W 2022 roku kierowcy będą mogli skorzystać z obwodnicy południowej. Wtedy znikną obecne korki na Trasie Północnej
- Jestem pod ogromnym wrażeniem. Pierwszy raz w życiu podpisywałem umowę o wartości ponad 114 mln zł. Nigdy wcześniej Zielona Góra nie dostała tak dużo pieniędzy. To dzięki nim zbudujemy południową obwodnicę miasta, która jest niezwykle potrzebna. Łącznie w ciągu roku przybywa 17 tys. pojazdów, a to oznacza, że bez nowych dróg będziemy mieli ogromne kłopoty. Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do sukcesu, a szczególnie posłowi Jerzemu Maternie. Często się nie zgadzamy, ale pozyskanie tych pieniędzy dowodzi, że obaj chcemy działać na rzecz rozwoju miasta - powiedział tuż po podpisaniu umowy prezydent Janusz Kubicki.
Podobne słowa usłyszeliśmy od posła i wiceministra.
- Trzeba robić wszystko, co jest dobre dla Zielonej Góry. Miasto dostało pieniądze na bardzo ważną inwestycję drogową. To cieszy - dodał Jerzy Materna.
Wczoraj w siedzibie Ministerstwa Rozwoju podpisano umowy na dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko zakupu nowych tramwajów, budowy torowisk czy dróg. Ogółem dofinansowanie wyniesie 860 mln zł, z których do Zielonej Góry trafi 114,4 mln zł. Wstępny koszt budowy obwodnicy oszacowano na 152,2 mln zł, ale ostateczną sumę będziemy znali dopiero po rozstrzygnięciu przetargu.
Trzeba podkreślić, że budowa południowej obwodnicy miasta, biorąc pod uwagę skalę inwestycji, przebiega w tempie ekspresowym. Pierwsze kroki poczyniono w 2014 roku, a konsultacje z mieszkańcami przeprowadzono w 2015 roku.
- Dzięki nim znacznie zmieniliśmy przebieg obwodnicy. Drogę odsunęliśmy od granic Ochli, Jędrzychowa i Raculi. Przebiega ona teraz bliżej wysypiska w Raculi, a jest oddalona od miejscowości. Na początku było pięć wersji przebiegu obwodnicy, a ostatecznie mamy jedną - wyjaśnił nam wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk.
Co dalej? Już przeprowadzono pierwszy etap przetargu, a do drugiego zakwalifikowano 12 firm. Niebawem do nich trafią zaproszenia o złożenie konkretnych ofert.
- Jeszcze w tym roku, a najpóźniej na początku przyszłego, chcemy podpisać umowę z wykonawcą według zasady ,,Zaprojektuj i wybuduj’’. Liczymy, że kierowcy nową obwodnicą pojadą w 2022 roku - dodał prezydent Kubicki.
Południowa obwodnica Zielonej Góry ma połączyć krajową 27, z Żar, Żagania i Lubska z ekspresówką S3. Będzie liczyła 12,7 km, jezdnia ma mieć szerokość 7 metrów, plus dwa pobocza o szerokości 0,5 metra. Na trasie znajdą się cztery przejścia gospodarcze. Planuje się też budowę czterech rond, na skrzyżowaniu z krajową nr 27, z ulicami Zielonogórską, Jędrzychowską i przed Zieloną Górą Raculą.