Czy opłacałoby się przenieść most z Cigacic w inne miejsce?
Czy zdemontowany most na trasie S3 na wysokości Cigacic stanie w innym miejscu? Wraca pomysł wykorzystania go w Pomorsku lub w Połęcku
Temat wypłynął na spotkaniu marszałek Elżbiety Anny Polak z wiceministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzym Materną, z udziałem dyrektora zielonogórskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Marka Langera.
W trakcie prac nad budową trasy S3 generalna dyrekcja planuje rozbiórkę istniejącego mostu na Odrze na wysokości Cigacic i wybudowanie nowego – przystosowanego do większych gabarytów nowej, czteropasmowej jezdni. Jest skłonna przekazać nieodpłatnie województwu konstrukcję do wtórnego wykorzystania.
– To jak najbardziej ciekawa i warta rozważenia propozycja. Decyzja może być jednak podjęta dopiero po przedstawieniu przez generalną dyrekcję szczegółowych badań technicznych co do możliwości powtórnego wykorzystania starej konstrukcji – zaznacza marszałek Polak.
Most mógłby być wykorzystany w miejsce przepraw promowych przez Odrę, na przykład w Połęcku. O budowę mostu walczą też mieszkańcy Pomorska. – To dobry pomysł – uważa pan Zbigniew (nazwisko do wiadomości redakcji), mieszkaniec tej wsi. – U nas rzeka nie jest tak szeroka, jak w Cigacicach, nie byłoby problemu z konstrukcją przeprawy.
O to, czy naprawdę opła-całoby się wykorzystać most w innym miejscu, postanowiliśmy zapytać fachowca.
– Nie znam w Polsce przypadku ponownej budowy mostu rzecznego tego rozmiaru – stwierdza Mirosław Biskup, szef kieleckiej filii Ośrodka Badań Mostów. – Nie znaczy to jednak, że jest to niemożliwe. Znam przypadki mostów kolejowych, które PKP wykorzystywały w innych miejscach. Były to jednak mniejsze konstrukcje. To, czy taka operacja byłaby opłacalna w przypadku Cigacic, trudno powiedzieć bez dokładnych wyliczeń. Trzeba wziąć pod uwagę duże koszty właściwego demontażu konstrukcji i jej przemieszczenia. Oszczędność to koszt stali. Nie obawiałbym się tu chyba o jej jakość, chociaż ten odbudowany most wymagałby pewnie wzmocnienia. W latach 70. ubiegłego wieku używano już stali na poziomie jakości współczesnych wyrobów. Trudno powiedzieć bez analiz, czy proponowane rozwiązanie w Cigacicach byłoby bardzo opłacalne. Pamiętajmy, że firma, która buduje S3, nie ma chyba w kontrakcie zapisu sposobu demontażu mostu. Za odpowiednie rozebranie go trzeba dodatkowo zapłacić.