]
Drogowa Trasa Średnicowa w centrum Gliwic jest gotowa. 4 stycznia rozpoczęły się odbiory i przeglądy inwestycji, której budowa trwała ponad dwa lata. To odcinek biegnący od węzła w rejonie ul. Kujawskiej (tu dzisiaj kończy się DTŚ, jeśli jedziemy od strony Katowic) do dużego węzła z drogą krajową numer 88.
Drogowa Trasa Średnicowa w centrum Gliwic jest gotowa. 4 stycznia rozpoczęły się odbiory i przeglądy inwestycji, której budowa trwała ponad dwa lata. To odcinek biegnący od węzła w rejonie ul. Kujawskiej (tu dzisiaj kończy się DTŚ, jeśli jedziemy od strony Katowic) do dużego węzła z drogą krajową numer 88.
Jest to ostatni brakujący fragment Drogowej Trasy Średnicowej, aby trasa spełniła swoją rolę i połączyła sześć miast aglomeracji śląskiej: Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze i Gliwice. Po jego otwarciu, które planowane jest na wiosnę, średnicówka z Katowic do Gliwic będzie miała 31 km.
Długość DTŚ w miastach - zobacz porównanie odcinków średnicówki. Które miasto ma najdłuższy fragment, a które najkrótszy?
- Ze względu na rozmiar i skomplikowanie inwestycji proces odbiorów potrwa kilka miesięcy - mówi Danuta Żak, rzeczniczka DTŚ SA. - Inwestor do końca stycznia 2016 roku ma czas na potwierdzenie zgodności wykonanych robót z warunkami kontraktu oraz sporządzenie listy ewentualnych uchybień, braków i wad, które w najbliższym terminie wykonawca musi naprawić lub uzupełnić - podkreśla Danuta Żak.
Co ważne, spośród 14 obiektów inżynieryjnych, jakie powstały na tym odcinku, aż 9 ma już pozwolenia na użytkowanie. Są to: wiadukt w ciągu DK 88, most nad Kłodnicą w ciągu ul. Orlickiego, wiadukt w ciągu ul. Sienkiewicza, wiadukt i kładka dla pieszych w ciągu ul. Częstochowskiej, wiadukt i kładka w ciągu ul. Konarskiego oraz wiadukt i kładka w ciągu ul. Robotniczej.
- Odbiory przebiegają sprawnie, ale to nie znaczy, że skończą się szybciej niż zakładamy, bo przed nami jeszcze kilka obiektów, w tym ten najważniejszy, czyli tunel - mówi Maciej Tomczak, inżynier kontraktu z DTŚ SA. - W najbliższym czasie będziemy starać się o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie dla kładki technologicznej w ciągu ulicy Orlickiego - dodaje Maciej Tomczak.
DTŚ to liczne korzyści - zobacz jakie na interaktywnej grafice:
Odbiory najważniejszej części średnicówki, czyli tunelu o długości 493 metrów, jeszcze się nie odbyły. Maciej Tomczak nie ukrywa, że to najbardziej skomplikowany obiekt, którego sprawdzanie potrwa najdłużej.
- Odbiory będą w ostatnim etapie. Z doświadczenia, jakie mamy z budowy DTŚ w Katowicach i odbiorów tamtego tunelu wiemy, że to długi proces. W tunelu jest jedenaście różnych systemów bezpieczeństwa, każdy musi zostać dokładnie przetestowany, jest mnóstwo elementów wyposażenia, dlatego założyliśmy, że cały odcinek uda się oddać do użytkowania na wiosnę - tłumaczy Tomczak.
O jakie systemy bezpieczeństwa w tunelu chodzi? M.in. zasilania, oświetlenia zwykłego i awaryjnego, wentylacji, wykrywania i sygnalizacji pożaru, monitoringu, ratunkowy, detekcji, nadzoru i sterowania ruchem w tunelu oraz zarządzania tunelem - w sumie 11 różnych systemów.
Tunel gliwicki jest naszpikowany elektroniką - zobacz porównanie wyposażenie tuneli DTŚ w Gliwicach i Katowicach na interaktywnej grafice:
Gliwickim tunelem DTŚ i całym odcinkiem średnicówki w tym mieście będzie zarządzać Centrum Sterowania Ruchem, działające w mieście od ponad dwóch lat. Pracownicy przechodzą szkolenie. - Będziemy pracować w systemie 24-godzinnym, na trzy zmiany przez 365 dni w roku - mówi Dawid Ochód, kierownik CSR.
Już wiadomo, że zostaną zatrudnieni nowi pracownicy. Zespół Centrum Sterowania Ruchem powiększy się o cztery osoby. - Dotychczas pracowaliśmy od godziny 6 do 21 w pięcioosobowym zespole, a będzie nas więcej - dodaje Ochód.
Dodajmy, że budowa śródmiejskiego odcinka średnicówki w Gliwicach kosztowała ponad 954 miliony złotych.
Gliwice mają najdłuższy fragment średnicówki, który budowano w dwóch częściach. Zobacz porównanie na interaktywnej grafice: