Jest realna szansa na remonty i budowę dróg w regionie.
Jest już Kujawsko-Pomorski Plan Spójności Komunikacji Drogowej i Kolejowej na lata 2014-2020. Zakłada on kilka inwestycji drogowych na terenie powiatu rypińskiego i golubsko-dobrzyńskiego.
- Plan spójności komunikacji jest dokumentem odnoszącym się do wielu płaszczyzn funkcjonowania sieci transportowej w skali regionalnej: obejmuje drogi wojewódzkie i lokalne, wraz z relacjami do sieci krajowej oraz sieci TEN-T, linie kolejowe i punkty kolejowej odprawy pasażerskiej, tabor autobusowy. Przyjęcie i realizacja Planu przyczyni się do poprawy stanu dróg w województwie oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego, co wpłynie na poprawę warunków jazdy - czytamy w uzasadnieniu do uchwały zarządu województwa w sprawie przyjęcia planu.
W dokumencie ujęto m.in. przebudowę drogi wojewódzkiej Nr 534 na odcinku Cetki - Rypin.
- Na wniosek gminy Kowalewo Pomorskie w dokumencie ujęto obwodnicę Kowalewa oraz drogę wojewódzką 554 (Mlewo-Kowalewo-Napole-Golub) - informuje asystentka burmistrza Kowalewa Pomorskiego Karolina Kowalska.
Obwodnica Kowalewa ma mieć długość 6,3km. Jej budowa to koszt 235 mln zł. Jest to jedna z czterech inwestycji w województwie planowanych w partnerstwie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz województwa.
- Obwodnicy nie odpuszczamy. Cały czas walczymy. Plan zakłada również możliwość ubiegania się o dofinansowanie modernizacji dróg lokalnych ze środków RPO WK-P 2014-2020 w ramach umów partnerskich. Dotyczy to szczególnie dróg strategicznych zapewniających konieczność bezpośredniego połączenia z istniejącymi lub planowanymi terenami inwestycyjnymi. W tym przypadku naszym atutem jest lokalizacja we Frydrychowie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na gruntach należących do Toruńskich Zakładów Materiałów Opatrunkowych. Cały czas analizujemy możliwości ubiegania się o środki finansowe na drogi, które są naszym priorytetem - mówi burmistrz Kowalewa Andrzej Grabowski.
Od 30 września do 5 listopada 2015 odbyły się konsultacje społeczne dotyczące projektu dokumentu. W lutym zarząd województwa przyjął uchwałę w sprawie zmian w dokumencie po uwzględnieniu części uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji.
Temat budowy obwodnicy Kowalewa Pomorskiego pojawił się też podczas dyskusji w czasie XXIII Forum Ekonomicznego.
- Właśnie takie tereny jak podstrefa w Kowalewie Pomorskim mają największy wpływ na rozwój regionu. Znalazło tam zatrudnienie 1300 osób, kapitał wyłącznie polski generuje podatki i dochody. Dla nich bliskość autostrady to nieprzeceniona zaleta. Jednak na te autostradę trzeba szybko i sprawnie dojechać. Samorządy gminne, nawet przy wsparciu samorządu województwa nie są w stanie dostosować istniejącej infrastruktury do zmiany natężenia ruchu - uważa marszałek województwa Piotr Całbecki.