Dokuczliwy hałas zamiast ciszy i spokoju
Działkowcom z Rudaka dokucza hałas dobiegający z mostu drogowego. Nie zmniejsza go położona tam tzw. cicha nawierzchnia drogowa.
Właściciel działki na Rudaku w okolicach nowego mostu pyta, czy ze względu na uciążliwy hałas, jest możliwość zainstalowania ekranów dźwiękochłonnych na odcinku ulicy Rudackiej w stronę mostu. Problem jest dokuczliwy zwłaszcza wtedy, gdy wieje wiatr z zachodu. Dodatkowo nad Wisłą pojawiły się bobry. Zniszczyły topole, które częściowo tłumiły hałas.
- Po wybudowaniu nowego mostu były przeprowadzone pomiary hałasu, ale ich wyników nie znam. Mogę jednak stwierdzić, że w moim mieszkaniu na Rubinkowie jest ciszej niż na działce przy Rudackiej, gdzie powinienem wypoczywać - skarży się Czytelnik.
O odpowiedź zwróciliśmy się do Urzędu Miasta Torunia i Miejskiego Zarządu Dróg.
- Zgodnie z zapisami decyzji środowiskowej dla budowy mostu drogowego w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi, została przeprowadzona tak zwana analiza pomiarowo-obliczeniowa uwzględniająca zaktualizowaną identyfikację terenów chronionych przed hałasem. Z tego dokumentu wynika, że tylko w dwóch punktach występują przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu - przy ulicy Dwernickiego i przy ulicy Żółkiewskiego - informuje Agnieszka Kobus Pęńsko, rzecznik prasowy MZD.
- Ekrany staną w tym miejscu do końca października tego roku. Na tę realizację ogłosiliśmy przetarg, oferty otworzymy w najbliższy wtorek, 16 lutego. Inwestycja prowadzona będzie w formule „projektuj-zbuduj”, co oznacza, że do zadań wykonawcy będzie należało wykonanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji administracyjnych i wykonanie robót budowlanych na podstawie tej dokumentacji - mówi Agnieszka Kobus-Pęńsko.
- Przebudowa ulicy Rudackiej była realizowana jako oddzielne zadanie inwestycyjne. Tu z kolei zgodnie z zapisami decyzji środowiskowej dla zminimalizowania hałasu byliśmy zobowiązani do ułożenia tzw. cichej nawierzchni drogowej. I tak też się stało - wyjaśnia Agnieszka Kobus-Pęńsko. - Niezależnie od tego będziemy prowadzić monitoring porealizacyjny w zakresie badań nad hałasem. W przypadku ewentualnych przekroczeń poczynimy kroki zmniejszające jego skutki.
Rzecznik prasowy MZD zapewnia, że w trakcie budowy nowego mostu drogowego ze szczególną dbałością podchodzono do spraw ochrony środowiska.
Naukowcy z UMK oraz Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy prowadzili badania wpływu przeprawy mostowej na dolinę Wisły, a w szczególności na jej środowisko przyrodnicze. - Stwierdzono, że budowa mostu wraz z drogami dojazdowymi nie ma znaczącego wpływu na dolinę rzeki Wisły - dodaje Agnieszka Kobus- Peńsko.
Autor: (lb)