Dąbrowa Górnicza. Od dziś na Pogorię tędy nie dojedziesz. Są objazdy
Od dziś kierowcy nie przejadą przez przejazd kolejowy na ul. Konopnickiej w centrum Dąbrowy Górniczej. To spore utrudnienie dla mieszkańców.
Sporo utrudnień szykuje się od dzisiaj w centrum Dąbrowy Górniczej. Z powodu budowy ronda nie będzie można przejechać przez - popularny wśród mieszkańców - przejazd kolejowy na ulicy Konopnickiej.
To tędy dąbrowianie, ale też i mieszkańcy innych zagłębiowskich miast, jeżdżą nad Pogorię III, do parku Zielona, Biedronki czy na stadion sportowy. Teraz, aby dojechać w rejon ul. Robotniczej czy Łączącej, trzeba będzie skorzystać z objazdu. Niemożliwy będzie również przejazd np. z ul. Kolejowej do ul. Kopernika.
- W miejscu przejazdu na czas tego etapu prac zachowana zostanie możliwość przejścia przez tory kolejowe dla pieszych. Będą mogli skorzystać z niego również rowerzyści, ale trzeba będzie zsiąść z roweru i przeprowadzić go przez tory - wyjaśnia Bartosz Matylewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej. - Aby uniknąć kłopotów, warto skorzystać z przejścia przez tory przy dworcu - radzi.
Problemy związane z zamknięciem przejazdu kolejowego dotyczyć będą również pasażerów komunikacji miejskiej. Już od wczoraj autobusy linii nr 16, 79 i 242 nie dojeżdżają - jak zwykle - do ronda na skrzyżowaniu ul. Kościuszki, Królowej Jadwigi i Sobieskiego, ale jedynie do przystanku przy ul. Limanowskiego, skąd ulicami Konopnickiej, Śliwińskiego i Korzeniec powracają na trasy w drugim kierunku. Autobusy linii nr 604, 644 i 903N z ul. Kościuszki pojadą ul. Królowej Jadwigi, Piłsudskiego i Graniczną, a na stałe trasy włączą się na ul. Łączącej.
Kłopoty w rejonie przejazdu kolejowego w ciągu ul. Konopnickiej wynikają z prac związanych z budową ronda, które powstaje na skrzyżowaniu ulicy Konopnickiej z Kolejową, do którego dociągnięta zostanie kończąca się do tej pory ślepo ulica Poniatowskiego z Redenu.
Rondo ma być receptą na korki, które tworzą się na skrzyżowaniu ul. Konopnickiej z Kolejową w momencie zamknięcia przejazdu przez tory. A pamiętać trzeba, że trasa Katowice-Warszawa to jedna z najbardziej ruchliwych linii kolejowych w Polsce.
Prowadzone w ramach tego samego projektu prace spowodują również utrudnienia w rejonie skrzyżowania ul. Poniatowskiego z Kraszewskiego.
- Ulica Poniatowskiego zostanie przedłużona, a przed przejazdem kolejowym powstanie rondo. W ramach inwestycji powstaną również nowe chodniki wraz z infrastrukturą rowerową - wyjaśnia szczegóły prac Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej.
Cała inwestycja jest elementem porozumienia miasta z PKP SA, dotyczącego modernizacji dworca w centrum i przebudowy układu drogowego w jego rejonie. Miasto zobowiązało się w nim do budowy parkingu i dojazdów przy dworcu. Kolej natomiast ma odrestaurować budynek i uwzględnić możliwość budowy tuneli drogowych pod torami, ich powstanie umożliwi likwidację przejazdów kolejowych, a tym samym korków.
Finalnie przejazd kolejowy na ul. Konopnickiej zostanie całkowicie zamknięty, poza ruchem pieszych i rowerzystów, zaś na tereny położone za torami kolejowymi będzie się można dostać nowym tunelem pod torami, który ma powstać w rejonie dworca kolejowego jako przedłużenie ul. Kościuszki i docierać do ul. Limano-wskiego. Podobny tunel ma powstać w Gołonogu, gdzie połączy ul. Parkową z ul. Piecucha.
Prace w rejonie przejazdu kolejowego w ciągu ul. Konopnickiej toczyć się będą przez kilka najbliższych tygodni.
- Utrudnienia przewidziane są do końca października tego roku, wtedy zakończyć mają się prace drogowe w tym rejonie. Wówczas kierowcy będą mogli już skorzystać z nowego ronda - wyjaśnia Bartosz Matylewicz.
Budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Konopnickiej, Kolejowej i Poniatowskiego będzie kosztowała 3,4 mln złotych.