Czy koronawirus opóźni remonty linii kolejowych z Poznania do Warszawy, Wrocławia i Szczecina?

Czytaj dalej
Fot. Łukasz Kaczanowski
Norbert Kowalski

Czy koronawirus opóźni remonty linii kolejowych z Poznania do Warszawy, Wrocławia i Szczecina?

Norbert Kowalski

Wielkopolska od kilku lat jest wielkim kolejowym placem budowy, na którym stale realizowane są ważne inwestycje. Aktualnie trwa m.in. remont tras kolejowych z Poznania do Warszawy, Wrocławia i Szczecina oraz budowa nowego peronu na poznańskim dworcu kolejowym. Chociaż od kilku tygodni polska gospodarka jest uśpiona z powodu koronawirusa, prace na kolei wciąż trwają, zaś przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych zapewniają, że wszelkie remonty prowadzone są zgodnie z planem a koronawirus ich nie opóźni.

- Wszystkie inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych są realizowane zgodnie z planem. Ponadto wprowadziliśmy uproszczoną procedurę odbiorów oraz przekazaliśmy wykonawcom wytyczne dotyczące prowadzenia prac zgodnie z zasadami bezpieczeństwa

- zapewnia Radosław Śledziński, rzecznik prasowy wielkopolskiego oddziału PKP Polskich Linii Kolejowych.

Remont trasy kolejowej z Poznania do Warszawy

Przez długi czas najważniejszą inwestycją był remont linii kolejowej z Poznania do Warszawy, który ruszył w połowie 2016 roku. Chociaż najważniejsze prace modernizacyjne zakończyły się już kilka miesięcy temu, dzięki czemu przywrócony został ruch pociągów po starej trasie do stolicy przez Konin oraz Koło, to modernizacja wciąż jest w toku.

- Na odcinku w okolicach Konina prace są już na wykończeniu. Aktualnie montujemy ekrany akustyczne i kończymy budowę wiaduktu oraz przejścia podziemnego w Koninie. To powinno się zakończyć w połowie tego roku - mówi Radosław Śledziński.

Czytaj też: Pociągiem z Poznania na lotnisko Ławica, do Tarnowa Podgórnego i bezpośrednio do Warszawy przez Kalisz? PKP sprawdzą, czy to możliwe

Gorzej wygląda sytuacja w rejonach Kutna i Łowicza, gdzie nadal trwa m.in. przebudowa peronów. Już teraz wiadomo, że nie uda się dotrzymać pierwotnego terminu zakończenia prac w 2020 roku. - Modernizacja w tamtych miejscach zakończy się w trzecim kwartale 2021 roku. Wynika to z faktu, że wykonawcy trafili na nieplanowane wcześniej kolizje, co spowodowało konieczność przeprojektowania i zaktualizowania harmonogramu - tłumaczy Radosław Śledziński.

Zobacz też: Będzie remont starego dworca PKP w Poznaniu. Dla pasażerów ma być dostępny w 2023 roku

Po zakończeniu wszystkich prac jesienią 2021 roku oraz uzyskaniu niezbędnych pozwoleń i decyzji, najszybsze pociągi będą mogły poruszać się z maksymalną prędkością 160 km na godzinę, zaś czas przejazdu między Poznaniem a Warszawą wyniesie niecałe trzy godziny.

- W przypadku tej trasy głównym celem nie było zwiększenie prędkości ruchu pociągów, lecz poprawa przepustowości. Bez tych prac na tej trasie nie mogłoby kursować już więcej pociągów, a zapotrzebowanie jest coraz większe

- wyjaśnia Radosław Śledziński.

Remont trasy kolejowej z Poznania do Wrocławia

Zgodnie z planem przebiegają prace na linii kolejowej Poznań - Wrocław. Tam udało się nadrobić wszelkie opóźnienia na odcinku z Czempinia do granicy województwa dolnośląskiego, dzięki czemu modernizacja tej linii zakończy się do końca 2020 roku. Po wykonaniu wszystkich prac pociągi będą mogły kursować do 160 km na godzinę i pokonają trasę z Poznania do Wrocławia w półtorej godziny.

Sprawdź też: Niesłuszne zwolnienie i naruszenia kodeksu pracy w Kolejach Wielkopolskich? W sądzie trwa proces, a kontrolę prowadzi inspekcja pracy

- Obecnie wciąż trwają prace przy modernizacji peronów w różnych miejscowościach. W czerwcu powinniśmy odebrać także perony na dworcu w Lesznie, gdzie wciąż trwają prace przy przebudowie przejścia podziemnego. Ponadto na trasie z Poznania do Wrocławia powstanie siedem nowych bezkolizyjnych wiaduktów, dzięki czemu kierowcy nie będą musieli już czekać na przejazdach kolejowych oraz poprawi się bezpieczeństwo - mówi Radosław Śledziński.

Remont trasy kolejowej z Poznania do Szczecina

Od miesięcy trwają także prace na linii kolejowej z Poznania do Szczecina. Tam modernizacja całej trasy podzielona jest na trzy odcinki:

W przypadku pierwszego i trzeciego odcinka, modernizacja ma zakończyć się jeszcze w 2020 roku.

- Na każdym z tych odcinków remont przebiega zgodnie z planem. W tym roku zakończymy prace w Wielkopolsce. Najdłużej, bo do końca 2022 roku, potrwa modernizacja na odcinku Wronki - Słonice. Kiedy ona się zakończy, cała trasa będzie już gotowa, a pociągi będą mogły poruszać się po niej z prędkością do 160 km na godzinę. Dzięki temu czas przejazdu między Poznaniem a Szczecinem skróci się o 50 minut i wyniesie niespełna dwie godziny dla najszybszych pociągów - informuje Radosław Śledziński.

Budowa nowego peronu na dworcu kolejowym w Poznaniu

W samym Poznaniu kontynuowane są prace przy budowie nowego peronu na dworcu kolejowym. Nowy peron powstanie między galeria handlową Avenida a obecnie istniejącym peronem nr 3. Budowa dodatkowego peronu ma zwiększyć przepustowość poznańskiego dworca.

Czytaj też: Poznań: Budowa nowego peronu na dworcu. Prace potrwają do 2022 roku

- Budowa powinna zakończyć się do marca 2022 roku. Pod koniec tego roku peron powinien być już widoczny. Aktualnie pracujemy nad rozbudową podziemnego przejścia podziemnego, które ma prowadzić aż do dworca PKS. Ponadto wykonaliśmy już część układu torowego pod rondem Kaponiera - mówi Radosław Śledziński.

Norbert Kowalski

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.