Dostaję dwa rachunki za prąd od dwóch firm. Co robić?
Na pytanie Czytelniczki odpowiada Bartosz Bocheński, adwokat.
- Ostatnio przyszła do mnie do domu jakaś osoba - przedstawiciel, i podała, że jest z firmy, od której dostaję rachunki za prąd, a przynajmniej ja tak zrozumiałam. Oferowała mi korzystniejsze warunki umowy niż dotychczasowe, muszę tylko podpisać jakiś aneks. Podpisałam oczywiście, a po jakimś czasie okazało się, że przychodzą do mnie teraz dwa rachunki za prąd - jeden od starej firmy, a jeden od nowej w sumie na wyższą kwotę. Co teraz mogę zrobić?
- Nie wdając się w szczegóły trzeba zaznaczyć, że od kilku lat, z uwagi głównie na przepisy unijne, dystrybucja energii elektrycznej (czyli fizyczne podłączenie do sieci) oraz sprzedaż samej energii elektrycznej, powinny być rozdzielone. Dystrybucja może być zatem świadczona przez inne przedsiębiorstwo a sprzedaż przez inne. Zwykle jednak w większości przypadków obie usługi są świadczone przez jedną - dotychczasową firmę.
Można jednak te dwie usługi rozdzielić i tak też się stało w niniejszym przypadku. Faktura za dystrybucję jest wystawiana przez dotychczasową firmę a za sprzedaż energii przez tę nową (klientka została bowiem najwyraźniej wprowadzona w błąd co do tego, gdzie pracuje ten przedstawiciel). Trzeba zaznaczyć jednak, że początkowo cena za sprzedaż może być wyższa niż do tej pory - stąd po zsumowaniu klient zapłaci więcej, ale umowy te są często tak skonstruowane, że w końcowym rozliczeniu cena okazuje się być jednak niższa. Wynika to z dość zawiłych postanowień takich umów.
W każdym jednak razie jest to umowa zawierana poza lokalem przedsiębiorstwa przez konsumenta a zatem zgodnie z art. 27 ustawy o prawach konsumenta „Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów”. Bieg terminu liczy się od dnia zawarcia umowy, a jeśli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia upływu powyższego terminu. Wystarczy wysłać w tym terminie pismo z takim oświadczeniem na adres podany w umowie. Trzeba jednak pamiętać o tym, aby zażądać i zachować egzemplarz otrzymanej w powyższy sposób umowy, bowiem dla celów dowodowych tzn., kiedy umowa została zawarta, a zatem od kiedy należy liczyć termin 14 dni, może się okazać to niezbędne.